مضرات مصرف ماری جوانا: برای مدتی طولانی، مصرف ماری جوانا به عنوان شروع دردسر برای مصرف و اعتیاد به سایر مواد مخدر تبدیل شده بود.

مضرات مصرف ماری جوانا: ممکن است بگویید "نه، ماری جوانا یک ماده مخدر "نرم" است و هیچ ضرری ندارد." یا شاید بگویید «بله، زیرا افرادی که از ماری جوانا استفاده می‌کنند می‌توانند به آن معتاد شوند یا به مصرف مواد سخت‌تر و خطرناک‌تر ادامه دهند». یا شاید واقعاً مطمئن نیستید زیرا چیز زیادی در مورد شاهدانه و اثرات آن نمی دانید (دقیقا کجا بوده اید؟). به روشی بسیار واقعی، پاسخ شما به سوال شما به سؤالی که این مقاله مطرح می کند بستگی دارد: آیا ماری جوانا یک داروی دروازه ای است؟ خوب، اجازه دهید به شما بگویم که کارشناسان نیز تقسیم شده اند. بحث های زیادی در مورد اینکه آیا ماری جوانا واقعاً یک ماده مخدر مضر است و آیا به عنوان دروازه ای برای مواد مخدر "سخت" مانند کوکائین، هروئین و موارد دیگر عمل می کند، وجود دارد. و با 2.6 میلیون کاربر جدید شاهدانه در ایالات متحده در سال 2016، این بحثی است که ارزش پرداختن به آن را دارد. این امر به ویژه زمانی که ویژگی‌های دارویی ماری جوانا و THC مورد بررسی قرار می‌گیرد، صادق است. استفاده از ماری‌جوانا به‌عنوان یک داروی تسکین درد برای دهه‌ها مورد تبلیغ قرار گرفته است و استفاده بالقوه آن به‌عنوان جایگزینی برای مواد افیونی اخیراً مورد بحث قرار گرفته است، به‌ویژه با توجه به افزایش باورنکردنی در میزان مرگ‌ومیرهای تجویزی و مصرف بیش از حد مواد مخدر. یک مقاله تحقیقاتی اخیر به دنبال بررسی این بود که آیا استفاده از ماری جوانا واقعاً باعث کاهش مصرف مواد افیونی شده است یا خیر. برای پاسخ به این سوال از یک مجموعه داده بزرگ (خوب) از یک نظرسنجی ملی معتبر (ok) که بین سال‌های 2001 و 2005 (بد) انجام شد، استفاده کرد. نتایج کلی نشان داد که استفاده از ماری جوانا در واقع به طور قابل توجهی احتمال سوء استفاده از داروهای مخدر را پس از استفاده از ماری جوانا افزایش می دهد.

مضرات مصرف ماری جوانا مضرات مصرف ماری جوانا: ممکن است بگویید “نه، ماری جوانا یک ماده مخدر “نرم” است و هیچ ضرری ندارد.” یا شاید بگویید «بله، زیرا افرادی که از ماری جوانا استفاده می‌کنند می‌توانند به آن معتاد شوند یا به مصرف مواد سخت‌تر و خطرناک‌تر ادامه دهند». یا شاید واقعاً مطمئن نیستید زیرا […]


مضرات مصرف ماری جوانا

مضرات مصرف ماری جوانا: ممکن است بگویید “نه، ماری جوانا یک ماده مخدر “نرم” است و هیچ ضرری ندارد.” یا شاید بگویید «بله، زیرا افرادی که از ماری جوانا استفاده می‌کنند می‌توانند به آن معتاد شوند یا به مصرف مواد سخت‌تر و خطرناک‌تر ادامه دهند». یا شاید واقعاً مطمئن نیستید زیرا چیز زیادی در مورد شاهدانه و اثرات آن نمی دانید (دقیقا کجا بوده اید؟).

به روشی بسیار واقعی، پاسخ شما به سوال شما به سؤالی که این مقاله مطرح می کند بستگی دارد: آیا ماری جوانا یک داروی دروازه ای است؟

خوب، اجازه دهید به شما بگویم که کارشناسان نیز تقسیم شده اند. بحث های زیادی در مورد اینکه آیا ماری جوانا واقعاً یک ماده مخدر مضر است و آیا به عنوان دروازه ای برای مواد مخدر “سخت” مانند کوکائین، هروئین و موارد دیگر عمل می کند، وجود دارد. و با ۲٫۶ میلیون کاربر جدید شاهدانه در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، این بحثی است که ارزش پرداختن به آن را دارد.

