خانواده درمانی (زوج درمانی) در مقابل روان درمانی فردی

خانواده درمانی (زوج درمانی) در مقابل روان درمانی فردی : همگی ما با واژه هایی مثل روان درمانی، اتاق مشاوره، جلسه با روانشناس آشنایی داریم. اینکه مردم، زخم خورده از روابط عاشقانه، ناتوان از یافتن شغل، با استرس و اضطراب به اتاق مشاوره پنا می آورند تا رضایت و کاهش درد را تجربه کنند. یا […]


خانواده درمانی (زوج درمانی) در مقابل روان درمانی فردی : همگی ما با واژه هایی مثل روان درمانی، اتاق مشاوره، جلسه با روانشناس آشنایی داریم.

اینکه مردم، زخم خورده از روابط عاشقانه، ناتوان از یافتن شغل، با استرس و اضطراب به اتاق مشاوره پنا می آورند تا رضایت و کاهش درد را تجربه کنند. یا والدینی نگران از رفتار در هم ریخته، خجالتی بودن فرزند، عدم موفقیت تحصیلی در جستجوی راهی به سوی مشاوره با متخصص سوق پیدا می کنند.

دلایل زیادی برای روان درمانی فردی در قالب رابطه ای خصوصی و محرمانه وجود دارد. اما همان اندازه که روان درمانی فردی مهم است خانواده درمانی/ ازدواج درمانی نیز اهمیت بسزایی دارد.

روان درمانی فردی کانون متمرکزی برای کمک به افراد ایجاد می کند تا با ترس های خود روبرو شوند، یاد بگیرند تا آنجا که می توانند خودشان باشند، اضطاب و خشمشان را مدیریت کنند و …

اما غافل از اینکه خیلی وقت ها نیروهای مسلط در زندگی در جایی بیرون از ما قرار دارند:

“خانواده”

جلسات خانواده درمانی به دنبال تغییر سازمان خانواده است چرا که وقتی سازمان خانواده تغییر کند، زندگی همه اعضای خانواده نیز عوض می شود: “تغییر خانواده، زندگی همه اعضایش را تغییر می دهد!”

خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص با هم زندگی می کنند. خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگی های خاص خودش را دارد.

آنچه در بین خانواده یا زوجین صورت های پیچیده ای پیدا می کند پیام های تند و تیز آشکار یا پنهان طرفین، روش های غلط مذاکره، ندانستن مسئله گشایی و … است که منجر به دعواهای کهنه، ناامیدی و نارضایتی از زندگی زناشویی/ خانوادگی می شود.

خانواده از لحاظ ساختار، نظام عاطفی پیچیده ای است که بدون توجه به سنتی یا نو بودن، سازگاری یا ناسازگاری باید خود را تا حد امکان به صورت توانا درآورد که بتواند نیازها و اهداف همگانی و جمعی خود را برآورده سازد. ویژگی تمام خانواده ها عبارتست از محبت، وفاداری، مسئولیت و احترام که اگر در هر کدام از این ویژگی ها خللی ایجاد شود، علامت هشدار است!

آنچه در زوج درمانی/ خانواده درمانی انجام می شود:

  • بهبود بخشیدن ارتباط بین اعضا (شامل توانایی ابراز عقاید، احساسات و واکنش ها گوش کردن به حرف های یکدیگر با توجه بیشتر آگاهی بیشتر نسبت به ارتباط ات غیر کلامی)
  • بررسی نقش ها و وظایف هر یک از اعضا
  • افزایش حساسیت به نیازهای فردی سایر اعضای خانواده
  • پذیرش محدودیت های هر یک از زوجین
  • کاهش اضطراب یا ترس هر شخص
  • مسئله گشایی و یاد دادن حل تعارض

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.