انچه برای یک زندگی مشترک موفق باید دانست(قسمت اول)

انچه برای یک زندگی مشترک موفق باید دانست(قسمت اول) :براي شكل گيري يك خانواده ي مستحكم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه ، به دست آوردن دانش و اطلاعات اوليه جهت شروع يك زندگي مشترك براي دو طرف امري بديهي است كه بايد با آموزش مهارت هاي زندگي براي زوجين پيش بيني شود […]


انچه برای یک زندگی مشترک موفق باید دانست(قسمت اول) :براي شكل گيري يك خانواده ي مستحكم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه ، به دست آوردن دانش و اطلاعات اوليه جهت شروع يك زندگي مشترك براي دو طرف امري بديهي است كه بايد با آموزش مهارت هاي زندگي براي زوجين پيش بيني شود ، تا در آينده به صرف يك سري ناسازگاري هاي اوليه نهاد خانواده از هم گسسته نشود. چرا كه زوجين در گام هاي اول زندگي به دليل عدم آشنايي كافي با يكديگر با مسائلي دست به گريبان هستند كه بلافاصله بعد از شروع زندگي مستقل بروز مي كند. لذا نقش آموزش مهارت هاي زندگي را در زندگي مشترك زوجين و تحكيم بنيان خانواده بسیار با اهمییت است و با استفاده از روش هاي مؤثر كيفيت زندگي خود را ارتقاء داده و مهارت هاي لازم براي داشتن زندگي بهتر را بدست آورند. زوجين با آگاهي از مهارت هاي زندگي و همچنين با شناخت درباره ي ويژگي هاي جسماني، احساسي، عاطفي و هيجاني خود ميتوانند به استحكام خانواده و داشتن روابط سالم كمك كنند.

مهارت هاي كنترل خشم

براي حفظ استحكام خانواده و ابقاء صميميت ها بين زن و مرد در محيط خانوادگي زن و مرد بايد بكوشند هرگونه رفتار تند و تيز و تحقير آميز را از ميان بردارند. هردو بايد تلاش كنند با بكار بستن روش هايي كه مهر و محبت زاست صفا و صميميت موجود را افزايش دهند. يكي از عواملي كه در افزايش صميميت و ايجاد محبت مؤثر است خوش زباني و رعايت اصول كلي ادب بالاخص در سخن گفتن است. هيچ موضوعي آنقدر ارزش ندارد كه خودمان را بابت آن كلافه كنيم . از اين رو ميدان جنگ خود را به دقت تعيين كنيد. از خودتان بپرسيد كه آيا اين موضوع به راستي مهم است ؟ آيا بايد براي اين موضوع به مقابله برخيزيد؟ به زبان ساده تر از كاه كوه نسازيد! اجازه دهيد، مسائل كوچك روي هم انباشته نشوند . اگر مسائل ناراحت كننده ي پيش پا افتاده روي هم جمع شوند و اگر به نحوي آنها را به سمت و سويي درست جهت ندهيد ، انگار كه هواي گرم را پيوسته وارد يك بالن كنيد . بالن تا حدي مقاومت مي كند و در نهايت منفجر مي شود.

عصبانيت بسياري از اشخاص را مي توان با پرت كردن حواس آنها برطرف نمود. مثلاً شوهر مي تواند دست كم به طور موقت ، با عوض كردن موضوع توجه همسرش را به مطلب ديگري جلب كند. البته ممكن است مورد اعتراض قرار بگيرد كه از بحث هاي مهم مي گريزد ، اما مي تواند بگويد كه اگر در فرصت مناسب تر به اين موضوع بپردازيد بهتر است.البته اين روش هميشه مؤثر واقع نميشود ، اينجا هم مانند استفاده از هرروش ديگر ، به آزمايش وخطا احتياج داريد. واقعيت اين است كه روشها در موارد مختلف جوابهاي مختلف دارند. ممكن است در موردي حفظ خونسردي به حل مسئله كمك كند و در موارد ديگر ، تصديق خشم همسر از شدت عصبانيت او بكاهد.

