تاثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک: چگونه دعوای والدین می تواند بر سلامت روان کودک تاثیر بگذارد.

تاثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک: چگونه دعوای والدین می تواند بر سلامت روان کودک تأثیر بگذارد؟

تاثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک تاثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک: مهم نیست که رابطه زن و شوهر چقدر سالم است، حتماً چند دعوا اینجا و آنجا وجود دارد. و چند اختلاف گاه به گاه معمولاً مشکل بزرگی نیست. مکالمات بالغ، دور نگه داشتن آن از دید بچه ها، و امتناع از […]


تاثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک

تاثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک: مهم نیست که رابطه زن و شوهر چقدر سالم است، حتماً چند دعوا اینجا و آنجا وجود دارد. و چند اختلاف گاه به گاه معمولاً مشکل بزرگی نیست. مکالمات بالغ، دور نگه داشتن آن از دید بچه ها، و امتناع از نام بردن، همگی به کودک نشان می دهند که چگونه با اختلاف نظرها به شیوه ای سالم برخورد کند. اما درگیری جدی‌تر قطعاً برای بچه‌ها ضرر دارد.

مطالعات نشان می دهد که دعوای والدین بر سلامت روان فرزندانشان تأثیر می گذارد.

درگیری های فیزیکی، توهین ها و تاکتیک هایی مانند «درمان خاموش» تنها تعدادی از تعاملات سمی والدین هستند که در درازمدت به کودک آسیب عاطفی وارد می کنند.

چرا دعوای والدین یک مشکل است؟

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کودک ۶ ماهه می‌تواند تحت تأثیر والدینی باشد که با هم دعوا می‌کنند. اما این فقط بچه‌های کوچک نیستند که تحت تأثیر دعوای والدین قرار می‌گیرند. مطالعات دیگر نشان می دهد که جوانان تا سن ۱۹ سالگی می توانند نسبت به تعارضات در ازدواج والدین خود حساس باشند.

این نشان می‌دهد که کودکان در تمام سنین، از دوران نوزادی تا اوایل بزرگسالی، تحت تأثیر نحوه برخورد والدین خود برای مدیریت تفاوت‌هایشان قرار می‌گیرند. محققان بر این باورند که ازدواج های پر تعارض بر سلامت روان کودک تأثیر می گذارد.

در اینجا برخی از روش هایی که کودکان تحت تاثیر دعوای والدین قرار می گیرند آورده شده است.

می تواند باعث ناامنی شود.

دعوای والدین احساس امنیت کودکان در مورد ثبات خانواده را تضعیف می کند. کودکانی که در معرض دعواهای زیاد قرار می گیرند ممکن است نگران طلاق باشند یا از خود بپرسند که درمان خاموش یکی از والدین کی قرار است به پایان برسد. از آنجایی که دعوا ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد، می تواند احساس عادی بودن در خانواده را برای آنها دشوار کند.

می تواند بر روابط والدین و فرزند تأثیر بگذارد.

موقعیت های پر تعارض برای والدین نیز استرس زا هستند. و والدینی که استرس دارند ممکن است زمان زیادی را با بچه ها صرف نکنند. علاوه بر این، کیفیت رابطه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا ممکن است برای والدین دشوار باشد که در هنگام عصبانیت و ناراحتی از والدین دیگر، گرمی و محبت را نشان دهند.

می تواند یک محیط استرس زا ایجاد کند.

شنیدن دعواهای مکرر یا شدید برای بچه ها استرس زا است. استرس می تواند بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر بگذارد و در رشد طبیعی و سالم اختلال ایجاد کند.

اثرات بلند مدت سلامت روان

در سال ۲۰۱۲، مطالعه‌ای در مجله رشد کودک منتشر شد که به تأثیر تعارض والدین بر کودکان از مهدکودک تا کلاس هفتم پرداخت.

زمانی که فرزندانشان در مهدکودک بودند، از والدین پرسیده شد که در ازدواجشان چقدر دعوا و درگیری (تعارض) داشته اند. همچنین از آنها خواسته شد تا در مورد یک موضوع دشوار مانند امور مالی صحبت کنند، و محققان به بررسی میزان انتقاد شرکا از یکدیگر پرداختند.

هفت سال بعد، محققان خانواده ها را پیگیری کردند. از بچه ها و والدین در مورد دعوا در ازدواج والدین و سلامت عاطفی و رفتاری بچه ها سؤال شد.

