چگونه با تردید های خود در روابط عاشقانه و ازدواج خود کنار بیاییم ؟

چگونه با تردید های خود در روابط عاشقانه و ازدواج خود کنار بیاییم ؟ روش اول : رابطه عاشقانه یا ازدواج شتابانه ممکن است در ابتدا جالب باشد اما متعهد شدن به سرعت عوارضی را در پی خواهد داشت . شما ممکن است در رابطه با طولانی مدت شدن رابطه خود مردد باشید . شما […]


چگونه با تردید های خود در روابط عاشقانه و ازدواج خود کنار بیاییم ؟ روش اول : رابطه عاشقانه یا ازدواج شتابانه ممکن است در ابتدا جالب باشد اما متعهد شدن به سرعت عوارضی را در پی خواهد داشت . شما ممکن است در رابطه با طولانی مدت شدن رابطه خود مردد باشید . شما می توانید روزانه به مسائلی که با آن ها سروکار دارید بپردازید با قبول کردن تفاوت ها و عادی دانستن آن ها ، به مسائل کوچک پر و بال ندادن ، سرمایه گذاری و اتکا به دیگری در رابطه باعث تقویت رابطه می شود . متاسفانه اختلافات بوجود آمده این چنینی مثل داشتن فرزند و مسائل اقتصادی باعث شده اند که یک رابطه سریع به سرانجام نرسد .

⦁ قبول کنید برخی تزلزل ها طبیعی هستند . تزلزل ها بخش طبیعی در هر رابطه است و اگر که رابطه شما به سرعت شکل گرفته باشد ممکن است به یک مسئله بزرگ تبدیل شود . مسائلی از قبیل جلب شدن توجهتان به دیگران ، نگرانی از مورد پذیرش توسط اعضای خانواده وی قرار بگیرید یا نه و احساس اینکه دارند برای شما تصمیم می گیرند ، طبیعی است . سعی کنید که هر تزلزلی وارد رابطه تان شد را قبول کنید و به خودتان یادآوری کنید که هر رابطه ای با تزلزلاتی همراه است .

⦁ تردید در هر رابطه ای قابل پذیرش است . ممکن است در برخی شرایط به دیگران جذب شوید . گاهی ملاقات های خانوادگی به خوبی طی نمی شود . ممکن است که شک کنید که آیا با شخص مناسبی وارد رابطه شده اید . طبیعی است که گاهی عباراتی نظیر ” ای کاش ” و ” چه میشد اگر ” در ذهن شما تکرار شود و به شکست ها و نقاط ضعف رابطه پی ببرید .

⦁ اگر که ترس ها و تزلزلات تنها در موقعیت های خاصی رخ می دهند ، به احتمال زیاد طبیعی هستند . برای مثال اگر هر چند مدت یک بار با خود فکر کنید که آیا شخص مناسبی را برای ازدواج انتخاب کرده اید طبیعی است . این تردید وابسته به انرژی احساسات شما است و بهتر است که بیشتر و عمیق تر به آن فکر نکنید . بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید و مسائل را با وی در میان بگذارید .

۲٫ ریشه تزلزلات خود را شناسایی کنید . شناختن ریشه تزلزلات برای رهایی از آن ها بسیار مفید است . در یک رابطه شتابانه ممکن است این تزلزلات به علت سرعت رابطه ایجاد شده باشد . یا ممکن است شما قبلا تجربه ای داشته باشید که رابطه تان را تحت الشعاع قرار داده است . سعی کنید زمانی را برای تمرکز و پیدا کردن ریشه تزلزلات خود قرار دهید .

⦁ به رابطه های گذشته خود فکر کنید . این ممکن است به درک شما از روابط آینده کمک کند . به رابطه والدین خود و رابطه های گذشته خود نگاه کنید .

⦁ سعی کنید که الگوهایی را که باعث شده اند این تزلزلات به زمان حال انتقال پیداکنند را پیدا کنید . برای مثال آیا اولین رابطه عاشقانه شما شتابانه بود ؟ آیا سرانجام مطلوبی نداشت ؟ یک رابطه عاشقانه شتابانه همیشه مشکل ساز نیست . بسیاری از عاشقانه های شتابانه موفق و مثبت بوده اند ، اما اگر شما یک تجربه بد با یک نفر داشته اید ممکن است که شما علیه انی روابط در زمان حال جبهه گرفته اید .

