سوء مصرف مواد در نوجوانان: هرآنچه که بایستی والدین محترم در این مورد بدانند.

سوء مصرف مواد در نوجوانان: هر آنچه که بایستی والدین محترم در این مورد بدانند.

سوء مصرف مواد در نوجوانان سوء مصرف مواد در نوجوانان: نوجوانی زمانی است که بیشتر کودکان شروع به مصرف مواد می کنند، الگوهای مصرف منظمی را ایجاد می کنند و شروع به تجربه عواقب آن می کنند. مغز نوجوانان برای ریسک‌پذیری تنظیم شده است، که نتیجه این واقعیت است که مغز تا اواسط دهه ۲۰ […]


سوء مصرف مواد در نوجوانان

سوء مصرف مواد در نوجوانان: نوجوانی زمانی است که بیشتر کودکان شروع به مصرف مواد می کنند، الگوهای مصرف منظمی را ایجاد می کنند و شروع به تجربه عواقب آن می کنند.

مغز نوجوانان برای ریسک‌پذیری تنظیم شده است، که نتیجه این واقعیت است که مغز تا اواسط دهه ۲۰ به طور کامل رشد نکرده است.

اقداماتی وجود دارد که والدین می توانند برای کاهش خطر احتمال شروع مصرف مواد مخدر یا استفاده از روش های پرخطر در نوجوانانشان انجام دهند.

من یکی از بزرگترین مراکز تحقیقات اعتیاد کشور را مدیریت می کنم و در سنین نوجوانی مصرف مواد را مطالعه می کنم. در اینجا آنچه هر والدینی باید در مورد مصرف مواد در نوجوانان بداند آمده است:

۱٫ نوجوانی زمانی است که اکثر بچه ها شروع به مصرف مواد می کنند.

زمانی است که آنها الگوهای استفاده منظمی را ایجاد می کنند و بسیاری شروع به تجربه عواقب می کنند. حدود ۱۵ درصد از جمعیت در مقطعی از زندگی خود معیارهای اختلال مصرف مواد را دارند، به این معنی که مصرف مواد باعث عواقب مضر قابل توجهی می شود. میانگین سن شروع مشکلات در اوایل ۲۰ سالگی است، بنابراین بیشتر مشکلات از نوجوانی شروع می شود. به همین دلیل است که ما برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد را روی نوجوانان متمرکز می‌کنیم.

۲٫ نوجوانان دارای مغزهایی هستند که برای ریسک پذیری طراحی شده است.

این نتیجه این واقعیت است که مغز به طور یکنواخت رشد نمی کند. بخشی از مغز که به شدت با تجربه پاداش هماهنگ است، در نوجوانی به طور کامل توسعه یافته است. این یک محصول تکامل است – اگر مغز ما به عنوان یک گونه به غذا، تعاملات اجتماعی و رابطه جنسی پاسخ مثبت نمی داد، مدت زیادی زنده نمی ماندیم. این چیزها به ما احساس خوبی می دهند و ما بیشتر به دنبال آنها هستیم.

اما همانطور که همه می دانیم، زیاده روی در یک چیز خوب می تواند منجر به دردسر شود. بخشی از مغز که به ما کمک می کند عواقب اعمال خود را بسنجیم و به پیامدهای بلندمدت فکر کنیم تا اواسط دهه ۲۰ به طور کامل توسعه نیافته است. بنابراین، نوجوانان مانند اتومبیل های مسابقه ای بدون ترمز کاملاً کاربردی هستند. استفاده از مواد مخدر تجربه جدیدی است که مغز نوجوانان آرزوی آن را دارد – و سپس مواد مخدر با ایجاد اثرات احساس خوب، سیستم پاداش را ربوده است. این بخش بزرگی از دلیلی است که بیشتر مصرف مواد در نوجوانان، مصرف مواد خطرناک در نوجوانان است. نوجوانان با شام یک لیوان شراب نمی خورند. اگر یک نوشیدنی خوب باشد، مغز پاداش‌دارشان به آنها می‌گوید، پنج نوشیدنی باید بهتر باشد! البته، تنوع فردی زیادی در این ویژگی وجود دارد، اما از نظر رشد، مغز نوجوانان در نقطه بالایی برای ریسک‌پذیری قرار دارد.

۳٫ داروهایی که امروزه در دسترس بچه ها هستند، خطرناک تر از گذشته هستند.

محبوبیت ویپینگ به شدت افزایش یافته است، به طوری که از هر چهار جوان یک نفر گزارش داده است که ویپ مصرف کرده است. ویپ ها دارای طعم های سرگرم کننده هستند و به راحتی پنهان می شوند. بیشتر جوانان (و والدین) متوجه نیستند که یک ویپ می تواند به اندازه یک پاکت سیگار نیکوتین داشته باشد.

استفاده از شاهدانه در حال افزایش است زیرا اکثر ایالت ها ماری جوانا را برای اهداف دارویی یا تفریحی قانونی کرده اند. تا ۱۱ درصد از جوانان گزارش می دهند که روزانه حشیش مصرف می کنند. این همان دارویی است که اکثر ما که در مورد مصرف مواد نوجوانان مطالعه می کنیم، در حال حاضر بیشتر نگران آن هستیم.

