چگونه با احساس عشق به شخص غلط در زمان غلط مقابله کنیم؟

۴ روش هنگامی که زندگی عاشقانه شما یک خیابان یک طرفه است، احتمالا در زمان غلط، عاشق شخص غلط هستید. گیر افتادن در غم و اندوه و ترحم به خود آسان است. برای بهبود زندگی خود، لازم است از ترحم به خود دست برداشته و شروع به اجرای مهارت‌های خود مراقبتی کنید. با برداشتن گام‌های […]


۴ روش

هنگامی که زندگی عاشقانه شما یک خیابان یک طرفه است، احتمالا در زمان غلط، عاشق شخص غلط هستید. گیر افتادن در غم و اندوه و ترحم به خود آسان است. برای بهبود زندگی خود، لازم است از ترحم به خود دست برداشته و شروع به اجرای مهارت‌های خود مراقبتی کنید. با برداشتن گام‌های عملی از افتادن به همان دام اجتناب نمائید تا جذب شدن خود به شخص غلط را درک نمایید.

روش اول

توجه داشته باشید که زمانی که شما در اطراف او هستید، شاید برایتان مهم نباشد که چقدر مطمئن هستید که او برای شما مناسب است، اما اگر احساس بدی دارید و فکر میکنید که چیزی اشتباه است، بهتر است به حسهای خود توجه کنید، شاید واقعا اینطور باشد. هیچ داستان عاشقانه ای عالی نیست، اما اولین گام در یک رابطهی سالم، ارزیابی صادقانه میباشد .

به آنچه دوستان و خانواده‌تان فکر می‌کنند، توجه کنید. اگر متوجه شده اید که خانواده‌تان از صحبت کردن در مورد شما اجتناب می کنند، و دوستانتان از شما فاصله می‌گیرند، این نشانه ی این است که شما عاشق شخص غلط هستید. این‌ها افرادی هستند که مراقب شما و سلامتتان هستند. با آنها در مورد نگرانیهایشان صحبت کنید .

⦁ سعی کنید بدون دفاع از خود و یا فردی که عاشق او هستید، به حرف اطرافیان گوش دهید. این به نفع شما است که آن چه که آنها می گویند را بشنوید، بنابراین آرام باشید و هنگامی که آن‌ها با شما صحبت می کنند، گوش نمائید.

⦁ اگر فردی که دوستش دارید رفتار محترمانه ای با شما نداشته باشد، دوستان و خانواده تان متوجه خواهند شد.

سعی کنید آینده را در کنار آن شخص تجسم کنید. اگر در دیدن یک آینده واقع بینانه با آن شخص مشکل دارید، احتمالاً متوجه شده‌اید که زمان آن است که از او دور بشوید. اگر نمی‌توانید زندگی واقعی بینانه ای با او در ۵ یا ۱۰ سال آینده تصور کنید، می تواند بدین دلیل باشد که شما عاشق شخص غلط هستید.

⦁ در کنار برخی افراد بودن میتواند در لحظه بسیار سرگرم کننده باشد، اما این بدان معنا نیست که شما موظف هستید که برای همیشه با آن فرد بمانید. گاهی اوقات دادن این زمان زیاد روش غلطی برای یک تعهد بلند مدت است.

⦁ یکی دیگر از نشانه‌ها می تواند این باشد که به طور مداوم در مورد اینکه زندگی تان بدون شخص دیگر چگونه خواهد بود، خیال پردازی کنید. در این مورد، احتمالا زمان آن است که رؤیایتان را تحقق ببخشید.

علائم طرد را بشناسید. گاهی اوقات فردی که دوستش دارید، شما را دوست ندارد و این وظیفه ی شماست که این امر را قبول کنید. وقتی متوجه شوید که این فقدان علاقه بخاطر شرایط او و شرایط زندگی اش است، پذیرفتن آن راحت‌تر خواهد بود. شاید به مصرف مواد مخدر و یا الکل معتاد شده است، دچار افسردگی است، آشفته است، و یا درون گرا می باشد. شاید متوجه شده است که عاشق شما نیست و احتمالا حتی این را به شما گفته است .

