چطور برای همسرم تکیه گاه و حمایتگر باشم؟

چطور برای همسرم تکیه گاه و حمایتگر باشم؟ حمایتگر بودن یعنی بافکر و باملاحظه باشید و بتوانید برای طرفتان اطمینان خاطر ایجاد کنید. اگر حسود و ضعیف نباشد می توانید تکیه گاه خوبی برای طرف مقابلتان باشید. از طرفتان بپرسید که از شما چه می خواهد. اگر می خواهید بدانید که طرفتان چه انتظاری از […]


چطور برای همسرم تکیه گاه و حمایتگر باشم؟ حمایتگر بودن یعنی بافکر و باملاحظه باشید و بتوانید برای طرفتان اطمینان خاطر ایجاد کنید. اگر حسود و ضعیف نباشد می توانید تکیه گاه خوبی برای طرف مقابلتان باشید.
از طرفتان بپرسید که از شما چه می خواهد. اگر می خواهید بدانید که طرفتان چه انتظاری از شما دارد و شما چطور می توانید به بهترین شکل از او حمایت کنید باید روراست باشید. از او بپرسید : ایا فکر میکنی من حمایتگر هستم ؟ یا ایا من بیش از حد حمایتگرم؟
اگر طرفتان می گوید که می توانید بیشتر حمایتگر و تکیه گاه باشید، توجه و حمایت خود را بیشتر نشان دهید. مثلا اگر طرفتان شکایت دارد که نسبت به او غیرت نشان نمی دهید برایش توضیح دهید که چرا اینگونه رفتار می کنید. می توانید توضیح دهید که شما چنان به او اطمینان دارید که نیازی نمی بینید به رفتارهایش حساسیت نشان دهید. وقتی رفتارهایتان را توضیح می دهید تهاجمی و پرخاشگر نباشید. دیدگاهتان را ارام و معقول بیان کنید و فقط ازجانب رفتار و عقاید خودتان صحبت کنید.مثلا در مورد انتظارات او اینطور پاسخ ندهید که من حمایتگر نیستم چون تو هم اصلا حمایتگر نیستی. اگر طرفتان فکر می کند که شما بیش از حد حمایتگرید تلاش کنید رفتارهای حمایتگرانه تان را کم کنید. مثلا اگر بیش از حد پیامهای او را موشکافی می کنید یا در مورد اینکه با کدام دوستش رابطه نداشته باشد نظر می دهید، سعی کنید رفتارتان را متعادل کنید.
برای طرف مقابلتان در طول روز پیامهای با محبت بفرستید. از این طریق به او نشان دهید که به او توجه دارید و دلتان برایش تنگ می شود. اگر می دانید که طرفتان دوران سختی را می گذراند یا با مشکلی روبروست در پیامی مهربانانه او را حمایت کنید. افراط نکنید. دو یا سه پیام کوتاه در روز کافی است. بیشتر از آن، ممکن است طرفتان گمان برد که ادم وابسته ای هستید.
وقتی از خواب بیدار می شوید او را در آغوش بگیرید و گونه اش را ببوسید. تماسهای غیرجنسی احساس عشق را زنده می کند و پیوندتان را محکم می نماید. همانقدر که می گویید به او توجه دارید توجهتان را با رفتار هم نشان دهید.
بیشتر وقتتان را با کسانی بگذرانید که از رابطه تان حمایت می کنند. اگر دوستی یا یکی از اعضای خانواده مستقیم یا غیرمستقیم پیوسته از همسرتان انتقاد میکند ارتباطتان را با چنین افرادی محدود کنید. مثلا شاید دوستی بگوید لیاقت تو بیشتر از این حرفهاست. یا مادرتان بگوید تحصیلاتش خیلی بالا نیست. در این موقعیتها باید از طرفتان دفاع کنید و بگویید من عاشق اونم و بهش وفادارم. گاهی اوقات دوستان و خانواده نگرانیهایی درمورد انتخابهای شما در روابط دارند. به صحبتها و نگرانیهایشان با دقت گوش دهید. اگر تعداد زیادی به مشکل مشابهی اشاره می کنند احتمالا شما باید بیشتر تامل کنید.
در حضور بقیه به طرفتان ایراد نگیرید. اگر بحثی دارید در خلوت مشکلاتتان را حل کنید.
به همسرتان افتخار کنید. با طرفتان در جمع ها بروید. به جای اینکه هرشب در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید باهم بیرون بروید مثلا به یک رستوران ، سینما یا خرید بروید یا اینکه صرفا باهم قدم بزنید. با ابتکار لحظات دوتایی زیبایی خلق کنید. برای دوستان و اعضای خانوادتان کارهای جالب دونفرتان را تعریف کنید.
