مرگ ناگهانی عزیزان: چگونه وقتی یکی از عزیزانمان به طور ناگهانی می میرد بهبود پیدا کنیم؟

مرگ ناگهانی عزیزان: چگونه وقتی یکی از عزیزان به طور ناگهانی می میرد، بهبود پیدا کنیم؟

مرگ ناگهانی عزیزان مرگ ناگهانی عزیزان: اتفاقات کمی در زندگی به اندازه مرگ ناگهانی یکی از عزیزان ویران کننده هستند. همانطور که دنیای شما در هرج و مرج فرو می‌رود و غرق در ناامیدی می‌شوید، احساس می‌کنید در یک کابوس گرفتار شده‌اید و نمی‌توانید از خواب بیدار شوید: “چطور ممکن است این اتفاق بیفتد؟ این […]


مرگ ناگهانی عزیزان

مرگ ناگهانی عزیزان: اتفاقات کمی در زندگی به اندازه مرگ ناگهانی یکی از عزیزان ویران کننده هستند. همانطور که دنیای شما در هرج و مرج فرو می‌رود و غرق در ناامیدی می‌شوید، احساس می‌کنید در یک کابوس گرفتار شده‌اید و نمی‌توانید از خواب بیدار شوید:

“چطور ممکن است این اتفاق بیفتد؟ این نمی تواند درست باشد!”

مرگ ناگهانی عزیزان احساس امنیت ما را از بین می برد.

ما ترجیح می دهیم باور کنیم که عزیزانمان از آسیب در امان هستند. ما فرض می کنیم که حوادث و بیماری ها آنها را دور می زنند. بنابراین وقتی یک تراژدی ناگهانی رخ می دهد، ما در شوک فرو می رویم. تمام وجود ما با یک کلمه می لرزد: چرا؟

یک مرگ ناگهانی شما را تا ته قلب می لرزاند. شما نمی توانید از آن دور شوید. شما نمی توانید با آن استدلال کنید شما می دانید که زندگی هرگز مثل قبل نخواهد بود.

پردازش سوگ مرگ: پنج مرحله غم و اندوه

کوبلر راس پنج مرحله غم و اندوه را برای ارائه چارچوبی برای پردازش مرگ شناسایی کرد. راس بیشتر عمر خود را صرف کار با بیماران لاعلاج کرد. در حالی که این مراحل جهانی نیستند، و یا در مرحله قفل اتفاق نمی‌افتند، می‌توانند در تفکر درباره غم و اندوه مفید باشند.

۱٫ انکار:

شوک و ناباوری را تجربه می‌کنید که اغلب با بی‌حسی، جداشدگی یا گسستگی همراه است. ممکن است روی حقایق تمرکز کنید یا مشغول باشید، هر چیزی که باعث به تاخیر انداختن تجربه درد و ناامیدی از دست دادن عزیزتان شده است.

۲٫ خشم:

خشم در شما پدیدار می شود. ممکن است خشم خود را متوجه پزشکان، دوستان، همسران، خواهر و برادرها، جامعه یا حتی خودتان کنید. اما وقتی خشم بر سر سرزنش تثبیت می‌شود، آرامش کمی به شما می‌دهد. با فروکش کردن سرزنش، درد باز می گردد. خشم همچنین باعث بحران ایمان می شود، خشم نسبت به خدایی که اجازه می دهد چنین اتفاق وحشتناکی رخ دهد. حتی ممکن است از دست متوفی به خاطر اینکه شما را رها کرده است عصبانی شوید.

۳٫ چانه زنی:

در تلاش برای کاهش درد از دست دادن خود، سعی می کنید با آن چانه بزنید. ممکن است تغییرات یا وعده های ناگهانی بدهید، مانند: «من آدم بهتری خواهم شد». یا “من یاد او را با تغییر روشم گرامی خواهم داشت.” اما به سختی می توان به چنین وعده های غم انگیزی عمل کرد. چانه زنی به کاهش خشم شما کمک می کند و اولین تلاش شما برای مقابله با ضرر است.