⦁ اگر به طور مداوم به وعده‌های خود عمل نمی کند، نیازهایش را بیان نمیکند، و شما را تنها میگذارد تا فکر کنید که چه کار اشتباهی انجام دادهاید، اینها همگی نشانه‌های طرد شدن هستند.

⦁ در صورتی که اینطور باشد، واقعاً کاری نمیتوان در مورد آن انجام داد.

روش ۲

شروع به پذیرش وضعیت نمائید. اگر بر روی انتقام متمرکز شده اید، سال‌ها درد این وضعیت را با خود حمل خواهید کرد. در عوض، قبول کنید که درد، نتیجه ی اجتناب ناپذیر وضعیت فعلی شما است.

⦁ همانطور که از وضعیت دور می شوید، می‌توانید از تجربه خود درس بگیرید و به عنوان یک فرد رشد نمائید.

⦁ سعی کنید نسبت به فردی که شما را ناامید کرده است، احساس شفقت داشته باشید. اگرچه نمی توانید تصمیمات شخص دیگر را بدانید، اما می‌توانید تلاش کنید که آن‌ها را بپذیرید.

ارزش خودتان را به خود یادآوری کنید. اگر این موثر است، از تأییدیه‌های روزانه استفاده کنید یا برگه های یادآوری را در مناطقی که احتمالاً آن‌ها را می‌بینید، نصب نمائید. فقط چون عاشق شخص غلط بوده اید و یا در مورد رابطهتان ناامید شده‌اید، بدین معنی نیست که ارزش ندارید. به یاد داشته باشید که زندگی شما از یک سری تجربیات و برخوردها تشکیل شده است و نه فقط این یکی

⦁ شما دقیقاً یک فرد مناسب در زمان مناسب برای شخص دیگر هستید.

⦁ ممکن است دریابید که می‌توانید این تجربه را به عنوان یک درس در یافتن شخص مناسب برای خود استفاده کنید.

دیگر برای خود احساس تأسف نداشته باشید. هنگامی که عاشق شخص غلط هستید، احتمالا برای خودتان متأسف خواهید بود. این وضعیت غم انگیزی است و احساس ترحم به خود می‌تواند آرامش موقتی ایجاد کند. گام اول این است که تصمیم بگیرید سیاست تحمل صفر را برای ترحم به خود در زندگی تان اجرا کنید.

⦁ اگر متوجه شده اید که احساس ترحم به خود دارید، به خودتان مواردی را که بدان احساس خوب دارید را یادآوری کنید.

⦁ احتمالا به دلیل الگوهای ریشه دار تفکر، به ترحم به خود دچار شده اید. نسبت به خود عصبانی نباشید؛ وقتی این اتفاق می‌افتد، سعی کنید توجه خود را به چیزی مثبت جلب نمائید.

⦁ هنگامی که متوجه میشوید ترحم به خود راه حل مشکلتان نیست، آماده خواهید بود که چیزهای جدید را امتحان کنید.
یک دفترچه قدردانی داشته باشید. وادار کردن خود برای اینکه به چیزهای خوب در زندگی توجه کنید میتواند به شما در مقابله با احساسات غم انگیز کمک نماید. بهترین اقدامات، داشتن یک دفترچهی قدردانی شامل نوشتن افراد خاصی که از آن‌ها سپاسگزارید و ثبت رویدادهای شگفت انگیز یا غیر منتظره میباشد .

⦁ بدون نگرانی در مورد اینکه کیفیت نوشتههایتان چطور باشد، در دفترچه بنویسید. می‌توانید جملات کامل بنویسید یا فقط چند کلمه، ایده‌ها، یا تصاویر را بیان نمائید.

⦁ هنگامی که احساسات منفی بر شما یورش میآورند، نوشتن لیستی از چیزهایی که بخاطر آنها سپاسگزار هستید می‌تواند به شما در جلب توجهتان به چیزهای مثبتتر کمک نماید.

