چگونه بفهمید که آیا برای نامزدی آماده اید یا خیر

چگونه بفهمید که آیا برای نامزدی آماده اید یا خیر : نامزدی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اما اگر نسبت به اینکه آمادگی آن را دارید یا نه مطمئن نیستید، می تواند بسیار بغرنج باشد. قبل از اینکه این تصمیم بزرگ را بگیرید، مطمئناً باید مطمئن شوید که آماده هستید. مدتی را صرف ارزیابی […]


چگونه بفهمید که آیا برای نامزدی آماده اید یا خیر : نامزدی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اما اگر نسبت به اینکه آمادگی آن را دارید یا نه مطمئن نیستید، می تواند بسیار بغرنج باشد. قبل از اینکه این تصمیم بزرگ را بگیرید، مطمئناً باید مطمئن شوید که آماده هستید. مدتی را صرف ارزیابی رابطه خود کنید. شما همچنین باید خواسته ها و نیازهای خود را مورد خود ارزیابی قرار دهید. در نهایت نسبت به خودتان صبور باشید. پیش بردن یک رابطه تصمیم بزرگی است. زمان لازم را به خود اختصاص دهید.

مطمئن باشید که اگر قصد نامزدی را با شخصی را دارید، قطعا طرف مقابل خود را دوست دارید. این رابطه باید دو طرفه باشد. بین عاشق بودن و دوست داشتن کسی تفاوت های زیادی وجود دارد. وقتی عاشق هستید، احتمالاً می خواهید با شریک زندگی خود صمیمی باشید. عاشق بودن می تواند باعث هجوم احساسات شود، در این صورت احساس می کنید دوری از شریک عاطفی تان سخت است. احساس عاشق بودن با عشقی که نسبت به اطرافیان و یا اعضای خانواده تان دارید متفاوت است.

قبل از هرچیز به این فکر کنید که این فرق کسی است که قرار است بقیه عمرتان را با او بگذرانید. مدتی را صرف تفکر در مورد آینده خود کنید. وقتی خود را ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال بعد تصور می کنید، آیا شریک زندگی شما در آن حضور دارد؟ آیا شما به طور خودکار او را با خود تصور می کنید؟ وقتی آینده خود را تصور می کنید، نشانه خوبی است که شریک زندگی شما به طور خودکار آنجا باشد. یک سناریوی خاص را انتخاب کنید. به عنوان مثال، آیا می خواهید در آینده بچه دار شوید؟ آیا می توانید شریک زندگی خود را والدین خوبی تصور کنید؟ شبیه چه کسی؟ اینها سوالات خوبی هستند که باید از خود بپرسید.

چگونه بفهمید که آیا برای نامزدی آماده اید؟

اهداف خود را مقایسه کنید و به آنچه از زندگی خود می خواهید فکر کنید. آیا زندگی در شهر خاصی برای شما مهم است؟ آیا می خواهید روی حرفه خود تمرکز کنید؟ کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چگونه اهداف شما در رابطه شما به صورت هماهنگ پیش می رود. آیا شریک زندگی شما اهداف مشابهی دارد؟ به عنوان مثال، اگر هر دوی شما حرفه ای هستید، ممکن است بتوانید به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. آیا هدف شما زندگی در یک شهر است؟ اگر هدف شریک زندگی شما زندگی در یک کلبه کوهستانی در دوردست باشد، ممکن است مشکل ایجاد شود.

سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. اگر شما و همسرتان علایق متفاوتی داشته باشید بسیار خوب است. این مسئله می تواند به داشتن رابطه هیجان انگیز و جالب شما دو نفر کمک کند. با این حال، داشتن برخی چیزهای مشترک نیز می تواند خوب باشد. ممکن است نخواهید بقیه عمرتان را با کسی بگذرانید که هیچ یک از علایق شما برایش جذاب نیست. به عنوان مثال، اگر فرد با تناسب اندام مناسب و فعالی هستید، ممکن است اگر که شریک زندگی شما فردی کم تحرک باشد به مشکل بر بخورید. اگر هر روز دو نفره با هم ورزش نکنید، اشکالی ندارد، اما اگر نتوانید از پیاده روی با هم لذت ببرید، ممکن است ناامید شوید. از خود بپرسید که آیا با انجام این فعالیت با یک دوست به جای آن مشکلی ندارید؟ سعی کنید فهرستی از تمام فعالیت هایی که دوست دارید با هم انجام دهید تهیه کنید. اگر نمی توانید یک فهرست مشترک از علایقتان داشته باشید، بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید و نسبت به تصمیم ازدواج خود شتابزده عمل نکنید.