ماری‌جوانای موجود امروزی تقریباً ۱۰ برابر قوی‌تر از ماری‌جوانایی است که در دهه‌های ۷۰، ۸۰، ۹۰ و تا دهه ۲۰۰۰ در دسترس بود. تحقیقات اولیه اثرات نامطلوب قوی بر حافظه و انگیزه در کودکانی که به طور منظم استفاده می کنند را نشان می دهد. سطح THC ، ماده روانگردان موجود در ماری جوانا، تا اوایل دهه ۲۰۰۰ حدود ۳ درصد بود. در حال حاضر در ماری جواناهای موجود نزدیک به ۲۵ درصد و در مواد خوراکی مانند صمغ تا ۹۰ درصد است! بسیاری از والدین از تفاوت و خطرناک بودن این دارو در مقایسه با نحوه یادآوری ماری جوانا آگاه نیستند. والدین، این طور فکر کنید: اگر مصرف ماری جوانا در جوانی شما معادل نوشیدن آبجو بود، وقتی بچه های شما ماری جوانا مصرف می کنند، بیشتر شبیه نوشیدن یک لیتر ودکا است.

فنتانیل، یک ماده افیونی مصنوعی قوی که می تواند بسیار ارزان تر از سایر مواد افیونی تولید شود، در نتیجه همه گیری مواد افیونی، بازار مواد مخدر را سیل کرده است. این مهمترین علت مصرف بیش از حد تصادفی است که در چند سال گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. نگرانی اکنون این است که فقط مواد افیونی نیستند که با فنتانیل آغشته می شوند. داروهای دیگر نیز هست کوکائین، اکستازی و سایر مواد مخدر خیابانی نیز به طور فزاینده ای حاوی فنتانیل هستند که منجر به مصرف بیش از حد تصادفی در جوانانی می شود که آزمایش می کنند.

۴٫ الکل همچنان پرمصرف ترین ماده مخدر در جوانان است.

این دارو در دسترس ترین دارو است، بنابراین همچنان یکی از داروهایی است که بیشتر بچه ها بی احتیاطی از آن استفاده می کنند و منجر به جراحات، دعوا، رفتارهای جنسی ناخواسته و تجاوزات، تصادفات و مرگ می شود. والدین خوش‌نیت از من پرسیده‌اند که آیا، به‌دلیل افزایش دسترسی به داروهای خطرناک‌تر، باید فرزندشان را تشویق کنند که مسیر «کم‌ترین بدتر» را در پیش بگیرد و به الکل پایبند باشد.

دو دلیل وجود دارد که این ایده خوبی نیست. اول، آن رافرض می‌کند که همه بچه‌ها از الکل یا سایر مواد مخدر استفاده می‌کنند، که اینطور نیست. ما نمی خواهیم ناخواسته مصرف مواد را در کودکانمان عادی کنیم. بسیاری از جوانان ترجیح می دهند که الکل ننوشند. میزان مصرف الکل در دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است، به طوری که داده های ملی نشان می دهد که تنها ۵۵ درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان در سال گذشته از الکل استفاده کرده اند.

ثانیاً، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد وقتی جوانان از الکل استفاده می کنند، آنها را از مصرف سایر مواد مخدر باز می دارد. درواقع خلاف این موضوع صحت دارد. جوانانی که از الکل استفاده می کنند به احتمال زیاد داروهای دیگر را نیز امتحان می کنند. هنگامی که تازگی الکل از بین می رود (به یاد داشته باشید که آنها مغزهای جستجوگر احساسات دارند!)، آنها به سراغ آزمایش داروهای دیگر می روند.

۵٫ والدین می توانند تفاوت ایجاد کنند.

پدر و مادر، ناامید نشوید! اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال شروع مصرف مواد یا استفاده از روش‌های خطرناک توسط نوجوانتان انجام دهید.

بچه های خود را زیر نظر داشته باشید بدانید با چه کسی هستند، کجا می روند، چه کار می کنند.

دسترسی آسان به الکل را در خانه خود حذف کنید. نظارت والدین اولین چیزی است که تحقیقات نشان می دهد مصرف مواد در نوجوانان را کاهش می دهد. اگر بچه ها دسترسی نداشته باشند، نمی توانند از الکل و سایر مواد مخدر استفاده کنند. می توانید دسترسی آنها را سخت تر کنید. به یاد داشته باشید، مغز آنها در جایی نیست که به آنها کمک کند بهترین انتخاب را انجام دهند. شما باید تفاوت را جبران کنید

با فرزندان خود در مورد الکل و سایر مواد مخدر صحبت کنید.

از فرزندتان در مورد مصرف مواد در مدرسه و در میان دوستانش سؤال بپرسید. نظر آنها در مورد استفاده از الکل یا سایر مواد مخدر را بپرسید. از این به عنوان فرصتی برای گفتگو در مورد مصرف مواد استفاده کنید. در مورد قوانین و انتظارات در خانه خود شفاف باشید، و – این بخش کلیدی است – عواقب را در صورت شکستن آنها ترسیم و اجرا کنید. برای نوجوانان عادی است که مرزها را کنار بگذارند، و بخش ناخوشایند والدین بودن این است که ما باید به عنوان داور خدمت کنیم. اما متاسفانه، این یک بازی نیست. جان فرزند شما در خطر است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.