این امر به ویژه زمانی که ویژگی‌های دارویی ماری جوانا و THC مورد بررسی قرار می‌گیرد، صادق است. استفاده از ماری‌جوانا به‌عنوان یک داروی تسکین درد برای دهه‌ها مورد تبلیغ قرار گرفته است و استفاده بالقوه آن به‌عنوان جایگزینی برای مواد افیونی اخیراً مورد بحث قرار گرفته است، به‌ویژه با توجه به افزایش باورنکردنی در میزان مرگ‌ومیرهای تجویزی و مصرف بیش از حد مواد مخدر.

یک مقاله تحقیقاتی اخیر به دنبال بررسی این بود که آیا استفاده از ماری جوانا واقعاً باعث کاهش مصرف مواد افیونی شده است یا خیر. برای پاسخ به این سوال از یک مجموعه داده بزرگ (خوب) از یک نظرسنجی ملی معتبر (ok) که بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ (بد) انجام شد، استفاده کرد. نتایج کلی نشان داد که استفاده از ماری جوانا در واقع به طور قابل توجهی احتمال سوء استفاده از داروهای مخدر را پس از استفاده از ماری جوانا افزایش می دهد.

این مطالعه بزرگ، که در یک مجله معتبر روانپزشکی منتشر شده است، در برخی از مقالات اخیر مورد استفاده قرار گرفت تا نظریه دروازه مصرف ماری جوانا را به ما یادآوری کند، که فکر می‌کنم شایسته تامل بیشتری است.

نظریه Gateway Drug چیست؟

نظریه Gateway Drug پیشنهاد می کند که احتمالاً ماری جوانا قبل از پیشرفت به سمت داروهای “سخت تر” مانند مواد افیونی استفاده می شود.

دو دلیل برای این موضوع پیشنهاد شده است:

آزمایش: آزمایش دارویی مانند ماری جوانا طعم (و لذت درک شده) را برای سایر مواد مخدر افزایش می دهد و منجر به آزمایش بیشتر می شود.

گروه‌های اجتماعی: وقتی فردی که ماری‌جوانا مصرف می‌کند با افراد دیگری که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند معاشرت می‌کند، احتمالاً در معرض مواد و مواد دیگر نیز قرار می‌گیرد. این بدان معناست که فرصت و دسترسی به مواد “سنگین تر” افزایش یافته است.

نظریه Gateway Drug مبتنی بر این ایده است که افرادی که از مواد استفاده می کنند از طریق یک توالی خطی از مراحل پیشرفت می کنند که با مواد قابل قبول اجتماعی و قانونی (الکل، نیکوتین) شروع می شود و به دنبال آن استفاده از مواد مخدر غیرقانونی (حشیش) و بعداً مواد غیرقانونی سخت تر است. (هروئین). با این حال، تحقیقات این نظریه را با درصد بالایی (بیش از ۲۰ درصد) از افرادی که این توالی مراحل را دنبال نمی کنند، به چالش کشیده است.

در مقاله ذکر شده قبلی، مصرف کنندگان ماری جوانا در صورت مصرف گهگاه، مکرر یا بسیار مکرر ماری جوانا، ۵ تا ۹ برابر احتمال داشت که ۳ سال بعد دچار مشکل و مشکل مواد افیونی شوند. توجه داشته باشید، احتمال مطلق مشکلات تریاک حتی برای مصرف کنندگان بسیار مکرر ماری جوانا کم بود (حدود ۴٫۵ درصد) اما در مقایسه با احتمال ۰٫۵ درصد در کسانی که اصلاً ماری جوانا مصرف نمی کردند، جهش نسبتاً بزرگی بود (اینجا را ببینید برای بررسی عمیق تر در مورد اینکه چرا این مهم است). بنابراین، بسته به اینکه چگونه به آن نگاه می کنید، افزایش فوق العاده بزرگ یا بسیار کوچک بود. و حتی در میان سنگین‌ترین مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا، تقریباً ۹۵ درصد به نظر می‌رسد که مشکلات مرتبط با مواد افیونی نداشته باشند.