مهدکودکانی که والدینی داشتند که به طور مکرر دعوا می کردند، تا رسیدن به کلاس هفتم بیشتر با افسردگی، اضطراب و مسائل رفتاری مواجه می شدند.

اینها تنها مشکلاتی نیستند که بچه ها در هنگام دعوای والدینشان اغلب با آن مواجه می شوند. در اینجا برخی از مسائلی است که محققان هنگام بررسی تأثیر دعوای والدین بر سلامت روان کودک دریافته اند.

کاهش عملکرد شناختی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که در رشد کودک منتشر شد نشان داد که استرس مرتبط با زندگی در یک خانه با درگیری بالا ممکن است عملکرد شناختی کودک را مختل کند.

توانایی آنها برای حل سریع مسائل و مشاهده سریع الگوها در اطلاعات جدید نیز به خطر افتاد. در همین حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که زندگی در یک خانواده با اختلاف زیاد، احتمال ترک تحصیل از دبیرستان و گرفتن نمرات ضعیف را افزایش می دهد.

مسائل مربوط به رابطه

قرار گرفتن در معرض دعوای والدین، این احتمال را افزایش می دهد که بچه ها با دیگران رفتار خصمانه داشته باشند. برای بچه ها معمول است که شروع به حل دعواهای خواهر و برادر با همان تاکتیک هایی کنند که شاهد بوده اند شما استفاده می کنید.

اگر بچه‌ها به اختلافات خانوادگی عادت کرده‌اند یا ممکن است در تشخیص اینکه واقعاً در زندگی به چه کسی می‌توانند اعتماد کنند، ممکن است برای حفظ روابط سالم تلاش کنند.

مشکلات رفتاری

درگیری والدین با افزایش پرخاشگری، بزهکاری و مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط است. علاوه بر این، کودکان بیشتر در معرض مشکلات اجتماعی و افزایش مشکل در سازگاری با مدرسه هستند.

اختلالات خوردن و مشکلات جسمی

چندین مطالعه اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی را با اختلاف زیاد والدین مرتبط دانسته اند. یک کودک همچنین ممکن است اثرات فیزیکی ناشی از دعوا مانند مشکلات خواب، معده درد یا سردرد داشته باشد.

استفاده از مواد مخدر

محققین دریافته‌اند که زندگی در خانه‌ای با سطوح بالای تعارض، احتمال استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و مصرف ماری‌جوانا را نسبت به خانواده‌های متاهل و والدین کم درگیری افزایش می‌دهد.

نگرش منفی به زندگی

کودکانی که در خانه‌هایی با درگیری‌های زیاد بزرگ می‌شوند، احتمالاً دیدگاه‌های منفی نسبت به روابط خانوادگی خود دارند. آنها همچنین به احتمال زیاد خود را منفی نگاه می کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله جوانان و نوجوانان منتشر شد، نشان داد که کودکانی که در معرض دعوای والدین قرار می‌گیرند، احتمالاً اعتماد به نفس پایینی دارند.

وقتی دعوا مشکل ساز می شود.

صرف نظر از سن فرزندانتان یا اینکه آیا اثرات اختلافات زناشویی را مشاهده می کنید، به نحوه مشاجره خود دقت کنید. فقط به این دلیل که دعواهای شما فیزیکی نیست به این معنی نیست که برای فرزندانتان مضر نیستند.

 تعدادی تاکتیک والدین وجود دارد که برای کودکان مخرب است.

تاکتیک های مخرب اختلاف نظر

نام بردن

توهین

تهدید به ترک (مانند طلاق)

هر شکلی از تهاجم فیزیکی (از جمله پرتاب اشیا)

بیرون رفتن یا کناره گیری از بحث

کاپیتولاسیون (دادن به والدین دیگر)

بنابراین، در حالی که ممکن است فکر کنید کنار رفتن از مشاجره و درمان بی‌صدا برای سه روز همسرتان کار بزرگی نیست، اما برای فرزندانتان مشکل بزرگی است. فرزندان شما می بینند که شما چگونه با اختلافات برخورد می کنید و مهارت های حل مسئله، مهارت های تنظیم احساسات و مهارت های حل تعارض را از شما یاد می گیرند.

همچنین مهم است که به پیامی که در مورد روابط عاشقانه به فرزندانتان می‌فرستید فکر کنید. اگر شما و شریک زندگی‌تان با یکدیگر بی‌احترامی کنید، بچه‌هایتان با این فکر بزرگ می‌شوند که همین کار را انجام دهید و شاید باور کنند که اجازه دهید دیگران نیز با آنها بد رفتار کنند، خوب است.