طرف مقابلتان را تشویق کنید که مراقب سلامتیش باشد سلامتی اساس یک زندگی خوب است. اگر ورزش نمی کند یا مراقب خودش نیست نگرانیتان را نسبت به او ابراز کنید.
می توانید بگویید : من نگران سلامتیت هستم. دلم می خواهد زندگی طولانی و شادی باهم داشته باشیم. مثلا می توانید به فعالیتهای مشترکی مثل دوچرخه سواری، یا دویدن دعوتش کنید. زوج هایی که باهم ورزش می کنند کیفیت رابطه شان را بهبود می بخشند. باهم در پارک بدوید با این کار نه تنها ورزش می کنید پیوندتان را هم محکمتر می کنید. غیر از ورزش منظم، تغذیه سالم هم عامل مهمی در سلامتی است. باهم به خرید بروید و خوراکیهای مودنیاز و سالم بخرید مثل سبزیجات و میوه جات. از غذاهای اماده و فست فودها که سرشار از افزودنیها و چربیهاست اجتناب کنید.
حسود نباشید. به یاد داشته باشید که طرفتان با شما است. این که دیگران به او توجه می کنند به این معنی نیست که او را ازدست خواهید داد.حسادت به مقدار کم طبیعی است و به این معنا است که شما به او اهمیت می دهید.
خیلی ارام ولی محکم با کسانی که به طرف مقابلتان نزدیک می شوند برخورد کنید. همراه با طرفتان مودبانه با انها دیدار کنید و از او بخواهید که شما را به دوستانش معرفی کند.
از طرفتان درمقابل افراد سمج و منحرف دفاع کنید. اگر طرفتان احساس می کند کسی چشم چرانی می کند یا توجه فردی او را معذب کرده است این توجه نه تنها منحرف و گستاخانه است بلکه ممکن است باعث احساس ناامنی او شود. به طرفتان بگویید که اگر چنین چیزی رخ داد به شما اطلاع دهد و مطمئنش کنید که شما حواستان هست و در صورت لزوم به چنین افرادی تذکر دهید.
از حدود طرفتان پشتیبانی کنید. توجه کنید که طرفتان با چه چیزهایی راحت است و چه چیزهایی او را اذیت می کند. اگر کسی این حدود او را رعایت نمی کند شما پشتیبانش باشید و با نگاه، اخم یا سخن مودبانه به آنها تذکر دهید.این رفتار معمولا برای غریبه هایی است که برای طرفتان مزاحمت ایجاد می کنند اما حتی دوستان مورد اعتماد هم ممکن است دائما با صحبت درمورد چیزی که او خوشش نمی اید او را اذیت کنند. در این موارد هم به آنها نشان دهید که او خوشش نمی اید. به حدود طرف مقابلتان دربرابر خودتان هم بسیار توجه کنید. اگر چیزی مایه ناراحتی اوست یا چیزی را نمی خواهد به خواسته هایش توجه کنید. هیچ کس نمی تواند کاری کند که طرفتان با آن راحت نیست حتی خود شما.
از نگرانیهایتان به او بگویید. مثلا ممکن است نگران باشید که طرفتان به اندازه قبل شما را دوست ندارد. شاید فکر کنید که دیگر شما را نمی خواهد. اگر اینگونه احساس می کنید احساساتتان را بیان کنید. معمولا وقتی دوباره مطمئن شوید که او هنوز دوستتان دارد استرستان برطرف می شود و نیازتان به دخالت و حمایت افراطی کاهش پیدا می کند.
اعتماد به نفس تان را بهبود ببخشید. عزت نفس کم باعث وابستگی های ناسالم و رفتارهای حمایتگرانه افراطی می شود. با مراقبت از خود، اعتماد به نفستان را زیاد کنید. خوب لباس بپوشید و تمیز باشید. غذا به اندازه کافی بخورید و هر روز ورزش کنید. به مرور زمان احساس بهتری به خودتان خواهید داشت و نیاز ندارید که طرف مقابلتان را به شکل افراطی حمایت کنید.
به حدود طرفتان احترام بگذارید. مثلا درمورد پیامهایش فضولی نکنید. اگر مشکوک هستید که به شما خیانت می کند مستقیما نگرانیتان را بیان کنید. جاسوسیش را نکنید و پشت سر او از دوستان و همکارانش پرس و جو نکنید. اگر دلش می خواهد تنها باشد یا گاهی که بیرون دعوتش می کنید قبول نمی کند، به خودتان نگیرید. هرکسی نیاز به تنهایی دارد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.