بررسی جامع تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج و رابطه زناشویی (پارت اول)

بررسی جامع تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج و رابطه زناشویی

تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج: زمانی که نسبت به ازدواج خود احساس ناامیدی می کنید، ممکن است «حرف زدن» افسردگی شما باشد. زوج ها اغلب متوجه نمی شوند که افسردگی هسته اصلی مشکلات رابطه آنهاست. افسردگی زوجین را از برخورد و حل تعارضات باز می دارد. افسردگی اختلافات زوجین را […]


تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج

تاثیر مخرب افسردگی بر ازدواج: زمانی که نسبت به ازدواج خود احساس ناامیدی می کنید، ممکن است «حرف زدن» افسردگی شما باشد.

زوج ها اغلب متوجه نمی شوند که افسردگی هسته اصلی مشکلات رابطه آنهاست.

افسردگی زوجین را از برخورد و حل تعارضات باز می دارد.

افسردگی اختلافات زوجین را برجسته می کند و می تواند منجر به مصرف مواد و خیانت شود.

هنگامی که افسردگی درمان شود، ازدواج اغلب می تواند نجات یابد و رابطه زناشویی حتی قوی تر از قبل شود.

من آن را بارها و بارها دیده ام. زوج‌ها می‌آیند تا من را ببینند و شروع به بازگو کردن شکایات فراوانی از یکدیگر می‌کنند. آنها تجربیات دردناکی از احساس صدمه دیدن، حسادت، نادیده گرفته شدن و بی ارزشی را به اشتراک می گذارند. آنها شکایت دارند که همسرشان تحریک پذیر، گوشه گیر، کوتاه مزاج، بی حوصله و غیر اجتماعی بوده است.

آنها می گویند که آنها بر سر پول، فرزندآوری، شوهر شوهر، ایجاد تعادل بین کار و خانواده، رابطه جنسی، دوستی، کارهای خانه و اوقات فراغت دعوا می کنند. برای بسیاری از این زوج ها، به یاد آوردن آخرین باری که با هم خوش گذرانده اند یا حتی در ابتدا چه چیزی را در مورد یکدیگر جذاب می دانستند، دشوار است. همه چیز در مورد رابطه آنها ناامید کننده به نظر می رسد. و این معمولا یک علامت گویا است.

یک بیماری زمینه ای که می تواند برای یک رابطه زناشویی، سمی باشد.

افسردگی می تواند آنقدر برای یک رابطه زناشویی، سمی باشد که وقتی زوج ها برای درمان مراجعه می کنند، من همیشه افسردگی را بررسی می کنم. بله، مشکلات و درگیری هایی که آنها تجربه می کنند واقعی است. بله، تفاوت هایی وجود دارد که باید آشتی شوند، عادت های بدی هستند که باید از بین بروند، و همدلی و ارتباطی هستند که باید پرورش داده شوند.

اما آنچه اغلب یک پویایی کلیدی در بدبختی یک زوج است – و اغلب نادیده گرفته می‌شود – این است که یک یا هر دو شریک ممکن است افسرده باشند. در حالی که چالش های آنها ممکن است قابل توجه باشد و نیاز به رسیدگی داشته باشد، آنها با افسردگی تشدید می شوند که ممکن است بر اساس بیولوژیکی یا هورمونی باشد و باید درمان شوند.

در برخی موارد، این افسردگی است که منجر به خیانت یا مصرف مواد می‌شود، که سپس اختلافات زوجین را تشدید می‌کند. این همان اتفاقی است که در مورد جیم*، بازیگر، و همسرش جولی*، تبلیغاتی یک شرکت بزرگ رخ داد. آنها ۱۵ سال بود که ازدواج کرده بودند، بچه های یازده و نه ساله داشتند و گفتند که رابطه آنها تا حدود شش سال پیش “عالی” بوده است.

به صورت نامحسوس آغاز شد. اول، جیم حس شوخ طبعی خود را از دست داد. سپس صبر او. سپس توانایی او برای کار کردن، زیرا انرژی زیادی می گرفت. او دیگر به امتحانات نرفت و تمام روز در خانه بود. عزت نفس جیم به شدت سقوط کرد. او از این که پولی به دست نیاورده بود احساس گناه می کرد، اما نمی توانست تلاشی را برای انجام کاری در این مورد احضار کند.

جولی که از حال و هوای تند جیم و ناامیدی از خودش ناامید شده بود، خود را درگیر داد و فریاد مسابقه دید و فریاد زد: «چرا نمی‌روی بیرون و کار می‌کنی؟» زندگی جنسی آنها وجود نداشت. جیم برای آرام کردن اعصابش شروع به نوشیدن کرد. وقتی جولی اعلام کرد که ازدواج را ترک می کند – او با یک پدر الکلی بزرگ شده بود و حتی علائم هشدار دهنده اولیه وخامت را هم تحمل نمی کرد – جیم تصادف کرد. او که از فکر از دست دادن جولی ناامید شده بود، دریافت که باید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرد.

هنگامی که جیم برای مشاوره وارد دفتر من شد، اولین جمله او این بود: «من زندگی ام را خراب کردم. من پنج سال است که کار نکرده ام و همسرم مرا ترک می کند. فکر می‌کنم از کمکی فراتر هستم.» جیم در ادامه علائم خود را شرح داد: او نمی‌توانست بخوابد یا غذا بخورد، انرژی کمی داشت، نمی‌توانست روی حرفه‌اش تمرکز کند و درگیر احساس شکست و گناه بود. جیم هرگز تمام علائم خود را مربوط به یک بیماری در نظر نگرفته بود. اما آنها بودند.

این یک مورد واضح از افسردگی بود، و همانطور که به او گفتم، او شانس بسیار خوبی برای درمان موفقیت آمیز داشت. جیم مایل بود، در واقع مشتاق، شروع به مصرف داروهای ضد افسردگی کند. او به قدری خوب پاسخ داد که وقتی یکی از دوستان بازیگر او را دعوت کرد تا او را در یک ممیزی همراهی کند، جیم نه تنها همراهی کرد، بلکه کارگردان که او را از روزهای قدیم در تئاتر می شناخت، از او خواست تا برای یک قسمت دیگر امتحان کند. نقشی به جیم پیشنهاد شد. زندگی او دوباره به مسیر خود بازگشت. خوشبختانه ازدواج او هم همینطور بود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.