رابطه بین نوجوانان و اعتیاد: چرا بزرگسالان جوان ممکن است که بیشتر به اعتیاد مبتلا شوند و چه کاری می توانیم بکنیم؟

رابطه بین نوجوانان و اعتیاد: وجود عوامل خطر بیشتر از عوامل محافظتی در زندگی یک نوجوان می تواند منجر به اختلال مصرف مواد شود. یک قشر پیش پیشانی توسعه نیافته می تواند نوجوانان را به سمت ریسک سوق دهد. یک محیط راحت ایجاد کنید که در آن بتوانید گفتگوهای آزاد در مورد مواد مخدر یا الکل داشته باشید. اختلالات مصرف مواد (SUD) و رفتارهای اجباری که به عنوان اعتیاد فرآیندی نیز شناخته می شوند، منحصر به هر نوع فرد یا جمعیتی نیستند، اما خطر مبارزه با این نوع اختلالات برای نوجوانان افزایش می یابد. یکی از عوامل اصلی این امر این است که نوجوانان در کنار فشارهای تحصیلی و اجتماعی، تغییرات طبیعی عاطفی و جسمی زیادی را تجربه می کنند. همه اینها می تواند باعث ایجاد اضطراب در والدین و متخصصانی شود که با نوجوانان کار می کنند. در نتیجه، وقتی مشتریان جوان برای درمان به مطب من مراجعه می‌کنند، برخی از سوالات رایجی که از والدین می‌شنوم این است که "چرا این اتفاق افتاد؟" "از کجا بدانیم؟" و "چگونه در مورد آن صحبت کنیم و کمک کنیم؟" چرا این اتفاق افتاد؟ یک عامل خطر به تنهایی وجود ندارد که منجر به سوء مصرف مواد یا انجام رفتارهای بالقوه اجباری مانند قمار، خرید، رابطه جنسی، استفاده از اینترنت و غیره شود، بلکه عدم تعادل وجود عوامل خطر بیشتر در زندگی شما نسبت به عوامل محافظتی وجود دارد. چند نمونه از عوامل خطر عبارتند از: سابقه خانوادگی اعتیاد تروما/ژنتیک بین نسلی فقر مبارزات پزشکی پیوست های ناامن سابقه سوء استفاده مرگ و از دست دادن تجربیات آسیب زا هنگامی که چندین مورد از این تجربیات برای شخصی رخ می دهد، به عنوان طوفان کامل عمل می کند که می تواند منجر به پیشرفت سوء مصرف مواد به اختلالات مصرف مواد برای نوجوانان یا بزرگسالان شود.

رابطه بین نوجوانان و اعتیاد رابطه بین نوجوانان و اعتیاد: وجود عوامل خطر بیشتر از عوامل محافظتی در زندگی یک نوجوان می تواند منجر به اختلال مصرف مواد شود. یک قشر پیش پیشانی توسعه نیافته می تواند نوجوانان را به سمت ریسک سوق دهد. یک محیط راحت ایجاد کنید که در آن بتوانید گفتگوهای آزاد […]


رابطه بین نوجوانان و اعتیاد

رابطه بین نوجوانان و اعتیاد: وجود عوامل خطر بیشتر از عوامل محافظتی در زندگی یک نوجوان می تواند منجر به اختلال مصرف مواد شود.

یک قشر پیش پیشانی توسعه نیافته می تواند نوجوانان را به سمت ریسک سوق دهد.

یک محیط راحت ایجاد کنید که در آن بتوانید گفتگوهای آزاد در مورد مواد مخدر یا الکل داشته باشید.

اختلالات مصرف مواد (SUD) و رفتارهای اجباری که به عنوان اعتیاد فرآیندی نیز شناخته می شوند، منحصر به هر نوع فرد یا جمعیتی نیستند، اما خطر مبارزه با این نوع اختلالات برای نوجوانان افزایش می یابد. یکی از عوامل اصلی این امر این است که نوجوانان در کنار فشارهای تحصیلی و اجتماعی، تغییرات طبیعی عاطفی و جسمی زیادی را تجربه می کنند. همه اینها می تواند باعث ایجاد اضطراب در والدین و متخصصانی شود که با نوجوانان کار می کنند. در نتیجه، وقتی مشتریان جوان برای درمان به مطب من مراجعه می‌کنند، برخی از سوالات رایجی که از والدین می‌شنوم این است که “چرا این اتفاق افتاد؟” “از کجا بدانیم؟” و “چگونه در مورد آن صحبت کنیم و کمک کنیم؟”

چرا این اتفاق افتاد؟

یک عامل خطر به تنهایی وجود ندارد که منجر به سوء مصرف مواد یا انجام رفتارهای بالقوه اجباری مانند قمار، خرید، رابطه جنسی، استفاده از اینترنت و غیره شود، بلکه عدم تعادل وجود عوامل خطر بیشتر در زندگی شما نسبت به عوامل محافظتی وجود دارد. چند نمونه از عوامل خطر عبارتند از:

سابقه خانوادگی اعتیاد

تروما/ژنتیک بین نسلی

فقر

مبارزات پزشکی

پیوست های ناامن

سابقه سوء استفاده

مرگ و از دست دادن

تجربیات آسیب زا

هنگامی که چندین مورد از این تجربیات برای شخصی رخ می دهد، به عنوان طوفان کامل عمل می کند که می تواند منجر به پیشرفت سوء مصرف مواد به اختلالات مصرف مواد برای نوجوانان یا بزرگسالان شود.

