شوک روحی و روانی چیست؟ و چگونه با حوادث آسیب زا غیر منتظره مقابله کنیم؟

شوک روحی و روانی شوک روحی و روانی زمانی است که در پاسخ به یک رویداد استرس زا (معمولاً غیرمنتظره) موجی از احساسات قوی و واکنش فیزیکی مربوطه را تجربه می کنید. با درک کامل این واکنش قبل از وقوع، قادر خواهید بود آن را تشخیص دهید و تصمیمات بسیار بهتری بگیرید، اگر/هنگامی که انجام […]


شوک روحی و روانی

شوک روحی و روانی زمانی است که در پاسخ به یک رویداد استرس زا (معمولاً غیرمنتظره) موجی از احساسات قوی و واکنش فیزیکی مربوطه را تجربه می کنید.

با درک کامل این واکنش قبل از وقوع، قادر خواهید بود آن را تشخیص دهید و تصمیمات بسیار بهتری بگیرید، اگر/هنگامی که انجام شود. من به شما کمک می کنم این کار را در اینجا انجام دهید.

انواع رویدادهایی که می توانند واکنش های شوک روانی را تحریک کنند عبارتند از:

یک تصادف رانندگی یا نزدیک به اشتباه.

جدا شدن با

فرزند شما تصادف کرده یا نزدیک به از دست دادن.

موقعیت هایی که باعث ترس می شود، مانند حضور در هواپیما با تلاطم شدید.

شاهد چیزی ترسناک

شنیدن داستانی که به شما آسیب وارد می‌کند، مثلاً یاد می‌گیرید فرزند دوستتان غرق شده است.

مصرف یک داستان خبری که واکنش آسیب زا را برانگیزد، مانند شنیدن داستانی در مورد جدا شدن افراد از فرزندانشان.

شکایت یا سایر عوامل استرس زای مالی.

توسط پلیس متوقف شد.

بودن در دندانپزشکی

معمولاً میزان واکنش شما به میزان نزدیکی شما به رویداد بستگی دارد. به عنوان مثال، شنیدن مرگ یا مجروح شدن فرزند یکی از دوستان، استرس‌زاتر از شنیدن این موضوع است که این اتفاق برای دوست یکی از دوستانش افتاده است. با این حال، حتی رویدادهایی که شخصاً بر شما تأثیر نمی‌گذارند، می‌توانند واکنش‌های ترس شدید غیرمنتظره‌ای ایجاد کنند.

حتی خواندن در مورد اضطراب نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب شود – بنابراین، اگر مستعد اضطراب هستید، تعجب نکنید که برخی از این احساسات را در حین خواندن اینجا تجربه کنید.

علائم شوک روانی چیست؟

علامت بارز شوک احساس افزایش آدرنالین است.

ممکن است احساس ناراحتی کنید یا از نظر جسمی مریض شوید، مثل اینکه قرار است استفراغ کنید یا اسهال داشته باشید.

ذهن شما احتمالاً بسیار مه آلود خواهد بود یا اینکه نمی توانید درست فکر کنید.

ممکن است احساس کنید از بدن خارج شده اید.

ممکن است قفسه سینه شما سفت شود.

ممکن است احساس کنید که ارتباط شما با آنچه اتفاق می‌افتد قطع شده است، مثل اینکه در حال تماشای فیلمی از رویدادها هستید که واقعاً در آنجا هستید.

ممکن است احساس عصبانیت شدید داشته باشید و بخواهید فریاد بزنید یا فریاد بزنید – برای مثال، اگر فرزندتان مجروح شود در حالی که قرار است شخص دیگری او را تماشا کند.

ممکن است احساس کنید که می خواهید بدوید.

چرا این علائم را داریم؟

این علائم همگی بخشی از واکنش حاد مبارزه، فرار یا انجماد بدن هستند. بدن شما را برای اقدام سریع و بدون فکر آماده می کند. به عنوان مثال، خون به سمت ماهیچه های اندام شما هجوم می آورد و برای شروع فعالیت شما آماده می شود. ما تمایل به تهویه بیش از حد نیز داریم که منجر به علائم شناختی احساس فضایی و مه آلود می شود.

