مقاله ای جامع در مورد ۱۰ علت شایع افسردگی (پارت اول)

مقاله ای جامع در مورد 10 علت شایع افسردگی

افسردگی افسردگی: ژنتیک، اختلال در خواب، بحران های زندگی، بیماری های همراه و غیره از جمله علل شایع افسردگی هستند. افسردگی پیچیده تر از یک روز بد یا عدم تعادل شیمیایی در مغز است. فصل ها، دوران بارداری، سایر بیماری های روانی و مسائل پزشکی می توانند افسردگی را تشویق کنند. افسردگی بسته به عواملی […]


افسردگی

افسردگی: ژنتیک، اختلال در خواب، بحران های زندگی، بیماری های همراه و غیره از جمله علل شایع افسردگی هستند.

افسردگی پیچیده تر از یک روز بد یا عدم تعادل شیمیایی در مغز است.

فصل ها، دوران بارداری، سایر بیماری های روانی و مسائل پزشکی می توانند افسردگی را تشویق کنند.

افسردگی بسته به عواملی که در آن نقش دارند می تواند متفاوت به نظر برسد و ممکن است نیاز به مداخلات منحصر به فردی داشته باشد.

“من هر چیزی را دارم که کسی بخواهد. چرا اینطوری حس می کنم؟» از لب بیش از یک بیمار فرار کرده است. درست است، برخی ممکن است به نظر چیزی برای «افسردگی» نداشته باشند، اگرچه با این وجود رنج می برند. مهم است که به یاد داشته باشید که افسردگی لزوماً “در مورد” چیزی نیست و راه های زیادی برای افسردگی وجود دارد.

اگر «افسردگی» را در گوگل جستجو کرده باشید، احتمالاً با جملاتی مواجه شده اید که «دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث افسردگی می شود…» گویی دنیا منتظر است تا محققی به یک منطقه قشری هنوز نقشه برداری نشده برخورد کند. سوئیچ با برچسب “حالت افسردگی” که می تواند روشن و خاموش شود.

علاوه بر این، نشان می دهد که افسردگی یک تجربه همگن است. حقیقت این است که افسردگی چهره ها و لباس های مبدل زیادی دارد، همانطور که در «چهره های متعدد افسردگی» به تفصیل آمده است. علاوه بر این، هیچ راهی برای افسردگی وجود ندارد. انواع مختلف افسردگی شواهد قوی از عوامل مختلفی را ارائه می دهد. اینها شامل مؤلفه های فیزیولوژیکی، محیطی و روانی اجتماعی است و تظاهرات مختلف ناشی از این مؤلفه ها نیازمند ملاحظات بالینی منحصر به فرد خود هستند.

مفهوم ساده و فریبنده رایج «عدم تعادل سروتونین» را که اخیراً از نظر علمی به چالش کشیده شده است را فراموش کنید. و این ایده شوم تر را فراموش کنید که کسی از نظر روانی ضعیف است.

واقعیت این است که ۱۰ مورد زیر، چه به صورت جداگانه و چه به صورت ترکیبی، عواملی هستند که می دانیم به شدت در افسردگی نقش دارند.

اختلالات دوقطبی.

همانطور که فرهنگ پاپ ممکن است حکم کند، اختلال دوقطبی صرفاً یک فرد بد خلق نیست. تغییرات خلقی قابل توجه و پایداری وجود دارد و افسردگی “قطب جنوب” یا پایین این بیماری است. همانطور که در کتاب “آیا اختلال دوقطبی را می توان زود تشخیص داد؟” نوشته شده است. اپیزودهای افسردگی اساسی که خود به خود، شدید و طولانی به نظر می رسند، به خصوص در نوجوانان و بزرگسالان جوان، به طور غیرعادی قسمت اولیه خلق و خوی یک اختلال دوقطبی نیستند.

اختلال در ریتم شبانه روزی.

اختلال خواب همیشه یکی از ویژگی های بارز افسردگی بوده است. اکنون، محققان مدرن در حال کشف رابطه پیچیده ای بین همزمانی ما با ریتم های طبیعی و افسردگی هستند. در سال ۲۰۰۹، کالمن و کالمن مقاله ای به نام “افسردگی به عنوان بیماری کرونوبیولوژیکی” منتشر کردند و از آن زمان، این موضوع مورد توجه بسیاری قرار گرفت. محققان Vadnie) and McClung 2017) و Lamont و همکاران (۲۰۲۲) خاطرنشان کردند که به نظر می رسد اختلال در ریتم شبانه روزی باعث اختلال خواب قابل توجه و/یا سایر عدم تعادل های هورمونی می شود که اثر پایین دست عوارض خلقی است. اگر افسردگی مقاوم به درمان به نظر می رسد، به خصوص اگر فرد شیفت سوم کار کرده باشد، ارجاع برای مطالعه کرونوبیولوژی ایده آل است.

شرایط عمومی پزشکی.

شرایط پزشکی زمینه ای را باید به عنوان علل علائم بیماری روانی رد کرد، زیرا می توانند تقلید از آسیب شناسی روانی را تشویق کنند. تقلید پزشکی به ویژه در صورتی مشکوک است که فرد سابقه شخصی/خانوادگی علائم نداشته باشد، علائم به سرعت بروز می کنند و هیچ رویداد محرکی وجود ندارد. مقصران شایع بیماری تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید هستند (APA,2022) کمبود آهن، بیماری لایم و بیماری کوشینگ. واضح است که یک پزشک متخصص، نه روان درمانی یا یک داروی ضد افسردگی، مداخله خط اول خواهد بود.

ژنتیک.

محققان مدرن کشف کرده اند که میزان وراثت افسردگی ۳۰ تا ۵۰ درصد است. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ مکان ژنی خاص در اختلال افسردگی اساسی نقش دارند (کندال و همکاران، ۲۰۲۱)، که به وضوح نشان دهنده تأثیر ژنتیکی است.

با این حال، این احتمال وجود دارد که جوانه زدن افسردگی اغلب یک امر طبیعی و پرورشی باشد. محققانی مانند پارک و همکاران. (۲۰۱۹)، به عنوان مثال، توجه داشته باشید، “شواهد رو به رشد نشان می دهد که تغییرات اپی ژنتیک [چگونه تجربه ژن ها را تغییر می دهد] مکانیسم کلیدی است که توسط آن عوامل استرس زا با ژنوم در تعامل هستند که منجر به تغییرات پایدار در ساختار DNA، بیان ژن و رفتار می شود.”

افسردگی همچنین می تواند پاسخی به التهاب باشد، آسیب پذیری که ممکن است تحت تأثیر ژنتیک نیز باشد (Beurel et) خوانندگان علاقه مند برای درک آسان و گسترده از التهاب و افسردگی به کتاب ذهن ملتهب دکتر ادوارد بولمور (۲۰۱۸) هدایت می شوند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.