مي توانيد از روشهاي ديگري نيز استفاده كنيد . مي توانيد همسر خود را به سكوت و آرامش دعوت كنيد ، مي توانيد از او بخواهيد كه خونسردي خود را حفظ كند . اما اگر اين دعوت بر شدت عصبانيت همسر شما بيفزايد ، مشكل شما بيشتر مي شود . احتمالاً در اين مواقع ، سكوت چند دقيقه اي زن و شوهر از هر روشي مؤثرتر است. يكي از عوامل مهم ديگري براي مهار خشم اين است كه خود پنداره ي مثبت را رشد دهيد و عشق غير مشروطي كه احساس كنيد سطح عزت نفسشان را تعيين خواهد كرد. وقتي بدانيد بدون هيچ قيد و شرطي مورد عشق و محبت هستيد ، مي توانيد درباره ي خودتان احساس خوبي داشته باشيد. شما ديگر مجبور نيستيد به شيوه اي خاص عمل كنيد يا فردي خاص باشيد تا دوست داشتني شويد و درك همين حقيقت به تنهايي از هر چيزديگري در زندگي تان بيشتر به شما كمك خواهد كرد تا خشمتان را مهار كنيد.در نتيجه براي داشتن يك زندگي پايدار و مستحكم به جاي انتخاب روش پرخاشگرانه ، خشونت آميز و بد بينانه بهتر است

روش مسالمت آميز ، صميمانه و خوش بينانه را انتخاب كرد.

مهارت هاي ارتباطي

زن و شوهر با يادگيري مهارتهاي ارتباطي و به كار بستن آن ها مي توانند روابط خود را بهبود بخشند ، متحول سازند و فضايي سرشار از حسن تفاهم و حسن نظر به حل و فصل مسائل خود بپردازند. برخي از اين مهارتها عبارتند از : فعالانه به حرفهاي يكديگر گوش كردن ، تشريك مساعي و مشورت كردن ، به عقايد يكديگر احترام گذاشتن ، پذيرفتن يكديگر و نظاير آن. در اكثر موارد ، با وجود اينکه زن و شوهر با زبان واحدي با يكديگر سخن مي گويند ، اما آنچه كه يكي مي گويد و آنچه كه ديگري مي شنود ، اغلب متفاوت است و در نتيجه مشكلات ارتباطي را به دنبال مي آورد.

لذا توصيه مي شود هم زن و هم شوهر ديدگاه خود را در مورد مسأله يا مشكل موردنظر به زبان ساده و صادقانه بيان كنند. در اين باره بايد ياد آور شد كه خشونت را نبايد با خشونت پاسخ گفت ، بلكه خشونت را با سكوت بايد پاسخ گفت و بعداً اگر موقعيت مناسب ديگري دربارة مسأله ي مورد نظر به بحث و گفتگو پرداخت.

گاهي اوقات زن شكايت مي كند كه شوهرش به حرفهاي او گوش نمي دهد و حال آنكه شوهر در مقام اعتراض مدعيست كه همه ي حرفهاي او را شنيده است . بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد كه در اين زمينه اختلاف جنسیتی مشهودي وجود دارد. زنها هنگام گوش كردن با ابراز كلماتي نظير راستي ، آره ، عجب و تكان دادن اجزاء صورت به ناطق مي فهمانند كه به حرفهاي او گوش مي دهند و حال آنكه مردها در حال گوش دادن بيشتر سكوت مي كنند . گاه فراموش مي كنند كه گفتگو مبادله اطلاعات و نقطه نظر آنهاست ، صحبت كردن و جواب نگرفتن در حكم صحبت با ديوار است. اگر شما هنگام گوش دادن سكوت اختيار مي كنيد احتمالاً مي توانيد به اشاره كردن و تكان دادن اجزاء صورت عادت كنيد و نشان دهيد كه براستي گوش مي دهيد و همسرتان را از ترديد بيرون آوريد. بنابراين در هر فرصتي كه پيش مي آيد سعي كنيد با همسر و اعضاي خانواده تان ارتباط كلامي و عاطفي برقرار كنيد و به گفت و گوي خانوادگي بپردازيد. شايان ذكر است كه زن ها از صحبت كردن با همسرشان بيشتر لذت مي برند و از اين روش براي نشان دادن مهر و علاقة خود نسبت به همسرشان استفاده مي كنند بنابراين توصيه مي شود شوهران فعالانه صحبت هاي همسران خود را گوش كنند و واكنش مناسب نشان دهند . زن و شوهر بايد هر چه بيشتر با يكديگر ارتباط كلامي و عاطفي برقرار كنند و سوء تفاهمات و سوء ارتباطات را هرچه زودتر شناسايي ، رفع و اصلاح كنند كه اين امر مي تواند به استحكام و دوام خانواده ها كمك كند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.