چگونه با اعتیاد به اینترنت مقابله کنیم ؟

چگونه با اعتیاد به اینترنت مقابله کنیم ؟ گذراندن زمان زیادی در اینترنت، می تواند باعث بروز مشکلات عاطفی و جسمی شود، به روابط شخصی آسیب برساند و موجب کاهش عملکرد در کار یا تحصیل شود. با این وجود، اعتیاد به اینترنت مسئله رو به رشدی است. اگر با این مشکل روبرو هستید، می توانید […]


چگونه با اعتیاد به اینترنت مقابله کنیم ؟ گذراندن زمان زیادی در اینترنت، می تواند باعث بروز مشکلات عاطفی و جسمی شود، به روابط شخصی آسیب برساند و موجب کاهش عملکرد در کار یا تحصیل شود. با این وجود، اعتیاد به اینترنت مسئله رو به رشدی است. اگر با این مشکل روبرو هستید، می توانید با اقداماتی برای محدود کردن استفاده از اینترنت، پر کردن وقت خود با فعالیت های جایگزین و گرفتن حمایتهای عاطفی، بر آن غلبه کنید:

  • فهرستی شخصی از مواردی که اعتیاد به اینترنت، شما را از آنها باز می‌دارد، تهیه کنید. این به معنای این نیست که شما احساس بدی داشته باشید بلکه انگیزه ای را برای کاهش استفاده از اینترنت شما فراهم می کند.

 

  • برای خود برنامه ریزی جدیدی داشته باشید. برنامه خود را طوری تغییر دهید که مدت زمانی که قبلا در اینترنت می گذرانید، به فروشگاه مواد غذایی بروید ، به نظافت خانه بپردازید و یا فعالیت دیگری انجام دهید که شما را از کامپیوتر دور نگه دارد.

 

  • داشتن کسی یا چیزی که باعث قطع استفاده از اینترنت می شود می تواند بسیار مؤثر باشد. استفاده از زنگ ساعت وقتی که باید آفلاین شوید، مفید است. ممکن است در ابتدا مشکل باشد اما شما باید به هدفتان بچسبید. همچنین نرم افزارهای متنوعی وجود دارد که می تواند باعث قطع ارتباط شما با اینترنت شود. برای مثال برخی از این نرم افزارها موجب خاموش شدن کامپیوتر، در زمانی که تعیین کرده اید، می شود.

 

  • اولویت ها را تعیین کنید. لیستی از همه موارد آفلاین را که باید به صورت اینترنتی انجام دهید را تهیه کنید و آنها را با اهمیت نسبت به زمان سپری آنلاین رتبه بندی کنید. برنامه هایی که بدون نیاز به اینترنت نیز می توان به امور آنها رسید را در اولویت قرار دهید. برای مثال به جای تعامل با دوستان از طریق شبکه های اجتماعی بهتر است وقت بیشتری را به صورت حضوری در کنار یکدیگر بگذرانید.

 

  • ورزش کنید. ورزش کافی فایده فراوانی دارد. ورزش منظم می تواند به حفظ سلامتی تان کمک کند، خلق و خویتان را تقویت کند، اعتماد به نفس بیشتری به شما دهد و باعث شود تا خواب راحت تری داشته باشید. اگر شما به اینترنت اعتیاد دارید، ورزش همچنین اوقات فراغتان را پر می کند و مانع از گذراندن وقتتان در اینترنت می شود.

 

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.