چگونه ترومای دوران کودکی می تواند منجر به ایجاد اختلال شخصیت مرزی شود؟

ترومای دروان کودکی و اختلال شخصیت مرزی ترومای دروان کودکی و اختلال شخصیت مرزی: ترومای دوران کودکی ممکن است منجر به سندرم سریع “سرعت زندگی” شود. اختلال شخصیت مرزی (BPD) وضعیتی است که با ترس از رها شدن، روابط ناپایدار، پرخاشگری و تکانشگری مشخص می شود. بر اساس یک مطالعه اخیر، افراد مبتلا به BPD […]


ترومای دروان کودکی و اختلال شخصیت مرزی

ترومای دروان کودکی و اختلال شخصیت مرزی: ترومای دوران کودکی ممکن است منجر به سندرم سریع “سرعت زندگی” شود.

اختلال شخصیت مرزی (BPD) وضعیتی است که با ترس از رها شدن، روابط ناپایدار، پرخاشگری و تکانشگری مشخص می شود.

بر اساس یک مطالعه اخیر، افراد مبتلا به BPD بیشتر از افراد بدون این عارضه، ترومای دوران کودکی را تجربه کرده اند.

ترومای دوران کودکی ممکن است یک “سندرم سرعت زندگی” ایجاد کند، که در آن افراد به دلیل استرس مزمن بیشتر مستعد زوال زودرس بدن هستند.

یک مطالعه جدید منتشر شده در Frontiers in Psychology نشان می‌دهد که اختلال شخصیت مرزی – شایع‌ترین اختلال شخصیت با شیوع تخمینی ۱٫۷ درصد – بیشتر از آسیب‌پذیری ژنتیکی، در آسیب‌های اولیه دوران کودکی ریشه دارد.

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک اختلال روانپزشکی است که با ترس شدید از رها شدن، مشکلات در تنظیم هیجان، احساس پوچی، روابط بین فردی ناپایدار، تکانشگری، و افزایش رفتارهای پرخطر و همچنین سطوح بالای پرخاشگری بین فردی مشخص می شود. نویسندگان این تحقیق را به رهبری بنجامین اتو از دانشگاه روهر بوخوم در آلمان بیان کردند. به نظر می‌رسد که زنان، حداقل در محیط‌های بالینی، بیشتر از مردان، با نسبت چهار به یک، به BPD مبتلا می‌شوند.

برای درک بهتر علل اختلال شخصیت مرزی، محققان ۹۵ زن بالغ را که ۴۴ نفر از آنها قبلاً مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده بودند، برای تکمیل یک سری ارزیابی های روانشناختی از جمله پرسشنامه تاریخچه زندگی، آزمون شخصیت، پرسشنامه سنجش پرخاشگری و پرسشنامه ترومای دوران کودکی و پرسشنامه استرس مزمن. محققان همچنین با اندازه گیری شاخص های بدنی استرس مانند فشار خون، نسبت دور کمر به باسن و شاخص توده بدن، «بار آلوستاتیک» یا ساییدگی بدن شرکت کنندگان را که در اثر قرار گرفتن در معرض استرس مزمن رخ می دهد، ثبت کردند.

یک “سندرم سرعت زندگی”

آنها دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به طور قابل توجهی در پرسشنامه ترومای دوران کودکی نسبت به شرکت کنندگان غیر BPD امتیاز بیشتری کسب کردند. این یافته تحقیقات دیگری را تأیید می کند که نشان می دهد تا ۸۰ درصد از افراد مبتلا به BPD نوعی غفلت عاطفی و سوء استفاده فیزیکی یا جنسی را در دوران کودکی تجربه کرده اند.

این مطالعه برای شناسایی توالی وقایعی که منجر به ایجاد BPD می شود، بیشتر پیش می رود. نویسندگان ادعا می‌کنند که ترومای دوران کودکی باعث ایجاد یک “سندرم سرعت زندگی” می‌شود که به موجب آن افراد سریع‌تر رشد می‌کنند، متابولیسم بالاتری را نشان می‌دهند و بیشتر مستعد زوال زودهنگام بدنی و مرگ هستند. این منجر به بارهای آلوستاتیک بالاتر در بزرگسالی می شود.

نویسندگان می گویند: «بر اساس انتظارات، بیماران BPD به طور قابل توجهی نمرات بالاتری داشتند که نشان دهنده نشانگان سرعت زندگی سریع نسبت به گروه کنترل بود، آنها پرخاشگرتر بودند، بیشتر تحت فشار استرس مزمن بودند و در معرض ناملایمات شدیدتری در دوران کودکی بودند.

آنها همچنین تفاوت های شخصیتی قوی بین افراد BPD و افراد غیر BPD را گزارش می کنند. برای مثال، محققان دریافتند که شرکت کنندگان BPD سطوح بالاتری از روان رنجوری، سطوح پایین تری از برون گرایی، سطوح پایین تری از وظیفه شناسی و سطوح پایین تری از توافق را نشان می دهند. آنها همچنین دریافتند که افراد BPD نسبت به تجربیات جدید کمتر باز هستند.

آنها نتیجه می‌گیرند: «تا جایی که ما می‌دانیم، این اولین مطالعه‌ای است که مستقیماً این سؤال را بررسی می‌کند که آیا وضعیت بالینی با برچسب اختلال شخصیت مرزی دارای ویژگی‌هایی است که نشان‌دهنده سندرم سرعت زندگی سریع و پیامدهایی از جمله نگهداری ضعیف‌تر از بدن است. بنابراین، یافته‌ها می‌توانند برای سلامت عمومی، به‌ویژه از نظر پیشگیری و کاهش خطر پیامدهای زیان‌آوری که نه تنها از نظر روان‌شناختی تعیین می‌شوند، بلکه با استفاده از سلامت جسمانی نیز مرتبط باشند.»

نویسندگان خاطرنشان می کنند که سندرم سرعت زندگی سریع مختص BPD نیست. سایر شرایط روانپزشکی مانند اختلال کمبود توجه/بیش فعالی، اختلال دوقطبی و اختلالات اعتیادی نیز در این دسته قرار می گیرند.

نویسنده:

سرکار خانم فرخنده رمضانی نژاد

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۸۰۱۵۹۷۸ تماس حاصل فرمایید.