چگونه بفهمید که آیا برای ارتباط آماده اید

به خصوصیات شریک زندگی خود فکر کنید. هنگامی که رابطه خود را ارزیابی می کنید، قطعاً می خواهید شخصیت شریک زندگی خود را در نظر بگیرید. لیستی از ویژگی هایی که برای شما مهم هستند تهیه کنید و سپس تعیین کنید که آیا شریک زندگی شما آنها را دارد یا خیر.

موضع خود را در مورد ازدواج مشخص کنید.کمی وقت بگذارید تا به معنای ازدواج فکر کنید. آیا آن را یک تعهد دینی می دانید؟ یا شاید بیشتر یک قرارداد قانونی است. برخی از مردم آن را نشانه تعهد به شریک زندگی خود می دانند. بنویسید که ازدواج برای شما چه معنایی دارد.

تأثیرات بیرونی را در نظر بگیرید. ممکن است فشار اجتماعی زیادی برای ازدواج وجود داشته باشد. به خصوص اگر شما یک زن هستید، ممکن است بیش از یک بار شنیده باشید که “چرا ازدواج نکردی؟” این نظرات می تواند از طرف هرکسی از یک غریبه کامل تا مادر شما مطرح شود. انگیزه های خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که می خواهید ازدواج کنید. فقط به این دلیل که خانواده به شما فشار می آورد نامزد نکنید. زنان در احساس فشار تنها نیستند. مردان نیز ممکن است بارها نظرات کلیشه ای مانند “آیا هنوز زمان سر و سامان گرفتن، نرسیده است” شنیده باشند. این نوع اظهارات می تواند آزاردهنده باشد. سعی کنید قاطعانه گفته های آنها را با یک نظر واضح و قاطعانه جمع کنید. “از نگرانی شما متشکرم، اما این نوع تصمیمات مربوط به زندگی خصوصی من است.”

چگونه بفهمید که آیا برای ازدواج آماده اید

به آینده خود فکر کنید. وقتی به نامزدی فکر می کنید، بدون شک آینده در ذهن شما شکل خواهد گرفت. البته، شما به این فکر کرده اید که زندگی برای شما و شریک زندگیتان چگونه خواهد بود. اکنون، مدتی را صرف فکر کردن به نیازهای فردی خود کنید. اهداف خود را بنویسید. آیا اولویت شما صرف زمان بیشتری برای سفر به جهان است؟ آیا در صورت نامزدی می توانید آن را انجام دهید؟ شاید داشتن کسب و کار شخصی هدف اصلی شما باشد. آیا این با ازدواج سازگار است؟ یا آیا مطمئن هستید که می خواهید بچه دار شوید؟

ارتباط موثر برقرار کنید. در مورد آنچه که می خواهید بگویید و چگونه آن را بگویید فکر کنید. سعی کنید از ضمیر «من» استفاده کنید، مانند «احساس می‌کنم که آماده هستیم درباره نامزدی صحبت کنیم. همچنین باید سعی کنید نکات خود را واضح و مستقیم بیان کنید. ممکن است بگویید: “فکر نامزدی من را عصبی و هیجان زده می کند.”  فعالانه به صحبت های شریک عاطفی خود گوش دهید. با حفظ ارتباط چشمی و بازنویسی اظهارات شریک زندگی خود، نشان دهید که در حال گوش دادن هستید. همچنین می توانید برای نشان دادن اینکه به نظرات آنها علاقه مند هستید سؤال بپرسید.

به خودتان زمان بدهید تا تصمیم بگیرید. ممکن است بعد از مدتی که صرف فکر کردن کرده اید، احساس غمگینی کنید. هنگام تصمیم گیری با خودتان صبور باشید. همچنین ممکن است بخواهید پس از فکر کردن در مورد آن به خود استراحت دهید. بهتر است یک فیلم خنده دار ببینید یا یک کتاب خوب بخوانید.  حتی می توانید با دوستان خود به تعطیلات آخر هفته بروید. به خودتان اجازه پردازش احساساتتان را بدهید.

تصمیم بگیرید که چگونه به جلو حرکت کنید. هنگامی که تمام افکار و احساسات خود را پردازش کردید، آماده انتخاب خود هستید. آیا برای نامزدی آماده اید؟ جواب آن را فقط شما می دانید. اکنون می‌توانید با اطمینان تصمیم بگیرید که نامزد کنید، وضعیت موجود را حفظ کنید یا شروعی تازه داشته باشید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.