کاهش اثرات دعوای والدین بر سلامت روان کودک

گاهی اوقات، اختلاف نظر از کنترل خارج می شود. یک نفر چیزی را می گوید که منظورش نیست، والدین دیگری متوجه نمی شوند که فرزندانشان از آن طرف دیوار گوش می دهند.

یکی دو تفقه به این معنا نیست که شما به طور جبران ناپذیری به فرزندتان آسیب رسانده اید. با این حال، ممکن است بخواهید چند قدم بردارید تا تأثیرات چیزهایی که دیدند و شنیدند را کاهش دهید. اگر اختلاف نظر شما باعث بی احترامی شد، ممکن است این اقدامات را برای رسیدگی به وضعیت فرزندانتان انجام دهید:

بحث در مورد دعوا:

اگرچه لازم نیست در مورد آنچه شما و شریک زندگیتان در مورد آن اختلاف نظر داشتید وارد جزئیات شوید، یک جلسه خانوادگی برگزار کنید و چیزی مانند این بگویید: «من و بابا دیشب با هم دعوا کردیم که از کنترل خارج شد. ما در مورد چیزی که برای هر دوی ما مهم بود، نظر یکسانی نداشتیم، اما این اشتباه بود که اینطور دعوا کنیم.»

به بچه ها اطمینان دهید:

به آنها یادآوری کنید که این فقط یک بحث بود و نشان دهنده مشکلات بزرگتر نیست. به آنها اطمینان دهید که هنوز همدیگر را دوست دارید و قرار نیست طلاق بگیرید (البته با فرض اینکه این یک جمله درست باشد).

ببندید:

مطمئن شوید که فرزندانتان درک می کنند که شما هنوز یک خانواده قوی هستید. توضیح دهید که گاهی اوقات مشاجره اتفاق می افتد و افراد ممکن است عصبانی شوند. با این حال، همه شما با وجود اختلاف نظرها یکدیگر را دوست دارید.

اگر فکر می کنید دعوای شما با همسر یا شریک زندگی تان به سلامت روانی فرزندتان آسیب می زند، به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

یک درمانگر می‌تواند تعیین کند که آیا یکی از شما می‌تواند از درمان فردی برای یادگیری مهارت‌هایی مانند مدیریت خشم یا تنظیم هیجان بهره ببرد یا اینکه آیا باید در مشاوره زوجین شرکت کنید تا روی رابطه خود با هم کار کنید.

آیا بچه ها در خانواده های دو والد وضعیت بهتری دارند؟

بچه ها معمولا در خانواده های دو والد بهترین عملکرد را دارند. اما، برای والدین مهم است که با هم کنار بیایند. اگر دعوای والدین زیاد باشد، اگر والدینشان از هم جدا شوند، بچه‌ها وضعیت بهتری خواهند داشت. بسیاری از والدین تعجب می کنند که آیا بهتر است به خاطر بچه ها با هم بمانند یا فقط طلاق بگیرند. واضح است که طلاق می‌تواند آسیب‌های روانی روی بچه‌ها بگذارد.

علاوه بر این، کودکانی که با والدین مجرد بزرگ می‌شوند، اغلب مشکلات دیگری مانند مسائل اقتصادی را تجربه می‌کنند و ممکن است به خوبی کودکانی که در خانواده‌های دو والدی بزرگ می‌شوند، رفتار نکنند. و واضح است که ازدواج مجدد و زندگی در یک خانواده ترکیبی می تواند برای بچه ها نیز پیچیده باشد.

اما، زندگی در یک خانه با درگیری بالا احتمالاً به همان اندازه استرس زا – یا شاید حتی بیشتر برای بچه ها – نسبت به طلاق والدین آنها باشد. وقتی والدین در حین و بعد از طلاق با هم کنار می آیند، بچه ها معمولاً زخم های عاطفی طولانی مدت را تجربه نمی کنند.

بنابراین اگر خود را در یک رابطه پر تعارض می بینید، کنار هم ماندن برای بچه ها ممکن است هیچ لطفی به فرزندانتان نکند. این مهم است که برای کاهش تعارض یا ایجاد تغییراتی در رابطه کمک بگیرید تا فرزندانتان شادتر و سالم تر رشد کنند.