اما هنگامی که به جنبه دروازه استدلال می رسد، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. به این دلیل که مصرف مواد می تواند به عوامل زمینه ای مانند:

محیط محله و جامعه

سطح نظارت والدین

ویژگی های منحصر به فرد فرد از جمله زیست شناسی و تجربه زندگی آنها

هنگامی که صحبت از مصرف ماری جوانا به میان می آید، برخی از جنبه های منحصر به فرد نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

تجربه اولیه با حشیش (چه لذتبخش ارزیابی شود)

درک ماری جوانا به عنوان یک ماده مخدر “ایمن” یا “مضر”.

وجه مشترک این مطالعات ناتوانی در نتیجه گیری علّی قوی در مورد عوامل خطر و مصرف بعدی مواد مخدر است.

کاستی های نظریه داروی دروازه چیست؟

نظریه دروازه ماری‌جوانا یک عامل بسیار مهم را نادیده می‌گیرد، و آن این است که خرید ماری‌جوانا در حال حاضر شامل تعامل (در ایالاتی که قوانین تفریحی یا دارویی ندارند) با منابع دارویی بازار سیاه که به‌عنوان فروشنده‌های مواد مخدر شناخته می‌شوند، است.

این بدان معناست که وقتی ماری جوانا می‌خرید، قانون را زیر پا می‌گذارید و می‌دانیم که افرادی که در یک مقطع زمانی مایل به ارتکاب اعمال غیرقانونی می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که مرتکب اعمال غیرقانونی دیگری شوند. به این ترتیب، می‌توان گفت که وضعیت قانونی ماری‌جوانا، نه تعاملات شیمیایی آن با مغز، این دروازه است. ن فقط این، اما هنگامی که قانون شکسته شد و علف هرز را از یک فروشنده مواد مخدر خریداری کردید، اکنون می توانید با افرادی که به مواد غیرقانونی دیگر دسترسی دارند تعامل داشته باشید. این باعث می‌شود که دوباره قانون را زیر پا بگذارید و مواد دیگر را امتحان کنید، زیرا اکنون در دسترس هستند.

اگر دارو قانونی و تحت نظارت باشد، هیچ کدام از اینها درست نخواهد بود. من معتقدم این دلیلی است که بیشتر افرادی که الکل را امتحان می کنند، داروهای غیرقانونی را امتحان نمی کنند زیرا آنها در سیستم های نظارتی مختلف کار می کنند. الکل هم قانونی و هم از نظر اجتماعی قابل قبول است، و با این حال می تواند به اندازه ماری جوانا و سایر مواد مخدر غیرقانونی (اگر نه بیشتر) اثرات جسمی و روانی مخربی داشته باشد. اما اکثر مردم ترجیح می‌دهند در کنار مصرف مواد مخدر که از نظر اجتماعی قابل قبول و قانونی هستند، به جای عبور از مواد سخت‌تر و غیرقانونی، کنار بمانند.

همه این موارد در سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۰۵، زمانی که تنها ۹ ایالت قوانین پزشکی ماری جوانا را تایید کرده بودند و دسترسی در بسیاری از آن‌ها به شدت محدود و تنظیم شده بود، بسیار مرتبط‌تر بودند. این بدان معناست که برای اهداف این مطالعه، تقریباً همه افرادی که به مصرف حشیش اعتراف کردند احتمالاً به نقض قانون نیز اعتراف کردند. سوگیری های موجود در آن زمان، که بسیاری از آنها دیگر درست نیستند، به این معنی است که نتیجه گیری ها تا حدودی مشکوک هستند. حداقل خوب بود که برخی از تحلیل‌های دولتی که به وضعیت قانونی ماری جوانا مرتبط می‌نگریستند، اشاره می‌کردند.

از آنجایی که ماری جوانا اساساً در همه ایالت ها برای استفاده پزشکی قانونی می شود و در ایالت های بیشتر و بیشتر به صورت تفریحی پذیرفته می شود، کاملاً ممکن است که کل این نظریه دروازه دیگر به سادگی مرتبط نباشد. دریافت حشیش دیگر مستلزم اقدام غیرقانونی نخواهد بود، به این معنی که اکثر مصرف کنندگان ماری جوانا قانون را زیر پا نمی گذارند. من معتقدم که این تغییر واحد برای استفاده از داروهای “سخت تر” بسیار مهم است. بدون شک، ماده بعدی در صف اکنون به “دروازه” تبدیل خواهد شد زیرا استفاده از آن راه ورود به بازار سیاه مواد مخدر خواهد بود.

