سوء مصرف مواد، الکل و سیگار

سوء مصرف مواد، الکل و سیگار : استفاده از مواد، الکل و سیگار در ۵ سطح طبقه بندی می شود. کمترین سطح شامل کنترل ضعیف روی تکانه ها، لزوم دریافت پاداش سریع، دردسترس بودن مواد و لزوم مورد پذیرش گروه بودن. در شدیدترین سطح فرد استفاده از مواد برای فرد نرمال است، احساس گناه، ریاضت، […]


سوء مصرف مواد، الکل و سیگار : استفاده از مواد، الکل و سیگار در ۵ سطح طبقه بندی می شود. کمترین سطح شامل کنترل ضعیف روی تکانه ها، لزوم دریافت پاداش سریع، دردسترس بودن مواد و لزوم مورد پذیرش گروه بودن. در شدیدترین سطح فرد استفاده از مواد برای فرد نرمال است، احساس گناه، ریاضت، شرم، پشیمانی، افسردگی، بدشدن حال جسمی وروانی، رفتار خودتخریبی و خودکشی وجو دارد.

در مراحل اولیه شناسایی و ارزیابی مصرف مواد دشوار است. اسیب بدنی ناشی از مسمومیت حاد، مشکلات قانونی، عملکرد ضعیف در مدرسه، بدشدن حال جسمی و روانی می توانند اولین نشان های سوء مصرف مواد باشند و نیاز به مداخله زودهنگام را نشان می دهند.

هم ابتلایی با اختلالاتی مثل افسردگی و اسکیزوفرنی رایج است. اینکه چگونه این اختلالات و اختلالات دیگر روانی با مصرف مواد همراه می شوند هنوز مشخص نیست. به احتمال زیاد این اختلالات فرد را مستعد استفاده از مواد می کند اما همچنین ممکن است که مصرف مواد عامل ایجاد این اختلالات شود.

انکار و مقاومت درمقابل تشخیص در بیماران و خانواده ها اغلب مشاهده می شود که تشخیص زودهنگام را دشوار می کند. برای غلبه بر این مشکل، پزشکان باید اعتماد فرد را بدست اورند. وقتی امکان استفاده از مواد وجود دارد، باید از بیمار بدون حضور والدین شرح حال گرفت. پزشکان نباید قضاوت کنند و صادقانه و شفاف به بیمار اطلاع دهند که اگر لازم شود اطلاعات به صورت مناسب و با رعایت ملاحظات خاص دراختیار والدین قرار خواهد گرفت. یک راه برای نزدیک شدن به بیمار این است که نظرش را درمورد افرادی که مواد و الکل یا سیگار مصرف می کنند بپرسیم قبل از اینکه درمورد تجربه خودشان در این باب سوال کنیم.

مدرسه هم می تواند اطلاعات مرتبطی فراهم کند چون رفتار و عملکرد فرد به واسطه کاهش انگیزه و کاهش انضباط و غیبت های بسیار دچار نقص شده است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.