۳٫ به مسائل کوچک پر و بال ندهید .

اگر شما در رابطه خود تززلاتی را مشاهده می کنید ممکن است به این علت باشد که هر لحظه منتظر یک اتفاق هستید . درست است که آگاهی به احساسات خود در رابطه اهمیت زیادی دارد اما نباید این پروسه از کنترل خارج شود . ا توجه زیاد به مسائل کوچک پرهیز کنید . قبول کنید که همسر شما یک شخص مستقل با طرز تفکر مستقل است . ممکن است تفاوت های بین شما باشد که شما باید آن ها را درک کنید .

⦁ برای مثال ممکن است ه همسر شما با مسائل روزانه ساده تر برخورد کند در حالیکه شما سوالات مشخصی میپرسید ” سرکار خوش گذشت ؟پروژه چطور پیش رفت ؟”همسر شما ممکن است سوالات جامع تری بپرسد “امروز چطور بود ؟” این به این معنی نیست که همسرتان به شما اهمیت نمیدهد . آن ها ممکن است به راحتی قصد حق انتخاب دادن به شما در موضوعی که می خواهید در رابطه با آن صحبت کنید ، را داشته باشند .

⦁ اگر مسائل نامتعادل به نظر می رسند ، بهتر است باهم صحبت کنید . اگر مسائل کوچک مدام شما را آزار می دهند ،ممکن است که مسئله بزرگتری در میان باشد که شما را آزرده است . اگر که شما قصد دارید مسائل کوچک را مورد بحث قرار دهید ، ابتدا دید همسرتان را در نظر بگیرید و زمان بیان آن هم اهمیت دارد . برای مثال ” به نظر من ارتباط ما باهم باید جور دیگری باشد و باید یک سری مسائل را مشخص کنیم . میشه صحبت کنیم ؟”

۴٫ به دنبال نقطه اتکا گشتن خود را کم کنید .

به دنبال یک تکیه گاه گشتن در یک رابطه ممکن است به نتیجه نامطلوبی ختم شود . ممکن است که شما به اطمینان بیشتر و بیشتری در رابه نیاز داشته باشید تا بتوانید از رابطه خو راضی باشید و احساس امنیت کنید و به درک و قوای همسرتان بیشتر از خودتان اتکا کنید . سعی کنید که خودتان را تقویت کنید تا زمانیکه با تزلزلی مواجه شدید به دنبال همسرتان ندوید تا مشکل را حل کند .

⦁ برای مثال ، شما ممکن است نگران باشید که برای همسرتان جذاب نیستید . بررسی کنید که آیا این تفکر درست است ؟ آیا همسر شمادر روابط جنسی توجه کمتری دارد ؟ ایا همسر شما به صورت فیزیکی به شما محبت نمی کند ؟ اگر نه، ممکن است این تردید در ذهن شما باشد .

⦁ سعی کنید که از نظر خود جذاب تر و قوی تر شوید تا ایکه بخواهید به همسرتان اتکا کنید . برای مثال سعی کنید بیشتر ورزش کنید ، تغذیه سالم تری داشته باشید ، یا لباس های تازه بخرید . شما باید به این باور برسید که شما به تنهایی می توانید با اتکا به خودتان حال خودتان را خوب کنید .

۵٫ اهمیت دادن به خود و عشق به خودتان را تمرین کنید

. مطالعات نشان داده است که تمرین به علاقه و محبت به خود می تواند در کل به سلامتی روانی و شادی فرد منجر شود متعاقبا رابطه شما با دیگران را نیز بهبود می بخشد . افرادی که این امر را تمرین می کنند اعتماد به نفس بیشتری دارند و با بیان نیاز ها و اعتقادت خود بدون نیاز به اتکا به عقاید همسرشان مشکلی ندارند .
⦁ هرچه دلسوزی و محبت به خود را بیشتر تمرین کنید ، توانایی بیشتری برای محبت کردن به همسر خود دارید .