⦁ می‌توانید دفترچه قدردانیتان را بخوانید تا هر زمان به خود انرژی مثبت بدهید. مهم نیست که میزان سختی شرایط زندگیتان در آن لحظه چگونه است، همیشه چیزهایی وجود دارند که میتوان با آنها خوشحال بود.

روش ۳

با یک فرد حرفهای صحبت کنید. یک درمانگر، مشاور، روانشناس یا هر فرد متخصص دیگر، تجربهی کمک به افراد برای مقابله با تجربیات ناخوشایند عاطفی را خواهد داشت. صحبت کردن با کسی که منفعت شخصی در این وضعیت ندارد و بدون سوگیری میتواند با شما صحبت کند، مفید خواهد بود. ترحم به خود می‌تواند به دلیل سابقه طولانی روابط بد باشد که از دوران کودکی آغاز میشود. باید این مسائل را حل کنید تا روابط خود را بهبود ببخشید. نباید تلاش کنید خودتان این کار را انجام دهید. از یک متخصص بهداشت روان کمک بخواهید تا بتواند شما را در این فرایند راهنمایی کند .

⦁ میتوانید از درمانگر بخواهید تا بررسی کند که آیا میتواند به بررسی روابط گذشتهتان کمک کند. برخی درمانگران ترجیح می‌دهند بر حال تمرکز کنند و مشکلات گذشته را واکاری ننمایند.

⦁ به یاد داشته باشید که این فرایند می‌تواند کاملاً دردناک باشد و تکمیل آن زمانبر خواهد بود.

⦁ می‌توانید به یک متخصص اعتماد کنید که اطلاعات شخصیتان را با دیگران به اشتراک نخواهد گذاشت.

⦁ ویزیت متخصص می‌تواند گران باشد، اما اغلب پوشش بیمه می‌تواند به تامین هزینه‌ها کمک کند. همچنین کلینیک‌هایی هستند که خدمات مشاوره ای را برای افراد کم درآمد به طور رایگان یا ارزان تر ارائه می‌دهند.مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا تسهیلات ویژه ای را برای افرادی که با مشکل مالی رو به هستند تدارک دیده است.

 

اگر فعلا مراجعه به متخصص به هر دلیلی برای شما امکان پذیر نیست، ما به شما این اطمینان را میدهیم که سمینارهای رایگانی که در ارامکده برگزار میشود میتوانند به شما کمک کنند تا بر شرایط فعلی و حال بد خود مسلط شوید تا بتوانید مسائل دردناکی که با ان مواجه شدهاید را به شیوهای مناسب و کارامد مدیریت کنید.

یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید. هنگامی که درگیر یک وضعیت عاشقانهی ناخوشایند هستید، ممکن است نتیجه بگیرید که هیچ کس شما را نمیخواهد. با این حال، این نتیجهی طرد و / یا داشتن روابط بد است. در عوض، از این فرصت استفاده کنید تا ویژگی‌های مثبتتان را به خود یادآوری نمائید.

⦁ تمرین عشق ورزیدن به خود، میتواند به فرایند بهبود دل شکسته کمک کند، زیرا ارزش خود و عزت نفستان را تأیید میکند.

⦁ اگر متوجه شدید که خودگویی های منفی دارید، خودتان را بررسی نمائید. آیا اینها کلماتی هستند که به یکی از عزیزانتان خواهید گفت؟ اگر نه، آنچه که به کسیکه دوستش دارید خواهید گفت را در نظر بگیرید.

با کسی که به آن اعتماد دارید، صحبت کنید. دلایل خوب زیادی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شخص دیگر وجود دارد. صحبت کردن در مورد سرخوردگیتان به شما کمک خواهد کرد تا رابطهتان را از منظر جدیدی ببینید و این میتواند راهحل‌هایی که قبلاً در مورد آن فکر نکرده‌اید را بدست بدهد.