علاوه بر این، به دلیل مراحل طبیعی رشد مغز، خطر ابتلا به SUD و/یا فرآیند اعتیاد در نوجوانان افزایش می‌یابد. مغز یک نوجوان از چند جهت با مغز بزرگسال متفاوت است، که با یک قشر پیش فرونتال کمتر توسعه یافته همراه با یک سیستم لیمبیک فعال تر شروع می شود. قشر پیش فرونتال ناحیه‌ای از مغز است که عملکردهای متعددی دارد، از جمله تنظیم هیجانی، تفکر انتزاعی و حل مسئله، درک نقش‌ها و روابط، و توانایی ارزیابی میزان چیزی که چیز خوبی است. این به ما این امکان را می دهد که هنگام تلاش برای زنده ماندن هر روز، عملکردهای “توقف” را در رفتارها و اعمال آغاز کنیم. سیستم لیمبیک ما ناحیه‌ای از مغز است که می‌تواند احساسات و انتقال‌دهنده‌های عصبی زیادی ایجاد کند که ما را برمی‌انگیزد تا به‌عنوان سیستم «برو» خود عمل کنیم.

قشر پیش فرونتال ما چگونه رشد می کند؟

برای اینکه مغز نوجوانان به بلوغ کامل برسد، باید در زندگی روزمره خود در تجارب متنوعی شرکت کنند که یکی از مهمترین آنها تجارب رابطه ای است. به همین دلیل است که در دوران رشد نوجوانی، مشاهده می کنیم که کودکان کمتر با مراقبان اولیه و بیشتر با همسالان خود ارتباط برقرار می کنند. این نوع تعامل اجتماعی آنقدر حیاتی است که مغز ما با داشتن یک سیستم لیمبیک فعال تر یا عملکرد «برو» که کودکان را تشویق به ریسک کردن و ایجاد تجربیات بیشتر می کند، سازگار شده است.

اساساً، یک قشر پیش فرونتال هنوز در حال تشکیل وقتی با سایر عوامل خطر ذکر شده همراه شود، احتمال ابتلا به اختلال مصرف مواد را افزایش می دهد.

تاثیر فیزیکی اعتیاد فراتر از هوس، بی خوابی و نوسانات وزن است. SUD به مغز آسیب می رساند، به ویژه قشر پیش پیشانی، که اگر اعتیاد در دوران نوجوانی شروع شود، هرگز فرصتی برای رشد کامل ندارد. دانستن این موضوع می تواند شروع روند بهبودی را دلهره آور کند، اما تغییر برای همه امکان پذیر است.

چگونه بدانیم؟

علائم و نشانه‌های کسانی که با SUD دست و پنجه نرم می‌کنند می‌تواند کاملاً شبیه به تغییراتی باشد که برای نوجوانان در دوران بلوغ رخ می‌دهد. اگرچه ممکن است چالش برانگیز باشد، اما راه هایی برای تشخیص اینکه آیا یکی از عزیزان با سوء مصرف مواد مخدر یا الکل دست و پنجه نرم می کند وجود دارد. به خاطر داشته باشید که هر SUD می تواند مجموعه ای منحصر به فرد از علائم، علائم و رفتارهای مرتبط با خود را داشته باشد.

برخی از نشانه‌های واضح‌تر یافتن مواد، الکل، بطری‌های خالی، نسخه‌های قدیمی (اعم از خودشان یا شخص دیگری)، دستگاه‌های بخارساز/خودکار/مواد/مخزن، بونگ، پیپ، سرنگ، قاشق، قوطی‌های نوشابه اصلاح‌شده و غیره است. وسایل آنها یا در فضای آنها. چیز دیگری که گاهی قابل توجه است گم شدن اشیاء از دیگران در خانه، پول یا کارت اعتباری دزدیده شده، بدهی انباشته و سایر نشانه های تلاش برای یافتن اشیا یا وجوه برای خرید مواد یا انجام رفتارهای اجباری است.

با پیشرفت استفاده نوجوانان، تغییری در نحوه نمایش فیزیکی و رفتاری آنها ایجاد می شود که اغلب می تواند با بلوغ اشتباه گرفته شود. در زیر برخی از رایج ترین شاخص ها آمده است:

تلاش برای حفظ بهداشت قابل قبول و پوشیدن لباس های نامرتب تر یا لباس های کمتر مناسب سن

افزایش سریع وزن یا شروع کاهش وزن

بیشتر به صورت بیش فعال یا صاف ارائه می شود

مردمک ها با دقت بیشتری مشخص یا متسع می شوند

نوسانات خلقی مکرر و شدیدتر

اس علائم مبارزه قبلی (در صورت لزوم) با سایر اختلالات سلامت روان – مانند اختلال افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، ADHD، PSTD، و اختلالات خوردن – تشدید می شود، زیرا اعتیاد به SUD و فرآیندی با یکدیگر همراه هستند و علائم را برای یکدیگر افزایش می دهند.