⦁ علاقه به خود را با تعیین حد و مرز در زندگیتان تمرین کنید ، مثل نه گفتن به فشار هایی که سلام روحی یا جسمی شما را به خطر می اندازند . سعی کنید خودتان را ببخشید و تمرین کنیدکه از خودتان مراقت کنید تا به شما در علاقه داشتن به خودتان کمک کند .

۶٫ در رابطه خود کنکاش کنید .

رابطه ها نیاز به تلاش دارند و رابطه های شتابانه ممکن است احساس یک زندگی نیمه را به انسان بدهند اما ازدواج در این رابطه ها نیاز به تلاش و کنکاش بیشتر دارند . خودتان را غرق رابطه عاشقانه تان کنید و با همسرتان برای پیشرفت رابطه تلاش کنید .

⦁ ممکن است که ترس شما مانع از کنکاش شما در رابطه بشود . ممکن است که شما از شکست بترسید ، مخصوصا اگر که در گذشته شکست خورده باشید . در هر حال این تزلزلات تنها مانع شما در رابطه می شوند .

⦁ به خودتان یادآوری کنید که رابطه ها دائما در حال تغییر کردن و یادگیری هستند و مسائل ممکن است که همیشه آنطور که شما تصور می کردید نشوند و این طبیعی است . ارزش دارد که شما تلاش کنید که هه چیز درست بشود ، حتی اگر که ترسناک باشد .

روش دوم

⦁ زمانی را به همسرتان اختصاص دهید . تقویت رابطه شما باعث می شود که شما کمتر متوجه تزلزلات بشوید . زمانی که مدتی از رباطه عاشقانه شتابانه شما میگذرد ، شما ممکن است رابطه تان را به اندازه گذشته جذاب ندانید . در هر حال مسائل هرچه قدر هم که کوچک ، ممکن است که یک معنی بزرگ عاطفی داشته باشند که جاذبه های عاشقانه را بوجود می آورند . وقتی که زمان اوج رابطه تان می گذرد ، زمانی را به همسرتان اختصاص دهید تا جذابیت رابطه را تقویت کنید .

⦁ به یاد داشته باشید که رابطه ها نیاز به تلاش دارند . مشتاق صرف کردن زمان برای رابطه تان باشید . متعهد واقعی بودن به همسرتان می تواند به شما احساس امنیت بیشتری بدهد ، و همچنین شما همسرتان را در مراحل بالاتری میشناسید .

⦁ برای مثال زمانی را هردو برای یکدیگر در روز قرار دهید و باهم باشید . اگر که شما هر وعده غذایی را باهم بخورید شناخت بیشتری را در حین این مکالمات از یکدیگر پیدا می کنید . هرچقدر که به هم نزدیکتر شوید تزلزلات کمتری پیش می آید .

⦁ احساسات خود را بیان کنید . مشتاق صحبت با همسرتان باشید . در یک رابطه عاشقانه شتابانه شما ممکن است که عیوب همسر خود را به سرعت شناسایی نکنید . پس از ماه عسل ، شما ممکن است در زمان هایی از همسرتان عصبانی و کلافه شوید . این جور مسائل را سریع در میان بذارید تا دیواری بین شما ساخت نشود . به یاد داشته باشید که حتی قوی ترین زوج ها هم باهم بحثشان می شود . شما همچنین باید نقاط مثبت را هم به هم بگویید . اینکه همسر شما بداند شما ارزش او را می دانید می تواند به تقویت رابطه شما کمک بکند .

⦁ اگر که از همسر خود میخواهید که برخی مسائل طور دیگری انجام شوند ، به وی بگویید . شما ممکن است که در ابتدای رابطه به مسائلی توجه زیادی کرده باشید . در هر حال اگر که این مسئله دارد به یک مشکل تبدیل می شود متذکر شوید . مثلا بگویید ” میشه در مورد فلان موضوع باهم صحبت کنیم ؟”

⦁ شما باید خوبی ها را هم متذکر شوید . علاقه اولیه در هر رابطه ای ممکن است کمرنگ شود اما این کمرنگ شدن در یک رابطه عاشقانه بیشتر دیده می شود . شما می توانید قدرت رابطه خود را با بیان منظم خوبی ها حفظ کنید . برای مثال ” من خیلی از اینکه صبح ها زباله ها را میبری کیف میکنم . با اینکه این وظیفه من است و تو این لطف را میکنی . ”

⦁ در حال زندگی کنید . شما می توانید که به تزلزلات گذشته اجازه دهید که رابطه تان با همسرتان را شکراب کند . این باعث کم شدن قدرت رابطه شما می شود و باعث تزلزلات بیشتر می شود .سعی کنید در زمان حال زندگی کنید . به یاد داشته باشید که هر رابطه متفاوت است و الگو های نقاط ضعف نباید به همان شکل دوباره تکرار شوند .