۴٫ افسردگی:

پس از گذر از انکار، خشم و چانه زنی، واقعیت دردناک موقعیت به درون شما فرو می‌رود. همه چیز بی معنی به نظر می رسد. خستگی شما را آزار می دهد. ممکن است عادت‌های خود ویرانگر مانند پرخوری، خوابیدن یا گوشه‌گیری را مجدداً ترک کنید. چنین الگوهایی قبل از از دست دادن در زندگی شما وجود داشته و در مرحله افسردگی اغلب افزایش می یابد.

۵٫ پذیرش:

شما شروع به پذیرش واقعیت جدید خود می کنید. شما تشخیص می دهید که اگرچه همه چیز تغییر کرده است، اما باید به زندگی ادامه دهید. شما شروع به یافتن لحظات آرامش درونی می کنید. شاید شما به جای اینکه از خاطرات افسرده یا آسیب دیده باشید، از خاطرات آرامش می گیرید. ممکن است در مورد محبوب خود خواب ببینید یا در ذهن خود با او صحبت کنید. شما شروع به جستجوی روابط جدید می کنید.

راه بهبودی از شوک مرگ عزیزان

مراحل غم و اندوه می تواند ماه ها یا سال ها طول بکشد. هر کس به طور متفاوتی از آنها عبور می کند. برای کمک به بهبودی خود، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

۱٫ به دنبال حمایت باشید:

جمعی از دوستان و خانواده می تواند پس از یک از دست دادن یک آرامش بزرگ باشد. هر کمکی که می توانند ارائه دهند را بپذیرید و از درخواست بیشتر نترسید.

۲٫ رسیدن به انزوا پس از از دست دادن معمول است، اما بیش از حد آن باعث افسردگی می شود.

با دیگران تماس بگیرید، در یک گروه سوگواری ثبت نام کنید یا یک جامعه مذهبی یا تمرین مراقبه ای پیدا کنید که به شما آرامش می دهد.

۳٫ مراقبت از خود را حفظ کنید:

فعال باشید، عادات جدیدی مانند ورزش، یادداشت روزانه یا یوگا را کشف کنید. با خلاقیت بیشتر، راهی پیدا کنید که از غم خود خارج شوید، مانند شرکت در کلاس، رفتن به کنسرت های الهام بخش یا بازدید از گالری ها.

۴٫ معنی را بیابید:

یک کتاب زیبای جدید توسط دیوید کسلر با عنوان “پیدا کردن معنی: مرحله ششم غم” نوشته شده است. اعماق اندوهی که او هرگز نشناخت کتاب‌هایی مانند این می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید تنها نیستید. آنها همچنین ابزارهایی را برای کمک به بهبودی به شما ارائه می دهند.

۵٫ تازه شروع کنید:

در برخی موارد، انتخابی خواهید داشت: آیا اجازه می‌دهید غم و اندوه زندگی شما را کوچک کند و شما را گروگان نگه دارد یا سعی می‌کنید به جلو بروید؟ دوستی داشتم که پسرش در حین اسکیت سواری بر اثر برخورد یک ماشین به او فورا کشته شد. آنقدر تکان دهنده بود که حتی حالا که به آن فکر می کنم، بیست سال بعد، غم وجودم را فرا می گیرد. دوست من از روند غم و اندوه خود فردی متحول شد.

او نامه ای زیبا در یکی از روزنامه های محلی به پسرش منتشر کرد و از او برای زمانی که با هم گذرانده بود، جشن گرفت و تشکر کرد. او به اشتراک گذاشت که پسرش اهداکننده عضو بود و نوشت: “چشم های او بینایی را به کسی بازگرداند که نمی توانست ببیند. ریه های او اکنون در بدن دیگری نفس می کشد.” ادای احترام زیبایی بود

وقتی از او پرسیدم که چگونه قدرت ادامه دادن را پیدا کرد، گفت: “من تصمیم گرفتم بهترین راه برای احترام به پسرم این است که زندگی شاد داشته باشم. مطمئن هستم که او این چیزی است که می خواهد.”

هیچ کس پس از مرگ ناگهانی عزیزان به طور کامل بهبود نمی یابد. همه ما با چنین ضررهایی تغییر کرده ایم. اما برای ادامه، نبرد را رها نکنید. اندوهی که به طور مکرر مورد احترام و پردازش قرار می گیرد، قدردانی و تعهد بیشتری نسبت به زندگی را به وجود می آورد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.