⦁ صحبت کردن با یک درمانگر قابل اعتماد، یک راه عالی برای آزاد کردن احساسات خسته کننده است و به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید.

⦁ متوجه خواهید شد وقتی تجربیات خود را با یک درمانگر قابل اعتماد درمیان میگذارید و اگر احساس تنهایی می‌کنید، او با کمک حرفه ای خود به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتری داشته باشید و بهتر بتوانید شرایطی که در ان هستید را مدیریت کنید.

شروع به ایجاد عزت نفس کنید. عزت نفس پایین نتیجه ی ارزیابی غیرواقع بینانهی منفی از خود است. افراد دارای عزت نفس پایین به احتمال زیاد دچار شرایط عاشقانهی ناخوشایند خواهند شد. همانطور که تواناییتان برای مراقبت از خود را توسعه میدهید، به احتمال کمتری برای خودتان متاسف خواهید بود .

⦁ توجه به احساسات خود می‌تواند به ایجاد عزت نفس کمک کند. وقتی به احساسات خود احترام نگذارید، مجبورید باور داشته باشید آنچه دیگران به شما میگویند را باید احساس کنید. برای اینکه بتوانید به احساسات خود توجه کنید و احساساتتان رابشناسید، گروه های خودکاوی و مربیان ارتباط درمانی میتوانند شما را در رسیدن به این اهداف یاری نمایند.
فعال بشوید. حرکت دادن بدنتان یک روش عالی برای متوقف کردن احساس تاسف برای خود است. هنگامی که خود را مجبور به ورزش و پمپاژ قلبتان میکنید، احساس بهتری در مورد خودتان خواهید داشت. اندورفین‌هایی که به هنگام ورزش تولید میشوند، خلق و خویتان را بهبود خواهند بخشید .
⦁ این عبارت قدیمی را به خاطر بسپارید: ” یک عضله را حرکت بده، تفکری را تغییر بده”.

⦁ ورزش به همه چیز زندگیتان کمک میکند: خواب بهتر، بدن سالمتر و متناسبتر، و احساس تنش کمتر خواهید داشت.

مهربانی با خود را تمرین کنید. هنگامیکه متوجه میشوید گفتار درونیتان (یا خودگوییتان) تفکرات منفی را تکرار می‌کند، راهی پیدا کنید که چیزها را در زاویه جدیدی ببینید. به عنوان مثال، اگر به خودتان میگویید که «تو خیلی احمق هستی»، به خودتان یادآوری کنید که «این فقط یک اشتباه کوچک بود». اگر اشتباه بزرگی مرتکب شده اید، به خود یادآوری کنید که از آن درس خواهید گرفت. می‌توانید بگویید ” انسان جایزالخطا است. من در هر صورت خودم را دوست دارم و مجبور نیستم کامل باشم” .

⦁ درک خود هنگام مرتکب شدن اشتباه به شما کمک خواهد کرد تا هنگام رویارویی با عواطف ناخوشایند عاشقانه، بهبود پیدا کنید.

⦁ به ویژه هنگامی که عاشق شخص غلط هستید، باید مهربانی با خودتان را تمرین کنید.هدف دار زندگی کنید. این به معنای اولویت دادن به آنچه که می‌خواهید و احساس و فکر می‌کنید، می باشد. افرادی که عاشق شخص غلط می‌شوند، اغلب وقت خود را صرف تکیه بر آنچه که دیگران برای آن‌ها می‌خواهند، میکنند و نه آنچه که آن‌ها برای خودشان می‌خواهند. اگر تلاش میکنید تا با یک تجربه ناخوشایند عاشقانه مقابله کنید، تعادل خود را با توجه به خود بازگردانید .

⦁ آنچه که واقعاً باعث خوشحالیتان می‌شود را در نظر بگیرید. چه زمانی بیشتر احساس خوشایند در مورد خود دارید؟ زمان بیشتری برای انجام اینگونه کارها صرف کنید. .