⦁ در مورد اینکه چه چیزی باعث این ناراحتی شما می شود آگاهی داشته باشید و مثلا اگر در رابطه قبلی انگیزه های شخصیتی شما نادیده گرفته می شد ، در این رابطه همسرتان به شما پیشنهاد می دهد که با توجه به سختی کارتان ، راه روش دیگری را انتخاب کنید .

⦁ اگر که شما دارید احساس عصبانیت در رابطه با این موضوع می کنید ، صبر کنید و یک نفس عمیق بکشید . آیا شکست های گذشته را دارید رو می آورید ؟ سعی کنید که تفاوت های رابطه جدیدتان را با رابطه قبلی خود درک کنید .چون که نفر قبلی آدم درستی نبوده دلیل نمی شود که همسرتان هم آنگونه باشد . ممکن است که او تنها قصد کمک به شما را داشته باشد .

⦁ علاقیات خارجی خود را حفظ کنید . در یک رابطه عاشقانه شتابانه معمولا افراد با دنیای خارج قطع رابطه می کنند .ممکن است که شما و همسرتان تمام مدت زمان را با یکدیگر سپری کنید . وقتی که این مرحله بگذرد ، مهم این است که شما علاقیات خارجی خود را حفظ کنید . در روابط سالم هردوی افراد رابطه های شخصی خود را نیز دارند .

⦁ هیچگاه یک نفر نمی تواند به تمام نیاز های شما پاسخ بگوید . شما باید بتوانید تا رابطه هایتان را با دوستان و خانواده تان حفظ کنید . اگر یک سری از رابطه هایتان در مراحل اولیه رابطه تان به حاشیه کشیده شدند سعی کنید دوباره آن ها را در مرکز قرار دهید .

⦁ شما همچنین باید سرگرمی ها و علاقیات خاص خود را داشته باشید . هیچ ترسی نداشته باشید که مثلا یک روز عصر را به خودتان اختصاص دهید و کاری را که از آن لذت می برید انجام دهید .

⦁ به مشکلات به عنوان یک موقعیت برای یادگیری و رشد نگاه کنید . مشکلات یک قسمت طبیعی از رابطه ها هستند . مشکلات در مراحل اولیه یک رابطه عاشقانه شتابانه نادر است ، بنابراین وقتی که این مشکلات در مراحل بعدی ظاهر می شوند ممکن است که ترسناک باشند و باعث نگرانی شما شوند . سعی کنید مشکلات را به چشم یک نقطه مثبت ببینید . مشکلات ممکن است که به شما نشان دهند که رابطه شما در کجا نیاز به پیشرفت و تقویت دارد . شما می توانید بفهمید که چگونه به صورت موثر واکنش نشان دهید و با یکدیگر به خوبی کنار بیایید .

⦁ وقتی که با مشکلات مواجه می شوید ، سعی کنید که با فکری روشن به آن نگاه کنید . حالت تدافعی نگیرید . درک همسر شما از یک مشکل یا یک موقعیت ممکن است متفاوت از شما باشد . این را به یاد داشته باشید و سعی کنید که بفهمید همسرتان به چه چیزی اهمیت می دهد و از این طریق ارتباط بهتری برقرار کنید .

⦁ برای مثال ،شاید شما به محل های عمومی توجه خاصی ندارید و این همسر ما را آزار می دهد . سعی کنید که به آن ها گوش دهید . شاید آن ها در رابطه ای احساس امنیت می کنند که در آن لمس کردن و ارتباط فیزیکی بیشتری باشد .

