فرزندپروری دختران در عصر رسانه های اجتماعی: چالش هایی در رابطه با فرزندپروری که امروزه (در عصر دیجیتال) والدین محترم با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

فرزندپروری دختران در عصر رسانه های اجتماعی: چالش هایی که والدین محترم امروزه در رابطه با فرزندپروری با آن دست و پنجه نرم می کنند.

والدین دارای فرزند دختر چگونه با استفاده فرزندشان از گوشی هوشمند و فضای مجازی برخورد می کنند؟ فرزندپروری دختران در عصر رسانه های اجتماعی: یکی از والدینی که در مورد چالش های تصمیم گیری در مورد استفاده فرزندانش از رسانه های اجتماعی بحث می کرد، بیان کرد: «دست پایین می گویم که یکی از چیزهایی […]


والدین دارای فرزند دختر چگونه با استفاده فرزندشان از گوشی هوشمند و فضای مجازی برخورد می کنند؟

فرزندپروری دختران در عصر رسانه های اجتماعی: یکی از والدینی که در مورد چالش های تصمیم گیری در مورد استفاده فرزندانش از رسانه های اجتماعی بحث می کرد، بیان کرد: «دست پایین می گویم که یکی از چیزهایی که بیشتر با آن دست و پنجه نرم می کنم این است که… چند نفر از فرزندانم دوستانی پیدا کرده اند که هیچ حد و مرزی ندارند. گوشی ها چه زمان توقف یا محدودیت زمانی، مغزم را گیج می‌کند… برای من واقعاً ناراحت کننده است و قطعاً کار را سخت‌تر می‌کند.»

چالش‌های والدین در استفاده فرزندانشان از رسانه‌های اجتماعی

مطالعه Pew در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۷۰ درصد از والدین آمریکایی معتقدند فرزندپروری نسبت به دو دهه پیش دشوارتر است. مدیریت فناوری کودکان و استفاده از رسانه های اجتماعی چالش های اصلی شناسایی شده بودند (اکسیر و همکاران، ۲۰۲۰). والدین باید بفهمند که آیا اجازه استفاده از رسانه‌های اجتماعی را برای فرزندانشان می‌دهند یا نه.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ۴۳ درصد از کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال و تا ۹۵ درصد از نوجوانان، تلفن هوشمند خود را دارند که از چند دقیقه تا ۱۶ ساعت در روز استفاده می‌کنند. آنها گزارش دادند که نوجوانان به طور متوسط ۲۳۷ اعلان در روز دریافت می کردند (که برخی از آنها به ۴۵۰۰ در روز می رسد) و آنها با حدود ۲۵٪ از اعلان های دریافتی درگیر بودند. برای درک میزان و تأثیر اطلاعاتی که به نوجوانان می رسد و نحوه برخورد آنها با آنچه وارد و خارج می شود، این گزارش کامل ارزش خواندن را دارد.

من با همکاری محقق مطالعات ارتباطات، دکتر ایمی میلر اوت از دانشگاه ایالتی ایلینویز، این وبلاگ را می نویسم. ایمی از تحقیقات خود و زندگی خود به عنوان والدین می‌داند که بسیاری از والدین از نظارت بر استفاده فرزندانشان از رسانه‌های اجتماعی غافلگیر می‌شوند.

والدین متوجه می شوند که نیاز دارند:

پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی را که به سرعت تغییر می کنند، درک کنید

در مورد رسانه های اجتماعی با کودکان ارتباط آزاد داشته باشید

به کودکان کمک کنید تفکر انتقادی و نحوه ایمن نگه داشتن آنلاین را بیاموزند

قوانین و دستورالعمل های مناسب و قابل اجرا را برای استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی القا کنید

به کودکان آزادی عمل بدهید تا خودشان انتخاب کنند

والدین دختران با چالش‌های منحصربه‌فردی مواجه هستند، به‌ویژه با توجه به اتکای دختران به رسانه‌های اجتماعی برای اطلاعات و مقایسه در مورد محبوبیت، زیبایی، سبک و ارزش کلی خود (فردولی و همکاران، ۲۰۲۰). والدین به ویژه نگران چیزهایی هستند که دخترانشان در مورد خودشان در فضای مجازی فاش می کنند. در سال ۲۰۲۱، وال استریت ژورنال یافته‌های افشاگری را منتشر کرد که نشان می‌داد رسانه‌های اجتماعی به دختران کمک می‌کند تا احساس بدی نسبت به بدن، اضطراب و افسردگی خود داشته باشند.

استفاده از شبکه های اجتماعی والدین دختران

در یک مطالعه اخیر، ایمی میلر اوت و همکارانش با والدین دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله در مورد انتظارات و تصمیم گیری خود در مورد استفاده دختران از رسانه های اجتماعی مصاحبه کردند. جالب توجه است که محققان دریافتند که همه والدین فکر نمی‌کنند باید زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد استفاده دختران از رسانه‌های اجتماعی یا صحبت با دختران در مورد آن کنند.