تغییرات ناگهانی در روال روزانه آنها که از حضور در باشگاه، ورزش، گروه موسیقی، کلاس و غیره منصرف می شوند و عملکرد آنها آسیب می بیند.

تغییر در نحوه تعامل نوجوانان با دوستان، جایی که ممکن است در انزوای بیشتری قرار گیرند، یا به سرعت دایره دوستان خود را با ارتباط کمی در مورد علت تغییر ناگهانی تغییر دهند.

علائم سلامت جسمانی، مانند تهوع صبحگاهی، لرزش، عرق کردن، بدن درد، بی خوابی و هوس با پیشرفت مصرف

شباهت های زیادی به بلوغ وجود دارد، اما شدت تغییرات راهی برای مشاهده تفاوت همراه با علائم خارجی مانند مواد یا شواهد استفاده در محیط نوجوان خواهد بود.

چگونه در مورد مصرف مواد صحبت کنیم و به کسانی که در حال مبارزه هستند کمک کنیم؟

ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما اولین راه برای پیشگیری یا کمک این است که صحبت کردن در مورد مواد و رفتارهای اعتیادآور در خانه را حل کنید. این یک محیط گرم ایجاد می کند که در آن بزرگسالان جوان این شانس را دارند که در مورد خطرات و آنچه ممکن است با سوء مصرف مداوم مواد اتفاق بیفتد بیاموزند. گام بعدی این است که کاوش احساسات را راحت کنید زیرا اغلب نوجوانان به عنوان بخشی از یادگیری معاشرت با همسالان، تلاش برای توسعه هویت خود یا تلاش برای یافتن راه هایی برای کنار آمدن با احساساتی که هنوز به طور کامل درک نمی کنند، مواد را آزمایش می کنند.

این یک چالش خواهد بود، اما بخشی از ایجاد محیطی راحت برای اکتشاف نوجوانان، تمرین نکردن نجات بدون دعوت است. بخش دیگر تضمین کنجکاو ماندن شماست که می تواند نوجوانان را تشویق کند که به سراغ شما بیایند و آنچه را که به کمک نیاز دارند بیان کنند. مهارت‌هایی که می‌توانند در این فرآیند به شما کمک کنند، همان چیزی است که درمانگران از مصاحبه انگیزشی به نام «O.A.R.S» استفاده می‌کنند. که مخفف سؤالات باز، تأیید، تأملات و خلاصه است. با استفاده از O.A.R.S. در طول هر مکالمه ای با عزیزتان می توانید انگیزه خود را برای ایجاد تغییر یا اقدامی برای امتحان کردن چیز جدید تغییر دهید.

همچنین کارهایی وجود دارد که نباید انجام دهید تا نوجوانی را وادار به مراقبت و ترس از درخواست کمک از شما نکنید. این همان چیزی است که دکتر گاتمن آن را “چهار سوارکار” می نامد که عبارتند از: انتقاد، تحقیر، دفاع، و سنگ اندازی. هنگامی که ما درگیر هر یک از این اشکال ارتباطی هستیم، این یک راه سریع برای پایان دادن به هر نتیجه مولد است.

چه درمان و منابعی وجود دارد؟

اگر سوءمصرف مواد از سوءمصرف گاه به گاه به یک اختلال مصرف تبدیل شده باشد، غیرمعمول نیست که نوجوانان به حمایت حرفه ای یا اجتماعی بیشتری نیاز داشته باشند. انواع منابع حمایتی جامعه مانند گروه‌های ۱۲ مرحله‌ای برای بزرگسالان جوان از طریق الکلی‌های گمنام (A.A.) یا معتادان گمنام (N.A.)، گروه‌های بازیابی هوشمند، و گروه‌های بازیابی دارما وجود دارد. درمان بالینی همچنین از طریق مجموعه‌ای از خدمات شامل برنامه‌های سم‌زدایی و اقامتی، و همچنین برنامه‌های سرپایی که دارای سطوح برنامه‌های سرپایی فشرده (IOP) و سطوح پایین‌تر مراقبت‌های با شدت کمتر در سطح سرپایی (OP) است که شامل درمان فردی است، در دسترس است. گروه درمانی و خدمات روانپزشکی با درمان با کمک دارو (MAT).

آنتونی ناو یک ناظر بالینی تایید شده و مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز است که دارای مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی آموزشی و مددکاری اجتماعی بالینی است. او در زمینه حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) گواهی پیشرفته دارد و مشاور EMDR است. او همچنین در درمان با کمک دارو، اختلالات همزمان و برنامه ریزی نوجوانان تجربه دارد. در Mountainside، او بر برنامه‌ریزی بالینی برای تداوم کامل مراقبت نظارت می‌کند و نوروبیولوژی بین‌فردی و یک چارچوب پاسخ‌دهنده به تروما را در درمان و نظارت ترکیب می‌کند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

جناب آقای دکتر فرهاد چنگیزی