 

روش سوم

⦁ به احساسات توجه کنید نه حقایق . تردید ممکن است به تدریج در هر رابطه ای به وجود آید . در مدت زمان های طولانی ، شما باید به احساسات خود عالم باشید . به یاد داشته باشید که احساسات همیشه بر مبنای حقایق نیستند . اگر که شما یک احساس قطعی دارید ، این ممکن است که به شما در درک بهتر موقعیت کمک کند .
⦁ در حین مشکلات ، یک سری مسائل خاص ممکن است که احساسات منفی را بوجود آورند . برای مثال ، اگر که همسر شما از اینکه شما بدون او بیرون رفته اید شاکی شود ، شما ممکن است از وی عصبانی شوید . صبر کنید و فکر کنید که این عصبانیت از کجا آمده است .

⦁ شاید در رابطه قبلی شما با کسی بودید که شما را کنترل می کرده و به شما اجازه بیرون رفتن را نمی داده است . شاید آن باعث شده است که شما موقعیت پیش آمده الان را اینگونه می بینید .

⦁ از خودتان بپرسید که آیا همسر شما قصد کنترل شما را دارد و یا تنها قصد گذراندن زمان بیشتری را با شما داشته است . اگر که مورد دوم باشد این ممکن است که باعث بهتر شدن رابطه شما شود و باعث شادی شما شود که یک رابطه سالم و شاد دارید . شما به راحتی ممکن است که یک تجربه در گذشته را با تجربه زمان حالتان تطابق دهید ، با اینکه متفاوت هستند .

⦁ منطقی باشید . سعی کنید همسرتان را بدون قضاوت ببینید . این به شما کمک میکند که به وی نزدیک شوید ، و در مدت طولانی نزدیک بمانید . این به پیشگیری از تزلزلات نیز کمک می کنید .

⦁ در مشکلات و مسائل روزانه صبر کنید وفکر کنید که همسرتان آن موضوع را چگونه می بیند . آیا آن ها هم موقعیت را مثل شما می بینند ؟ چرا و چرا نه ؟
⦁ فکر کنید که شما چه کاری می توانید انجام دهید وقتی که میبینید که همسرتان موضوعی را منفی می بیند . چه اعتباراتی باعث می شود که همسر شما احساس با اهمیت بودن بکند ؟ شما چگونه می توانید این اعتبارات را فراهم کنید ؟

⦁ مسائل برهم زننده رابطه های بلند مدت را شناسایی کنید . متاسفانه ، گاهی تزلزلات به علت خاصی وجود دارنند . در یک رابطه عاشقانه شتابانه شما ممکن است به این نتیجه برسید که با آن شخص نمی توانید به مدت طولانی زندگی کنید . درک شما به ادامه رابطه نمی تواند کمکی کند . اگر که شما به چنین مسائل اساسی برخورد کردید ، باید دوباره در مورد رابطه تان فکر کنید .

⦁ آیا شما مشکلاتی سر مسائلی از قبیل فرزندان و مسائل اقتصادی دارید ؟ آیا آینده های متفاوتی را در نظر دارید ؟ هیچ کس با دیگری در هر وضعیتی تفاهم ندارد ، اما اگر شما کاملا متفاوت هستید این می تواند یک مشکل باشد .

⦁ گاهی اوقات یک رابطه عاشقانه شتابانه به علت اشتباهی اتفاق افتاده است . در نظر داشته باشید که شاید یکی یا هردوی شما در آن زمان یک مشکل بزرگ داشتید ، برای مثال کسی را از دست داده بودید یا به تازگی از یک رابطه خارج شده بودید . اگر که انگونه بوده ،این رابطه به روی زوال می رفته هر لحظه بدون این که متوجه آن بشوید .

⦁ اگر که شما فکر میکنید که در طولانی مدت نمی توانید با هم باشید بهتر است که با یک مشاور زوجین ملاقات داشته باشید . این می تواند به شما کمک بکند که آیا کنار هم ماندن شما تصمیم درستی است یا خیر . یک مشاور نمی تواند به شما در تصمیم گیری این که به رابطه خود ادامه دهید یا نه کمک کند ، اما می تواند به شما در بیان بهتر احساساتتان ، نیازهایتان و افکارتان کمک کند . و همچنین به شما کمک می کند که به همسرتان بهتر گوش کنید .

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.