تعیین مرز سالم در ازدواج

تعیین مرز سالم در ازدواج مرزها چیست؟ مرزها محدودیت هایی هستند برای آنچه در یک رابطه با آن راحت هستید. مرزها به همسرتان می گویند چه چیزی در رابطه شما قابل قبول است و چه چیزی از خط قرمزها عبور می کند. وقتی در مورد انتظارات شخصی خود صحبت می کنید و شریک زندگیتان به […]


تعیین مرز سالم در ازدواج مرزها چیست؟ مرزها محدودیت هایی هستند برای آنچه در یک رابطه با آن راحت هستید. مرزها به همسرتان می گویند چه چیزی در رابطه شما قابل قبول است و چه چیزی از خط قرمزها عبور می کند. وقتی در مورد انتظارات شخصی خود صحبت می کنید و شریک زندگیتان به آنها احترام می گذارد، مرز سالمی تعیین می کنید. وقتی مرزی را در مورد موضوعی تعیین می کنید، باید بتوانید به کارهایی که دوست ندارید یا نمی خواهید انجام دهید، بدون هیچ گونه فشار و اجباری «نه» بگویید.

چرا مرزها در ازدواج مهم هستند؟ شما ممکن است فردی درون گرا باشید و وقتی ناراحت هستید احساساتتان را بروز ندهید و بخواهید کمی تنها باشید اما شریک زندگی شما نمی‌داند که این جز مرزهای شماست و شما را تحت فشار قرار می‌دهد تا در مورد احساساتتان صحبت کنید. وقتی به وضوح در مورد تمامی احساسات خود صحبت کنید، این امکان برای شما فراهم میشود تا اعتماد بیشتری در رابطه ایجاد کنید و در زمان های سخت با هم بهتر کنار بیایید. اگر شریک زندگی شما مرزهای شما را بشناسد و به آنها احترام بگذارد، کمتر احتمال دارد کاری انجام دهد که از این مرزها عبور کند. حتی اگر این مرزها، محدود کننده به نظر برسد، می توانند به شما کمک کنند خودجوش تر باشید. از آنجایی که از قبل می‌دانید که شریک زندگی‌تان با چه چیزی راحت است، می‌دانید که از چه چیزهایی اجتناب کنید تا احساس ناراحتی نکند.

وقتی مرزهایی را تعیین می کنید، فردیت خود را حفظ می کنید. زمانی که با همسرتان کنار هم هستید، انجام هر کاری برای راضی کردن او می تواند واقعا وسوسه انگیز باشد، اما این می تواند منجر به سوء استفاده شود. وقتی مرزی را تعیین می‌کنید، آنچه در زندگی‌تان مهم است را برای شریک زندگی‌تان مطرح می‌کنید و از آنچه باور دارید دفاع می‌کنید تا به خودتان وفادار بمانید. هر فرد و رابطه ای دارای مرزهای منحصر به فرد و انتظارات متفاوتی برای آنچه او را خوشحال می کند، است.

آنها به شما و همسرتان کمک می کند تا بفهمید برای شاد بودن به چه چیزهایی نیاز دارید. وقتی در مورد چیزهایی که باعث ناراحتی شما در رابطه می شود صحبت نمی کنید، ممکن است شما یا همسرتان به کارهایی که باعث ناراحتی شما می شود ادامه دهید بنابراین مرزهای خود را از همان ابتدای رابطه مشخص کنید. به جای محو کردن و نادیده گرفتن احساسات خود، صحبت کردن در مورد آنچه می خواهید به همسرتان اجازه می دهد تا چیزهایی را که واقعا برای یک رابطه موفق مهم هستند تشخیص دهد.

از خود بپرسید چه چیزی باعث می شود در رابطه خود احساس ناراحتی کنید. وقتی چیزی شما را ناراحت یا مضطرب می کند، به این معنی است که یا از یکی از مرزهای شما عبور کرده یا به طور کامل آن مرز از بین رفته است. به مواردی فکر کنید که این احساس را در شما ایجاد می کند تا بتوانید آنچه را که باعث تحریک احساسات شما می شود شناسایی کنید و در مورد آنها با شریک زندگی خود صحبت کنید.

نیازهای خود را به طور واضح با شریک زندگی خود در میان بگذارید. زمانی آرام و بی دغدغه را پیدا کنید که بتوانید بنشینید و با شریک زندگی خود در مورد مرزهای خود صحبت کنید. با استفاده از ضمیر “من”  بگویید که چه احساسی دارید تا اینطور به نظر نرسد که آنها را در مورد همه چیز سرزنش یا متهم می کنید. در مورد اینکه چه احساسی دارید و به چه چیزی نیاز دارید کاملاً روراست و صادق باشید تا شریک زندگی شما کاملاً مرزهای شما را درک کند. به عنوان مثال، می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «وقتی از سر کار می‌آیم، و برای خودم وقتی ندارم، احساس استرس می‌کنم» یا « هر زمان که اختلاف نظر وجود دارد و بحثی ایجاد میشود شما شروع به داد زدن می‌کنید و این مرا ناراحت می‌کند. اگر در مورد احساسات خود با او صادق نباشید، شریک زندگی شما نمی تواند تغییری ایجاد کند. اگر چیزی شما را آزار می دهد، از صحبت کردن نترسید.

عواقب شکستن مرزهای خود را مشخص کنید. با همسرتان در مورد اینکه چرا برای مرزهای خود ارزش قائل هستید صحبت کنید و سعی کنید بفهمید که چه عکس العملی می تواند واکنش منطقی به عبور از خط قرمزها باشد. مطمئن شوید قانونی که انتخاب کرده اید را می توانید در صورت مرزشکنی اعمال کنید. در غیر این صورت، همسرتان ممکن است با علم به اینکه شما در پاسخ به شکستن مرزها، کاری انجام نخواهید داد، مرزهای شما را کنار بزند. برای مثال، ممکن است بگویید: “من لایق احترام هستم، بنابراین اگر احساسات من را جریحه دار کردید، شما را صدا می کنم و به شما می گویم که آنچه گفتید چه احساسی در من ایجاد می کند” یا “من می خواهم راه حل ها را آزمایش کنم.” با آرامش، بنابراین اگر در حین بحث درباره چیزی سر من فریاد بزنید، از شما می خواهم که آنجا را ترک کنید و آرام شوید. پیامدها لزوماً نباید بد باشند.

مرزهای همسرتان را شناسایی کنید و به آنها احترام بگذارید. شریک زندگی شما برای خود مرزهای متفاوتی خواهد داشت، بنابراین به او فرصت دهید تا درباره آنها صحبت کند. بدون هیچ مزاحمتی به آنها توجه کامل داشته باشید و اگر در مورد هر چیزی که به شما می گویند سردرگم هستید از آنها سوال بپرسید. گفتگوی باز و صادقانه داشته باشید تا بعداً با مشکلی مواجه نشوید. اگر مرزهای متناقضی دارید، ممکن است لازم باشد به سازشی برسید که برای هر دوی شما مفید باشد. برای مثال، اگر زمان بیشتری برای خود می‌خواهید اما همسرتان زمان بیشتری را می‌خواهد با شما باشد،  با داشتن یک شب ملاقات برنامه‌ریزی‌شده، مصالحه کنید.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.