حال، برای روشن بودن، فقط به این دلیل که ماری جوانا ممکن است به عنوان دروازه ای برای استفاده از مواد مخدر دیگر عمل نکند، به این معنی نیست که یک ماده کاملاً بی ضرر است (چیست؟). من ده ها نفر را که عمدتاً با مصرف ماری جوانا دست و پنجه نرم می کنند درمان کرده ام و نشان داده شده است که ماری جوانا مشکلات بالقوه دیگری نیز دارد.

ماری جوانا چگونه بالقوه مضر است؟

ماری جوانا دارای اثرات بالقوه مضر در کوتاه مدت و بلند مدت بر سلامت جسمی و روانی است.

اثرات بالقوه منفی کوتاه مدت ماری جوانا:

در حین مستی ماری جوانا، اثرات زیر را می توان در مصرف کنندگان مشاهده کرد:

مشکلات تثبیت حافظه

اضطراب، پارانویا و حملات پانیک

افزایش احتمال علائم روان پریشی

توهمات

کاهش زمان واکنش

افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

مشکلات هماهنگی (در رانندگی اختلال ایجاد می کند)

اختلال عملکرد جنسی (بیشتر برای مردان)

مقاله پس از درج آگهی ادامه دارد

اثرات بالقوه منفی طولانی مدت ماری جوانا:

استفاده مکرر از شاهدانه در یک دوره طولانی تر با مشکلات طولانی مدت مرتبط است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضریب هوشی پایین تر (مخصوصاً زمانی که استفاده زودتر شروع شود)

عملکرد ضعیف مدرسه یا کار

اختلال در توانایی انجام وظایف پیچیده

رضایت کمتر از زندگی

مشکلات رابطه

رفتار ضد اجتماعی (دزدی پول، دروغگویی)

مشکلات مالی و بیکاری

اعتیاد

حکم

از یک سو، تحقیقات از اثرات مثبت حشیش در درمان شرایط درد مزمن حمایت می‌کند (در حالی که در کوتاه مدت برای بسیاری تسکین دهنده قوی نیست، به نظر می‌رسد احتمال ایجاد حساسیت به درد با THC در مقایسه با مواد افیونی کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، تحقیقات در مورد اثرات فیزیکی و روانی بالقوه مضر مصرف حشیش به سختی قابل چشم پوشی است. ماری جوانا برای رشد مغز نوجوانان مضر است و می تواند منجر به اختلال مصرف حشیش (یا اعتیاد) شود.

با این حال، ارتباط علت و معلولی بین حشیش و مصرف مواد مخدر غیرقانونی «سخت‌تر» هنوز نامشخص است و به بسیاری از عوامل دیگر مانند تجربیات زندگی، نظارت والدین، و محیط اجتماعی و قوانین متکی است. نظریه دروازه ماری‌جوانا در بررسی پیامدهای قانونی خرید و استفاده از ماری‌جوانا در ایالت‌هایی که هنوز جرم محسوب می‌شود و اینکه چگونه این می‌تواند مقدمه‌ای برای انتخاب استفاده از مواد سخت‌تر و غیرقانونی باشد، ناکام است.

در مجموع، نظریه Gateway Drug of Marijuana دارای چندین نقطه ضعف است و با توجه به جرم زدایی آن در اکثر ایالت های ایالات متحده، ممکن است حتی کاملاً بی ربط باشد.

در این فضای اجتماعی و سیاسی فعلی، تحقیقات بیشتری برای بررسی استفاده از حشیش به عنوان دروازه ای برای استفاده بیشتر مواد مخدر مورد نیاز است. شکی وجود ندارد که با افزایش سریع مرگ و میر ناشی از مواد افیونی، ما می خواهیم مطمئن شویم که در صورت امکان مشکل را بدتر نمی کنیم. و مانند هر تحقیق دارویی در حال ظهور، ما باید به طور انتقادی در مورد یافته های ارائه شده فکر کنیم.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

جناب آقای دکتر فرهاد چنگیزی