⦁ هنگامیکه کارهایی انجام میدهید که احساس ناخوشایند، احمق، یا بی اهمیت بودن به شما دست می دهد، بهتر است تلاش کنید این چیزها را در زندگی خود به حداقل برسانید.

 

روش ۴

مسئولیت انتخاب‌های خود را بپذیرید. اگرچه این احساس خوبی بدست نمیدهد، اما تصمیم گیری به پذیرفتن مسئولیت تصمیمات خود باعث میشود یاد بگیرید و رشد کنید. پذیرفتن مسئولیت انتخابهای خود مخالف یک قربانی بودن است؛ قربانی یک نقش بی قدرت است. مسئولیت زندگی خود را قبول کردن، یک نقش قدرتمند است .

⦁ با قبول مسئولیت، در موقعیت بهتری برای درس گرفتن از انتخاب‌های خود خواهید بود.

⦁ حتی زمانی که شخص دیگری بد عمل کرده است، احتمال دارد که شما نیز در آن نقش داشته اید.

⦁ صحبت کردن با یک درمانگر، مشاور، یا دوست قابل اعتماد می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب‌هایتان را به شیوه ای جدید بررسی کنید.

الگوهایتان در زندگی عاشقانه را بررسی کنید. اگر در روابط احساس ناامنی دارید و یا دوست ندارید به مردم بیش از حد نزدیک شوید، احتمالا در موقعیت‌های عاشقانهی ناخوشایند متعدد بوده اید. یک دوست خوب یا یک درمانگر می‌تواند فردی عالی برای شناسایی الگوهایی باشد که باعث میشوند شما به دنبال روابط بد باشید .

⦁ سعی کنید مسائل مربوط به دلبستگی را بخوانید تا ببینید آیا قادر به شناسایی تجارب خود هستید یا نه.

⦁ دیدن رفتار خود به عنوان یک سری از الگوها (به جای شکست‌های اخلاقی) می‌تواند به شما یک منظر غیر قضاوتی بدست بدهد .احساسات خود در مورد تنها بودن را بررسی کنید. ترس از تنها بودن می‌تواند اولویت‌های شما را منحرف کرده و شما را در روابط ناخوشایند درگیر کند .

⦁ افرادی که در روابط بد درگیر هستند، همانند افرادی که از تنها بودن میترسند، احساس تنهایی میکنند.

⦁ اگر از اینکه تنها باشید میترسید، احتمالا علائم هشدار دهندهی بودن در یک رابطه بد را نادیده خواهید گرفت.

از خود محافظت کنید. مطمئن شوید که هنگام انتخاب در مورد اینکه چه کسی وارد زندگی تان شود، با بصیرت عمل میکنید. اگر متوجه شده‌اید برخی دوستانتان از ناراحتی یا بدبختی شما لذت میبرند، آن‌ها را از زندگی خود دور نگه دارید .

⦁ دوست هایی بیابید که به شما احساس محافظت دهند. دوستان واقعی هنگام خوشحالی شما خوشحال میشوند.

⦁ هنگامیکه با افرادی که عاشق شما هستند و به شما احترام میگذارند احاطه شوید، به احتمال بیشتری قادر به عشق و احترام گذاشتن به خود خواهید بود.
خودتان را برای اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اید، ببخشید. اگر با دوست داشتن کسی که شما را دوست نداشته است، اشتباه کردهاید، بدانید که انسان جایزالخطا است. سخت نگرفتن بر خود میتواند به تمرین نیاز داشته باشد، اما در نهایت یاد گرفتن بخشیدن خود شما را به یک زندگی انعطاف پذیرتر هدایت می‌کند .

⦁ اشتباهات فقط یک اشتباه هستند و فرصت‌های فراوانی برای درس گرفتن از آن‌ها وجود دارد. اشتباهات را درسهایی در نظر بگیرید که برای یادگیری بدان نیاز دارید.

⦁ بدون درد، شانس کمی برای رشد و یادگیری چیزهای جدید وجود دارد. اشتباهات، حتی اشتباهات دردناک، فقط بخشی از یادگیری هستند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.