راهکار ترک سیگار: تحقیقات علمی و شواهد در مورد بهترین راه های ترک سیگار، نشان می دهد که مداخلات ترک سیگار موثر است.

راهکار ترک سیگار: یک بررسی سیستماتیک جدید مداخلات ترک سیگار را که کارایی آنها ثابت شده است را شناسایی می کند. آموزش و مشاوره به افزایش آگاهی در مورد خطرات سلامتی سیگار کمک کرد. برنامه ترک سیگار آنلاین نیز حداقل در کوتاه مدت مؤثر بوده است. دهه هاست که می دانیم سیگار کشیدن منجر به مشکلات سلامتی جدی از جمله سرطان، بیماری های ریوی و قلبی، سکته مغزی و دیابت می شود. علیرغم خطرات سلامتی، ترک سیگار برای اکثر مردم یک چالش مهم است زیرا نیکوتین موجود در سیگار به طرز باورنکردنی اعتیادآور است. یک مرور سیستماتیک جدید منتشر شده در مجله BMC Medicine نگاهی دقیق به مداخلات غیردارویی برای کمک به افراد برای ترک سیگار دارد. این بررسی نتایج 145 مطالعه انجام‌شده از سال 1996 تا 2022 را ترکیب کرد. این مطالعات 20 نوع مداخله مختلف را که برای کمک به ترک سیگار طراحی شده‌اند و شامل مصرف دارو نمی‌شوند، ارزیابی کردند. از جمله مداخلات مورد ارزیابی، درمان شناختی رفتاری، مشاوره مشاوره حرفه ای و سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین بود. به طور کلی، بیش از 50 درصد از مطالعات در بررسی به این نتیجه رسیدند که یک مداخله خاص موثر بوده است. از مداخلات موجود در مقاله، آموزش شناختی رفتاری، مشاوره حرفه‌ای و مصاحبه‌های انگیزشی همگی به افزایش آگاهی افراد سیگاری در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری کمک کردند.

راهکار ترک سیگار راهکار ترک سیگار: یک بررسی سیستماتیک جدید مداخلات ترک سیگار را که کارایی آنها ثابت شده است را شناسایی می کند. آموزش و مشاوره به افزایش آگاهی در مورد خطرات سلامتی سیگار کمک کرد. برنامه ترک سیگار آنلاین نیز حداقل در کوتاه مدت مؤثر بوده است. دهه هاست که می دانیم سیگار […]


راهکار ترک سیگار

راهکار ترک سیگار: یک بررسی سیستماتیک جدید مداخلات ترک سیگار را که کارایی آنها ثابت شده است را شناسایی می کند.

آموزش و مشاوره به افزایش آگاهی در مورد خطرات سلامتی سیگار کمک کرد.

برنامه ترک سیگار آنلاین نیز حداقل در کوتاه مدت مؤثر بوده است.

دهه هاست که می دانیم سیگار کشیدن منجر به مشکلات سلامتی جدی از جمله سرطان، بیماری های ریوی و قلبی، سکته مغزی و دیابت می شود. علیرغم خطرات سلامتی، ترک سیگار برای اکثر مردم یک چالش مهم است زیرا نیکوتین موجود در سیگار به طرز باورنکردنی اعتیادآور است.

یک مرور سیستماتیک جدید منتشر شده در مجله BMC Medicine نگاهی دقیق به مداخلات غیردارویی برای کمک به افراد برای ترک سیگار دارد.

این بررسی نتایج ۱۴۵ مطالعه انجام‌شده از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ را ترکیب کرد. این مطالعات ۲۰ نوع مداخله مختلف را که برای کمک به ترک سیگار طراحی شده‌اند و شامل مصرف دارو نمی‌شوند، ارزیابی کردند. از جمله مداخلات مورد ارزیابی، درمان شناختی رفتاری، مشاوره مشاوره حرفه ای و سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین بود.

به طور کلی، بیش از ۵۰ درصد از مطالعات در بررسی به این نتیجه رسیدند که یک مداخله خاص موثر بوده است.

از مداخلات موجود در مقاله، آموزش شناختی رفتاری، مشاوره حرفه‌ای و مصاحبه‌های انگیزشی همگی به افزایش آگاهی افراد سیگاری در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری کمک کردند.

درمان شناختی رفتاری همچنین در مقایسه با سایر مداخلات مهارت‌های بهتری را برای شرکت‌کنندگان برای مقابله با هوس‌ها و احساسات منفی به منظور حفظ پرهیز از خود ارائه می‌دهد. در واقع، ۸۸ درصد از مطالعات انجام شده در مورد آموزش رفتاری شناختی، آن را «موثر» یا «احتمالاً مؤثر» در پرداختن به علائم ترک دریافت کردند.

مطالعات همچنین نشان داد که مشاوره حرفه‌ای و مصاحبه‌های انگیزشی – که در آن متخصصان پزشکی اطلاعاتی در مورد سیگار ارائه می‌کنند – موثر است، به‌ویژه برای کسانی که انگیزه کمی برای ترک سیگار دارند.

این بررسی همچنین شامل شواهدی در مورد برنامه‌های ترک سیگار مبتنی بر آنلاین بود و نشان داد که بیشتر برنامه‌ها به برخی از شرکت‌کنندگان در ترک سیگار کمک می‌کنند. مشاوره تلفنی فعال بیشترین شواهد را برای استفاده از آن داشت، در حالی که برنامه‌هایی که از پیام‌های متنی استفاده می‌کردند نیز برای برخی مؤثر بودند. با این حال، محققان تنها اثرات این برنامه ها را در دوره های حداکثر تا شش ماه مطالعه کرده اند. شواهدی وجود ندارد که آیا شرکت کنندگان در درازمدت دوباره به سیگار کشیدن عود می کنند.

مداخلات سیگار الکترونیکی غیر نیکوتینی به برخی از افراد کمک کرد تا مصرف سیگارهای کاغذی را کاهش دهند، اما شواهد روشنی مبنی بر اینکه آنها افراد را به ترک کامل سیگار سوق داده اند وجود ندارد. شواهد جداگانه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که سیگار کمتری می‌کشند، در آینده احتمال بیشتری برای ترک سیگار دارند. بنابراین، مداخلات سیگار الکترونیکی غیر نیکوتینی ممکن است در دراز مدت مفید باشد.

در حالی که نویسندگان بررسی شواهدی پیدا کردند که مداخلات غیردارویی به افراد کمک می کند ترک کنند، آنها دریافتند که کیفیت مطالعات به طور کلی پایین است. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌کنندگانی که پس از پایان مطالعه دوباره سیگار کشیدند را در نظر نگرفتند.

سخن پایانی:

شواهد روشنی وجود دارد که مداخلات برای کمک به افراد برای ترک سیگار کار می کند. تحقیقات بیشتر به مقامات بهداشت عمومی کمک می کند تا بهتر درک کنند که کدام نوع مداخلات برای افراد مختلف بهتر است و راه هایی برای جلوگیری از بازگشت شرکت کنندگان به سیگار پیدا کنند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

جناب آقای دکتر فرهاد چنگیزی