چه کاری باید انجام دهید؟

از آنجایی که وقتی در شوک هستید درست فکر کردن سخت است، باید قبل از اقدام به خودتان فرصت دهید تا آرام شوید، مگر اینکه اقدام سریع لازم باشد. ممکن است وسوسه شوید که یک تصمیم ضعیف بگیرید. برای مثال، ممکن است وسوسه شوید که پس از برخورد با خودروی شخص دیگری، رانندگی کنید، حتی اگر می‌دانید که این کار از نظر اخلاقی درست نیست و می‌تواند منجر به مشکلات قانونی شود. این اشتیاق به دویدن به این معنی نیست که شما آدم وحشتناکی هستید، بلکه فقط پاسخ پرواز شماست. شما باید چند دقیقه به خودتان فرصت دهید تا مغز منطقی شما کار را به دست بگیرد.

به همین ترتیب، سعی کنید به کسی ضربه نزنید یا چیزی پرتاب نکنید. این اصرار واکنش مبارزه شماست.

در موقعیتی مانند توقف شما توسط پلیس، متوجه شوید که ممکن است گوش دادن دقیق و پیروی از دستورالعمل ها برای شما بسیار مشکل باشد، پس آهسته حرکت کنید. هیچ حرکت ناگهانی انجام ندهید. از افسر بخواهید در صورت لزوم دستورات را تکرار کند و مودب بماند.

من و دندانپزشکم اخیراً به‌عنوان نمونه‌ای از چگونگی مه‌آلودگی افراد در هنگام احساس استرس روانی حاد، بحث می‌کردیم که چگونه افراد هنگام قرار گرفتن در صندلی دندانپزشکی در پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل دارند و کارهایی مانند اشتباه گرفتن چپ و راست خود را انجام می‌دهند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که مقدار زیادی هورمون استرس در جریان خون شما ترشح می شود، مدتی طول می کشد – شاید چند ساعت – تا بدن شما به حالت عادی خود بازگردد.

در حالی که این اتفاق می افتد، ممکن است احساس بی حالی یا سبکی سر داشته باشید، یا ممکن است احساس تنش، درد یا سفتی عضلات داشته باشید. چرا احساس درد می کنید؟ هنگامی که شما یک واکنش شوک نشان می دهید، معمولاً به طور ناخودآگاه عضلات خود را منقبض می کنید و آماده مبارزه یا فرار هستید. هنگامی که در میان افزایش آدرنالین هستید، متوجه درد آن نمی‌شوید، اما با از بین رفتن این افزایش، ممکن است برخی از احساسات درد ناشی از انجام این کار ظاهر شوند.

به خصوص نیازی به انجام کاری ندارید زیرا منتظر هستید تا بدنتان به حالت عادی بازگردد. بدن شما می داند که چه کاری انجام دهد. تا جایی که می توانید خودتان را پرورش دهید – برای مثال، با گفتن آنچه اتفاق افتاده است، از حمایت اجتماعی برخوردار شوید.

اگرچه شوک روانی می تواند شدید باشد، بدن شما فقط برای مدت کوتاهی این حالت را حفظ می کند. انسان ها در کنار آمدن با تجربیات آسیب زا فوق العاده خوب هستند. با درک اینکه چه اتفاقی برای بدن و تفکر شما می افتد، تجربه بسیار کمتری ترسناک است. اگر والدین هستید، این یک مفهوم عالی برای آموزش به نوجوانانتان است. اگر این کار را انجام دهید، آنها آمادگی بیشتری برای مدیریت احساسات خود در یک موقعیت استرس زا، مانند توقف توسط پلیس، خواهند داشت. اگر شما واکنش پایدارتری به تروما نشان می‌دهید، خود را در مورد نحوه برخورد با احساسات خود آموزش دهید (مثلاً اینجا و اینجا را ببینید)، و در صورت لزوم به یک درمانگر مراجعه کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره تماس های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده:

دکتر سعیده عزیز محمدی