چگونه یک ازدواج شاد وپایدار داشته باشیم؟

قسمت اول مراحلی وجود دارد که در صورت گذراندن آنها شما می توانید کیفیت رابطه تان را بهبود ببخشید. * نیازها و خواسته هایتان را بشناسید، قبل از اینکه ازدواج کنید احساسات روحی ونیازهای عاطفی خود را بشناسید. این مسئله بسیار مهم است چون شما باید نیازهایتان را با طرف مقابل به اشتراک بگذارید.شما باید […]


قسمت اول
مراحلی وجود دارد که در صورت گذراندن آنها شما می توانید کیفیت رابطه تان را بهبود ببخشید.
* نیازها و خواسته هایتان را بشناسید، قبل از اینکه ازدواج کنید احساسات روحی ونیازهای عاطفی خود را بشناسید. این مسئله بسیار مهم است چون شما باید نیازهایتان را با طرف مقابل به اشتراک بگذارید.شما باید یک پکیج آماده از نیازها و خواسته هایتان را در رابطه تهیه کنید.
*مطمئن باشید ازدواج شما دلایل سالمی به همراه دارد. راهنمایی های زیر را در ذهن بسپارید :
دلایل سالم برای بودن در یک رابطه از جمله: داشتن خواسته های قبلی برای به اشتراک گذاشتن احساساتی مثل عشق،صمیمیت،همراهی،تجربه رشد شخصیتی، فراهم کردن حمایت احساسی و جسمی و امید برپا کردن یک خانواده، به یاد داشته باشید که این انگیزه ها یک طرفه نیستند و شما نباید انتظار دریافت این احساسات را داشته باشید. احساس عشق و حمایت یک احساس دو طرفه است.
دلایل ناسالم برای بودن در یک رابطه از جمله: ترس از تنهایی، ترس از بهم خوردن رابطه، ترس از دست دادن ، سوء استفاده از نامزدتان برای احساس امنیت ، پول و…، اینها دلایل ناسالمی برای ازدواج هستند.
اگر شما به این دلایل وارد رابطه بشوید و رابطه را ادامه بدهید شما و نامزدتان زمان بسیار سختی را برای داشتن یک رابطه شاد و طولانی خواهید گذراند وهردوی شما تحمیل در گذراندن این مراحل آزار و اذیت روحی وجسمی شدیدی خواهید دید..
*عاقلانه نامزدتان را انتخاب کنید. اگر امیدی به داشتن یک رابطه ی سالم و پایدار مدت دارید باید نیمه دیگرتان را عاقلانه و به دقت انتخاب کنید. داشتن درک مشترک باعث جذب گزینه مناسب می شود محققان به این نتیجه رسیده اند که اشخاصی که اهداف مشترکی را دنبال می کنند یا علایق مشترکی دارند یا انتظارات مشترکی دارند در یک رابطه ی رضایتمند قرار می گیرند.
*اخلاقیات شخصی شما لزوما نباید شبیه یکدیگر باشد اما اگر شما چیزهای متفاوتی از یک رابطه می خواهید به ساختن یک رابطه ی مداوم بسیار سخت خواهد بود.
*متوجه باشید که تفاوت هایتان با یکدیگر منطبق باشند. برای مثال کسی که بیشتر محرک است می تواند کسی را که چارچوب بندی شده و برنامه ریز است را بالانس کند.
*واقع بین باشید، ورود به یک رابطه و داشتن انتظاری که هیچ وقت سختی و چالشی نباشد، واقع بینانه نیست. شوروهیجان و شیفتگی ابتدایی رابطه ممکن است به تدریج کمرنگ شود. اما با گذشت زمان و تلاش مناسب شما می توانید یک رابطه عمیق و بامعنا بسازید.
*تلاش نکنید که نامزدتان را تغییر دهید، اینکه شما بتوانید نامزدتان را متقاعد کنید که لباس های کثیف را در ماشین لباسشویی بیندازد یا سگتان را برای گردش ببرد، دلیل نمی شود که بتوانید شخصیت او، دیدگاهش یا اخلاقیاتش را هم تغییر دهید. حتی فکر عملی کردن این مسئله رابطه شما را به قهقهرا می کشاند. درکل، متخصصان پیشنهاد می دهند که شما نمی توانید اخلاقیات شخصیتی زیر را تغییر بدهید:.
*اعتقادات مذهبی
*علاقه همسرتان نسبت به داشتن فرزند
*عصبانیت همسرتان یا رفتاری که هنگام عصبانیت نشان می دهد
*درونگرا یا برونگرا بودن
*علایق، فعالیت ها و عادت هایی که نامزدتان دارد
*رابطه نامزدتان با خانواده اش
*دوستش باشید، اگر خواهان یک رابطه شاد و پایدار هستید روی ساختن رابطه ی دوستانه با نامزدتان متمرکز باشید. متخصصان معتقدند که زوج هایی که با هم دوستند شادترند و بیشتر می خواهند کنار هم بمانند.
*اگر نمی خواهید زمان زیادی را با یکدیگر بگذرانید رابطه شما موفق نخواهد بود.
*زمانی را برای شناخت علایق و عادات یکدیگر اختصاص دهید. در ابتدا احتمالا شبیه فداکاری و از خودگذشتگی به نظر بیاید که کاری را انجام بدهید که دوست ندارید اما نامزدتان قدردان تلاش شما خواهد بودو بار دیگری که بخواهید کار مورد علاقه تان را انجام بدهید بیشتر خواهان همراهی شما خواهد بود، همچنین شما بیشتر احساس مرتبط بودن با یکدیگر می کنید و می توانیداو را بهتر و بیشتر بشناسید.شخصیت او را، خواسته ها و ارزوهایش را و نیازهایش.
*تلاش کنید که علایق مشترکتان را شناسایی کنیدو با همراهی یکدیگردنبالشان کنید. برای مثال اگر هردوی شما از گردش و تفریح لذت می برید، با یکدیگر در تورهای تفریحی و مسافرتی شرکت کنید.
*احساس نکنید که باید همه کارهایتان را باهم انجام بدهید. زوج ها گاها فکر می کنند باید همه چیز را باهم دنبال کنند. اما این رفتار باعث می شود که طرف مقابل شما به بیماری روانشناسی کلاستروفوبیا دچار شود (مرض ترس از فضای تنگ و محصور که نمی تواند از آن خلاصی یابد.)
*دیدار با خانواده و دوستانتان را متوقف نکنید
*عادات و سرگرمی های قبل از ورود رابطه تان را ادامه بدهید
*نسبت به یکدیگر بخشنده باشید، افرادی که بخشنده هستند می توانند تفکرات،احساسات و علایق دیگران را در اولویت قرار بدهند. محققان متوجه شدند که اگر طرفین رابطه نسبت به یکدیگر بخشنده باشند می توانند رابطه ی بادوام تری بسازند. هرچیزی که دارید را به اشتراک بگذارید. این مسئله شامل ساده ترین چیزها مثل تقسیم کردن دسر خود یا چیزهای با اهمیت تر مثل منابع تان یا زمانی تان می شود.به این خاطر بخشنده نباشید که در ازای آن چیزی بخواهید. کسانی که ذاتا بخشنده هستند به این علت اینکار را نمی کنند که انتظار چیزی در عوض را دارند. برای مثال: اگر شما هدیه ای سنگین خریده اید نباید انتظار دریافت همچین کادویی را در ازایش داشته باشید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.