مقاله ای جامع در مورد ۱۰ علت شایع افسردگی (پارت دوم)

مقاله ای جامع در مورد 10 علت شایع افسردگی

افسردگی اختلال در عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال Hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis dysfunction افسردگی: به عنوان مثال، فینک و تیلور، ۲۰۰۷؛ پارکر، و همکاران، ۲۰۱۰؛ جوروئنا و همکاران، ۲۰۱۸ این به ویژه در مورد اختلال افسردگی اساسی مالیخولیک صادق است، همانطور که در پست قبلی، “تاریک ترین حالت” در مورد آن نوشته شده است. افسردگی مالیخولیایی با تاریکی/سنگینی […]


افسردگی

اختلال در عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال Hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis dysfunction

افسردگی: به عنوان مثال، فینک و تیلور، ۲۰۰۷؛ پارکر، و همکاران، ۲۰۱۰؛ جوروئنا و همکاران، ۲۰۱۸ این به ویژه در مورد اختلال افسردگی اساسی مالیخولیک صادق است، همانطور که در پست قبلی، “تاریک ترین حالت” در مورد آن نوشته شده است.

افسردگی مالیخولیایی با تاریکی/سنگینی قابل لمس در خلق و خوی بیمار، احساس گناه شدید، از دست دادن اشتها/کاهش وزن، بیدار شدن در صبح زود، و تحریک یا عقب ماندگی روانی حرکتی مشخص می شود. واضح است که مداخلات بیولوژیکی بیشتری لازم است، و همانطور که در پست فوق ذکر شد، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، درمان تشنج الکتریکی و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال اغلب موفق هستند.

رویدادهای زندگی.

بر کسی پوشیده نیست که رویدادهای کمتر از مطلوب زندگی می توانند باد را از بادبان ما بگیرند. برای برخی، به خصوص اگر استعداد ژنتیکی به افسردگی وجود داشته باشد، یک زمان سخت می تواند به یک کشتی غرق شود. رویدادهای نامطلوب زندگی به شدت با شروع افسردگی مرتبط است )به عنوان مثال، Shrout و همکاران، ۱۹۹۹؛ کندلر و همکاران، ۱۹۹۹؛ APA، ۲۰۲۲( حتی در غیاب تأثیر ژنتیکی آشکار. من با افراد زیادی کار کرده‌ام که در میانسالی، تغییرات عمده‌ای مانند طلاق داشته‌اند، و علی‌رغم اینکه سابقه افسردگی شخصی یا خانوادگی دیگری نداشته‌اند، معیارهای دوره‌های افسردگی اساسی را برآورده کرده‌اند.

مسائل دوران جنینی Perinatal matters

این یک موضوع گسترده است که شامل تلاقی تمایل ژنتیکی به افسردگی، تغییرات هورمونی مرتبط با زایمان و اضطراب های والدینی است.

بیماری های روانپزشکی.

 افسردگی به طور غیر معمول یک اثر پایین دستی از یک بیماری روانپزشکی دیگر نیست. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی خواهان روابط هستند اما به طرز ناتوان کننده ای از بررسی می ترسند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند بسیار تنها شوند و فقط به تماشای گذر زندگی بنشینند، که بستری مناسب برای رشد افسردگی است.

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی (PDOs) تمایل دارند که روابط بین فردی پر سر و صدا داشته باشند، تصمیمات نادرستی بگیرند و/یا تصورات خود را از بی کفایتی و نامطلوب بودن ریشه دوانند. اگر این خط پایه وجودی فرد باشد، به راحتی می توان دید که چگونه افسردگی می تواند در آن فروکش کند. اختلال افسردگی اساسی یک بیماری همراه PDO است که به خوبی مستند شده است(مثلاً Millon، ۲۰۱۱؛ APA، ۲۰۲۲) با توجه به اینکه با شرایط دیگری تشویق می شود، حل مشکل در این مورد، یعنی اضطراب اجتماعی یا PDO، احتمالاً ماندگارترین تأثیر را در مدیریت افسردگی خواهد داشت.

تغییرات فصلی.

افسردگی فصلی اغلب با کاهش نور خورشید همراه است، اما می تواند با افزایش نور روز نیز رخ دهد. افسردگی فصلی در زنان شایع تر است و به شدت با حساسیت های قابل توجه ویتامین D مرتبط است که انتقال دهنده های عصبی سالم را مختل می کند. نور درمانی، مکمل های غذایی و داروشناسی و درمان در فصل مشکل ساز مداخلات موفقی هستند.

مواد

مانند شرایط عمومی پزشکی، ارائه دهندگان باید در نظر بگیرند که آیا علائم روانی تحت تأثیر سوء مصرف مواد مخدر/الکل، نسخه‌ها یا قرار گرفتن در معرض سموم محیطی است یا خیر. اگر شروع یا بدتر شدن علائم افسردگی با تغییر دارو(ها)، شروع یا کاهش/افزایش مصرف الکل/مواد غیرقانونی، یا شاید کار در محیطی که در معرض منظم قرار گرفتن در معرض آن باشد، ممکن است افسردگی ناشی از مواد در نظر گرفته شود. نوروتوکسین ها (APA2022) ، مانند یک کارخانه شیمیایی. در صورت مشکوک بودن، ارزیابی مجدد دارویی فوری یا سوء مصرف مواد یا درمان سمیت باید در نظر گرفته شود.

سلب مسئولیت: مطالب ارائه شده در این پست صرفاً برای مقاصد اطلاعاتی است و برای تشخیص، درمان یا پیشگیری از هر گونه بیماری در خوانندگان یا افرادی که آنها را می شناسند در نظر گرفته نشده است. اگر شما یک پزشک یا دانشجو هستید، اطلاعات نباید جایگزین مراقبت یا مداخله شخصی ارائه‌دهنده یا نظارت رسمی یک فرد شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.