راهکارهای ساده و عملی جهت بهبود هر رابطه ای (پارت دوم)

راهکار های ساده و عملی جهت بهبود هر رابطه ای

بهبود هر رابطه ای بهبود هر رابطه ای: مدیریت انتظارات در فیلم «بالا در هوا»، شخصیت آنا کندریک، ناتالی، فهرست گسترده و عجیب و غریبی از آنچه از شریک زندگی خود می‌خواهد دارد و با حقارت اعلام می‌کند: «فقط نمی‌خواهم به توافق برسم». شخصیت باتجربه‌تر ورا فارمیگا، الکس، توضیح می‌دهد که علامت نزنین تمام کادرهای […]


بهبود هر رابطه ای

بهبود هر رابطه ای: مدیریت انتظارات در فیلم «بالا در هوا»، شخصیت آنا کندریک، ناتالی، فهرست گسترده و عجیب و غریبی از آنچه از شریک زندگی خود می‌خواهد دارد و با حقارت اعلام می‌کند: «فقط نمی‌خواهم به توافق برسم». شخصیت باتجربه‌تر ورا فارمیگا، الکس، توضیح می‌دهد که علامت نزنین تمام کادرهای فهرست آرزوهای شریک زندگی، شکست نیست. با این حال، انتظارات غیرواقع بینانه شما را کاملاً ناکام خواهند گذاشت زیرا شریک زندگی شما و رابطه شما را در معرض ناامیدی دائمی قرار می دهند. در عوض، با درک اینکه شما کامل نیستید، تقاضای کمتری داشته باشید، که باعث می‌شود شریک زندگی شما هم کاملاً منطقی نباشد. داشتن توقعات بسیار بالا و همیشه بیشتر خواستن می تواند منجر به عدم قدردانی از شریک بزرگی شود که دارید.

دنبال مشکلات نرو حتی اگر انتظارات شما به درستی تنظیم شده باشد، باز هم ممکن است بیش از حد از شریک زندگی و رابطه خود انتقاد کنید. ما یک سوگیری منفی طبیعی داریم که ما را تشویق می کند تا به جنبه های بد یک تجربه بیشتر توجه کنیم (روزین و رویزمن، ۲۰۰۱). یکی از راه هایی که اتفاق می افتد، درگیر شدن در “مشکل” یا یافتن مشکلات در جایی است که وجود ندارند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که وقتی رابطه شما هیچ مشکل بزرگی ندارد، تمایل دارید که بر مسائل کوچکتر بیش از حد تأکید کنید (لواری و همکاران، ۲۰۱۸). یک راه آسان برای بهبود هر رابطه ای، تولید نکردن درام و جستجوی مشکلات است.

با این حال مراقب باشید: کمتر خواستن به معنای نادیده گرفتن همه استانداردهای شما نیست. در حالی که کمی کاهش توقعات می تواند شادی را بهبود بخشد، اگر بیش از حد پیش بروید مطمئناً بدبخت خواهید شد. به اندازه کافی دور بروید و بدترین رابطه جهان ممکن است قابل قبول به نظر برسد. در نهایت، بهترین استانداردها و انتظارات معقول و واقع بینانه هستند.

۳٫ بهتر است از آنچه دارید قدردانی کنید

خبر خوب: بهترین راه حل ها گاهی اوقات ساده ترین ها هستند. اگر یافتن زمان برای “انجام بیشتر” غیرممکن به نظر می رسد و انتظارات شما صادقانه است، ممکن است فکر کنید “حالا چه؟” خوب، شما می توانید از ساده ترین راهبرد بین همه آنها استفاده کنید: روابط فعلی خود را گرامی بدارید. آلن کی گفت: “تغییر دیدگاه ۸۰ امتیاز IQ ارزش دارد.” سخنان حکیمانه وقت آن است که در مورد زندگی عاشقانه خود عاقل تر شوید.

نگرش سپاسگزاری را اتخاذ کنید.

گاهی اوقات بهبود هر رابطه ای به سادگی سپاسگزاری بیشتر برای چیزهایی است که در حال حاضر دارید. همه چیز را در مورد رابطه خود که آسان، راحت، بدون عارضه، پایدار و قابل پیش بینی است، بررسی کنید. ما در رابطه خود خیلی چیزها را بدیهی می دانیم، اما به ویژه این بلوک های سازنده اساسی. اما هر کدام از آنها برای موفقیت رابطه شما اساسی هستند. چیزی به سادگی ابراز قدردانی در مورد آنها (یا سایر جنبه های مثبت رابطه شما) کیفیت رابطه را بهبود می بخشد (Algoe et al., 2013).

نکات مثبت را جشن بگیرید. همچنین بد نیست که این قدردانی را با انجام کارهای بیشتر برای برجسته کردن بخش های خوب، یک قدم جلوتر برداریم. محققان این را بزرگ نامیدند و دریافتند که لذت بردن از خبرهای خوب و لحظات مثبت در یک رابطه باعث افزایش رفاه و عزت نفس فردی می شود (گیبل و ریس، ۲۰۱۰). استفاده از حروف بزرگ همچنین نزدیکی، رضایت، صمیمیت و تعهد رابطه را افزایش می دهد. در نهایت، روابط خوب دارای نکات مثبت بسیار بیشتری نسبت به موارد منفی است. ما باید زمان بگذاریم تا متوجه شویم.

از توهمات خود استفاده کنید اکنون ممکن است تعجب کنید که آیا می توانید از این همه قدردانی و مثبت اندیشی زیاده روی کنید؟ اگر شریک زندگی و رابطه شما واقعاً آنقدر که به نظر می‌رسید عالی نباشد، چه؟ اگر اشتباه کنید، یا بدتر از آن، به خودتان دروغ بگویید چه؟ این اشکالی ندارد. در واقع، داشتن توهمات مثبت، که به موجب آن رابطه خود را بهتر از آنچه هست می بینید، در واقع به رابطه کمک می کند (Murray et al., 1996). ارزیابی‌های بیش از حد سخاوتمندانه ما به شریکمان هدفی می‌دهد که هدفش را هدف قرار دهد که بهبود او را تشویق می‌کند (مثلاً، “شریک من فکر می‌کند من واقعاً فوق‌العاده هستم، بنابراین بهتر است مطمئن شوم که هستم تا او ناامید نشوند.”)، که در نهایت به نفع ارتباط ما است.

بهترین چیست؟

کدام یک از این سه استراتژی بهتر است؟ هر کدام که به احتمال زیاد واقعاً استفاده می کنید. این به نحوه برخورد با مشکلات بستگی دارد.

اگر اقدام گرا هستید، بیشتر انجام دهید.

آیا می توانید کمی ضربه زننده، قضاوت کننده یا سخت در جلب رضایت باشید؟ کمتر تقاضا کنید.

اگر احساس می کنید که به سادگی نیاز دارید یک قدم به عقب بردارید و دوباره ارزیابی کنید، لحظه ای وقت بگذارید و قدر آنچه دارید را بهتر بدانید.

یکی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد فوراً شروع کنید. هنگامی که آن را اجرا کردید، مقداری حرکت مثبت ایجاد خواهید کرد که می توانید از آن برای اضافه کردن استراتژی های دیگر استفاده کنید. ترکیب و مطابقت دهید، یا با یکی که بهترین کار را دارد بچسبید. تنها چیزی که مهم است این است که برای بهبود رابطه خود تلاش می کنید. آینده آن برای انجام هر کار دیگری بسیار مهم است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.