سطح تتراهیدروکانابینول(THC) بالا در ماری جوانا بیشتر منجر به اعتیاد و ابتلا به بیماری های روان پریشی می شود. هشدار مهم و جدی که بایستی مصرف کنندگان ماری جوانا به آن توجه کنند.

تحقیقات نشان می دهد که قدرت ماری جوانا برای چندین دهه در حال افزایش است. افزایش قدرت سطح تتراهیدروکانابینول(THC) به موازات افزایش موارد اعتیاد و مسائل مربوط به سلامت روان است. مصرف کنندگان ماری جوانا باید مراقب میزان مصرف خود باشند. تقریباً 147 میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله حشیش یا ماری جوانا مصرف می کنند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این تعداد به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا همچنان در حال رشد است. در عین حال، شاهدانه موجود امروزی قوی تر از همیشه است. یک بررسی سیستماتیک منتشر شده در اعتیاد نشان داد که پ سطح تتراهیدروکانابینول(THC) -ماده فعال ماری جوانا - برای چندین دهه در حال افزایش است. این بررسی نشان داد که در یک گرم شاهدانه گیاهی، بخشی که معمولاً دود می‌شود، سطح تتراهیدروکانابینول(THC) تقریباً 2.9 میلی‌گرم در هر سال از دهه 1970 افزایش یافته است. دوز استاندارد سطح تتراهیدروکانابینول(THC) بین 5 تا 10 میلی گرم در نظر گرفته می شود که معمولاً برای مصرف کنندگان غیرمعمول مسمومیت خفیفی ایجاد می کند. در این بررسی، محققان غلظت 20 میلی گرم سطح تتراهیدروکانابینول(THC) در هر گرم شاهدانه گیاهی را اندازه گیری کردند. اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که غلظت بالاتر سطح تتراهیدروکانابینول(THC) منجر به نرخ بالاتر اعتیاد و مشکلات سلامت روان می شود. این داده ها از یک متاآنالیز جدید منتشر شده در مجله Lancet Psychiatry به دست آمده است که شامل 20 مطالعه در مورد مقایسه اثرات قدرت بالاتر و پایین تر ماری جوانا است. نویسندگان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که از ماری‌جوانا با قدرت بالاتر استفاده می‌کردند، نسبت به کسانی که از ماری‌جوانا با قدرت کمتر استفاده می‌کردند، بیشتر در معرض روان‌پریشی بودند. ماری جوانا با قدرت بیشتر، به ویژه هنگامی که روزانه استفاده می شود، منجر به افزایش خطر عود روانی می شود. مصرف کنندگان ماری جوانا با قدرت بالاتر نیز احتمال بیشتری برای معتاد شدن به مواد مخدر و ایجاد وابستگی شدیدتر دارند. یک مطالعه نشان داد که ماری جوانا با قدرت بالاتر در مقایسه با ماری جوانا با قدرت کمتر، چهار برابر اعتیادآورتر است. این بررسی نشان داد که تأثیر ماری جوانا با قدرت بالاتر بر افسردگی و اضطراب نامشخص است. پیام خانه: افزایش قدرت ماری جوانا منجر به اعتیاد بیشتر و بروز بیشتر روان پریشی در بین مصرف کنندگان ماری جوانا می شود. یک مشکل اصلی این است که اکثر کاربرانی که ماری جوانا را خارج از خیابان می خرند هیچ راهی برای اندازه گیری قدرت آن ندارند. مصرف کنندگان ماری جوانا باید مراقب میزان مصرف خود باشند.

سطح تتراهیدروکانابینول(THC) سطح تتراهیدروکانابینول(THC): تحقیقات نشان می دهد که قدرت ماری جوانا برای چندین دهه در حال افزایش است. افزایش قدرت سطح تتراهیدروکانابینول(THC)  به موازات افزایش موارد اعتیاد و مسائل مربوط به سلامت روان است. مصرف کنندگان ماری جوانا باید مراقب میزان مصرف خود باشند. تقریباً ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله حشیش […]


سطح تتراهیدروکانابینول(THC)

سطح تتراهیدروکانابینول(THC): تحقیقات نشان می دهد که قدرت ماری جوانا برای چندین دهه در حال افزایش است.

افزایش قدرت سطح تتراهیدروکانابینول(THC)  به موازات افزایش موارد اعتیاد و مسائل مربوط به سلامت روان است.

مصرف کنندگان ماری جوانا باید مراقب میزان مصرف خود باشند.

تقریباً ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله حشیش یا ماری جوانا مصرف می کنند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این تعداد به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا همچنان در حال رشد است.

در عین حال، شاهدانه موجود امروزی قوی تر از همیشه است. یک بررسی سیستماتیک منتشر شده در اعتیاد نشان داد که پ سطح تتراهیدروکانابینول(THC)ماده فعال ماری جوانا – برای چندین دهه در حال افزایش است. این بررسی نشان داد که در یک گرم شاهدانه گیاهی، بخشی که معمولاً دود می‌شود، سطح تتراهیدروکانابینول(THC)  تقریباً ۲٫۹ میلی‌گرم در هر سال از دهه ۱۹۷۰ افزایش یافته است. دوز استاندارد سطح تتراهیدروکانابینول(THC)  بین ۵ تا ۱۰ میلی گرم در نظر گرفته می شود که معمولاً برای مصرف کنندگان غیرمعمول مسمومیت خفیفی ایجاد می کند. در این بررسی، محققان غلظت ۲۰ میلی گرم سطح تتراهیدروکانابینول(THC)   در هر گرم شاهدانه گیاهی را اندازه گیری کردند.

اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که غلظت بالاتر سطح تتراهیدروکانابینول(THC)  منجر به نرخ بالاتر اعتیاد و مشکلات سلامت روان می شود. این داده ها از یک متاآنالیز جدید منتشر شده در مجله Lancet Psychiatry به دست آمده است که شامل ۲۰ مطالعه در مورد مقایسه اثرات قدرت بالاتر و پایین تر ماری جوانا است.

نویسندگان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که از ماری‌جوانا با قدرت بالاتر استفاده می‌کردند، نسبت به کسانی که از ماری‌جوانا با قدرت کمتر استفاده می‌کردند، بیشتر در معرض روان‌پریشی بودند. ماری جوانا با قدرت بیشتر، به ویژه هنگامی که روزانه استفاده می شود، منجر به افزایش خطر عود روانی می شود.

مصرف کنندگان ماری جوانا با قدرت بالاتر نیز احتمال بیشتری برای معتاد شدن به مواد مخدر و ایجاد وابستگی شدیدتر دارند. یک مطالعه نشان داد که ماری جوانا با قدرت بالاتر در مقایسه با ماری جوانا با قدرت کمتر، چهار برابر اعتیادآورتر است.

این بررسی نشان داد که تأثیر ماری جوانا با قدرت بالاتر بر افسردگی و اضطراب نامشخص است.

پیام خانه: افزایش قدرت ماری جوانا منجر به اعتیاد بیشتر و بروز بیشتر روان پریشی در بین مصرف کنندگان ماری جوانا می شود. یک مشکل اصلی این است که اکثر کاربرانی که ماری جوانا را خارج از خیابان می خرند هیچ راهی برای اندازه گیری قدرت آن ندارند. مصرف کنندگان ماری جوانا باید مراقب میزان مصرف خود باشند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره تماس های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

جناب آقای دکتر فرهاد چنگیزی