با این حال، بیشتر والدین استفاده دخترانشان از رسانه‌های اجتماعی را جدی می‌گیرند و در مورد مشکلات خود به عنوان والدین حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این والدین به سختی تلاش کردند تا بفهمند که یک والدین خوب در مقابل والدین بد چه کاری انجام می‌دهند، و سؤالاتی از جمله اینکه چقدر باید استفاده دخترانشان از رسانه‌های اجتماعی را زیر نظر داشته باشند، مطرح کردند. آیا والدین باید پروفایل و حساب های دختران را بررسی کنند؟ چگونه والدین می توانند به دختران آزادی بدهند اما همچنان بر استفاده از آنها نظارت داشته باشند و در صورت نیاز آنها را محدود کنند؟ اگر والدین به دختران خود استقلال بیش از حد در رسانه های اجتماعی بدهند چه اتفاقی می افتد؟ زمانی که والدین دیگر به دختران خود آزادی بیشتری نسبت به آنچه والدین می خواهند به فرزندان خود بدهند، والدین چه باید بکنند؟

یافته های محققان شامل:

والدین تلاش می کنند تا بفهمند که یک والدین خوب باید در مورد پیوستن و استفاده از شبکه های اجتماعی دختر کوچکشان چه کاری انجام دهند.

والدین نظارت مداوم بر رسانه های اجتماعی دختران را خسته کننده و غیر واقعی می دانند.

والدین بر این باورند که برای ایجاد اعتماد و ایجاد انتظارات قابل اجرا، باید در گفتگوهای دوطرفه با دختران در مورد رسانه های اجتماعی شرکت کنند.

والدین اغلب از صفات و رفتارهای مثبت دختران (قابل اعتماد، دانش آموز خوب، مسئولیت پذیر) برای توجیه عدم نظارت بیش از حد استفاده می کنند.

والدین تنش هایی را بین محافظت از دختران و ایجاد استقلال و حریم خصوصی برای حرکت در رسانه های اجتماعی تجربه می کنند.

والدین اغلب تمایل دارند که دختران را قادر سازند تا در مورد رسانه های اجتماعی تصمیم بگیرند و در عین حال از آنها در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنند.

والدین هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه نظارت بر استفاده از رسانه های اجتماعی باید بر دانش و تجربیات منحصر به فرد خود از دختر تمرکز کنند.

بهتر است والدین مقایسه خود را به انتخاب های دیگر والدین محدود کنند.

یکی از والدین توضیح داد: “شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید، اما می توانید چشمان خود را باز نگه دارید و نظرات و پیام ها را ببینید. شما فقط باید این کار را انجام دهید – به همان اندازه که خوب است یک پلت فرم ترسناک است.

مشاوره برای والدین

تحقیق ۲۰۲۳Common Sense Media  تاکید می کند: «ما با منفی و تجویز بیش از حد به بچه ها و بهزیستی دیجیتالی آنها آسیب می زنیم، زیرا این امر احتمالاً فقط مکالمات را قطع می کند و باعث می شود که جوانان احساس کنند که وقتی تلفن را تجربه می کنند نمی توانند به ما مراجعه کنند. -چالش‌های مرتبط – که اکثراً در یک زمان انجام می‌دهند.» تشویق کردن ارتباطات باز بسیار مهم است تا بچه‌ها از ترس اینکه والدین بیش از حد واکنش نشان دهند یا تلفن‌هایشان را بردارند، استفاده از رسانه‌های اجتماعی را پنهان نکنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، توصیه های زیر را به والدین ارائه می دهیم:

۱٫  با شریک زندگی خود، در صورت داشتن شریک زندگی، و دخترتان صحبت کنید تا مشخص کنید چه زمانی فکر می کنید که او آماده پیوستن به رسانه های اجتماعی است.

۲٫ به سؤالات زیر توجه کنید:

می‌خواهید چه نقشی در استفاده دخترتان از رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟

چقدر می خواهید بر استفاده او از رسانه های اجتماعی نظارت داشته باشید؟

چه زمانی و چگونه می خواهید به حساب های کاربری، رمز عبور و غیره دخترتان دسترسی داشته باشید؟

آیا انتظار دارید در حساب های رسانه های اجتماعی یک دختر دوست یا دنبال کننده باشید؟

در صورت وجود، چه قوانینی را می خواهید برای راهنمایی استفاده از رسانه های اجتماعی یک دختر ایجاد کنید؟

یک دختر روزانه چقدر زمان مجاز به استفاده از رسانه های اجتماعی خواهد داشت و والدین چگونه بر این موضوع نظارت خواهند داشت؟

هنگامی که دختران از رسانه های اجتماعی بیش از حد استفاده کنند یا از آنها سوء استفاده کنند، چه عواقبی خواهد داشت؟

چگونه والدین با تغییرات رسانه های اجتماعی و بلوغ دخترشان آشنا می شوند؟

۳٫ سهولت استفاده دختران از رسانه های اجتماعی را در نظر بگیرید، نه اینکه به یکباره همه چیز را انتخاب کنید.

زنان جوان بدون شک دوستانی خواهند داشت که هیچ محدودیت یا محدودیتی در استفاده از رسانه های اجتماعی ندارند. این مهم است که بر اساس روابط و تجربیات گذشته خود در مورد انتخاب های آنها، بهترین کار را برای جوانان در زندگی خود انجام دهید. والدین باید در مورد فناوری های ارتباطی به روز باشند و انتظارات خود را با پیشرفت تغییرات و بلوغ دختران به روز کنند.