ضرورت درمان اختلالات اضطرابی

آیا درمان ضرورت دارد؟ آیا اضطراب کودک به خودی خود بهبود می یابد؟ اختلالات اضطرابی هم مانند دیگر اختلالات روانی اگر درست درمان نشوند مزمن می شوند. بیشتر کودکان می فهمند که نیاز به کمک حرفه ای دارند تا بتوانند اضطرابشان را مدیریت کنند. حمایت خانواده بسیار مهم است اما حمایت خانواده به تنهایی موجب […]


آیا درمان ضرورت دارد؟ آیا اضطراب کودک به خودی خود بهبود می یابد؟ اختلالات اضطرابی هم مانند دیگر اختلالات روانی اگر درست درمان نشوند مزمن می شوند. بیشتر کودکان می فهمند که نیاز به کمک حرفه ای دارند تا بتوانند اضطرابشان را مدیریت کنند. حمایت خانواده بسیار مهم است اما حمایت خانواده به تنهایی موجب درمان نمی شود. بسیاری از متخصصان و روانشناسان آموزش دیده اند مهارت و تجربه دارند و می توانند به صورت صحیح اختلال کودک شما را تشخیص دهند و درمان کنند.

به علاوه تحقیقات نشان می دهند که کودکانی که اضطرابشان درمان نشده بیشتر درمعرض خطراتی مثل تضعیف عملکرد در مدرسه، مهارت های اجتماعی رشدنیافته و مستعد مصرف مواد هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که هرچه زودتر این مساله را درمان کنید. کودک شما حق دارد که از محدودیت هایی که اضطراب برایش ایجاد کرده است رهایی یابد.

فرزند من درمان را آغاز کرده است اما تاثیری نداشته چه باید بکنم؟

بیشتر کودکان بعد از درمان مناسب درطی دو تا شش هفته علایم بهبودی را نشان می دهند. اگر بعد از این مدت بهبودی مشاهده نکردید با درمانگر او درمورد گزینه های دیگر یا تغییر دارو صحبت کنید. اگر دکتر یا درمانگرتان تمایلی به تغییر درمان نشان نداد و نگرانیهایتان را نادیده گرفت به درمانگر دیگری مراجعه کنید.

آیا فرزند من باید تا آخر عمرش دارو مصرف کند؟

اگر کودکی داروی ضدافسردگی مصرف کند به این معنا نیست که باید تا اخر عمرش دارو بخورد. دکترها پیشنهاد می کنند که استفاده از داروهای ضدافسردگی (مثل SSRI  و SNRI) برای  اختلالات اضطرابی در کودکان به مدت یک سال باید ادامه پیدا کند. شما و دکتر همواره باید ارزیابی کنید که دارو چقدر تاثیر داشته است. شاید اگر علایم ادامه داشته باشند یا دوباره عود کنند لازم شود دوره طولانی تری دارو مصرف کند. داروهای ضدافسردگی اعتیادور نیستند. از دکتر بپرسید که فرزندتان چه مدت باید دارو مصرف کند و اگر دارو موثر باشد چه تغییراتی رخ می دهد.

عوارض جانبی داروها

هیچ دارویی صددرصد بدون خطر نیست. SSRIها و SNRIها به طور کلی عوارض جانبی اندکی دارند. رایج ترین عوارض جانبی جسمانی که گزارش شده عبارتند از: سردرد، شکم درد یا تهوع و مشکلات خواب. قبل از تجویز دارو دکتر باید علایم فیزیکی ای که احتمالا با مشکلات دارویی مرتبط هستند را بررسی کند. مطمئن شوید که دکتر  عوارض جانبی دارو را با شما و کودکتان مطرح کند و در ویزیت های بعدی علایم ناشی از دارو را بررسی نماید. به ییاد داشته باشید که تعداد کمی از کودکان در اثر عوارض جانبی داروها مشکلات خاصی پیدا می کنند مثل ایجاد افکار خودکشی.

با دکترتان درمورد همه داروهایی که کودکتان مصرف می کند ازجمله داروهای انتی بیوتیک یا ضد آلرژی صحبت کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.