چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم؟

  بهبود زندگی خانوادگی شما، می تواند باعث صمیمیت بین اعضای خانواده و جلوگیری از درگیری در جهت رسیدن به سعادت همه افراد خانواده شود. خوشبختانه گام های منسجم فراوانی وجود دارد که می توانید از آنها برای نشاط و لذت بردن از زندگی در کنار خانواده استفاده کنید. به نکاتی که اعضای خانواده تان […]


 

بهبود زندگی خانوادگی شما، می تواند باعث صمیمیت بین اعضای خانواده و جلوگیری از درگیری در جهت رسیدن به سعادت همه افراد خانواده شود. خوشبختانه گام های منسجم فراوانی وجود دارد که می توانید از آنها برای نشاط و لذت بردن از زندگی در کنار خانواده استفاده کنید.

  • به نکاتی که اعضای خانواده تان به شما می گویند، احترام بگذارید. زمانی که یکی از آنها نظرات خود را بیان می کند، حرف او را رد نکنید یا قبل از اینکه صحبت کردنش به پایان برسد، صحبتش را قطع نکنید. حفظ کانالهای ارتباطی باز و محترمانه به خانواده شما کمک می کند تا اعتماد و پیوند شما تقویت شود. برای مثال از دست انداختن خواهر یا برادرتان زمانیکه در حال بیان نظراتشان هستند، بپرهیزید. اگر یکی از خواهر یا برادرانتان به این روش ادامه داد به آنها بگویید: میدانم همه خواهرها و برادرها با یکدیگر شوخی می کنند اما زمانیکه من در حال گفتن چیزی هستم و شما مرا دست می اندازید، احساسات مرا جریحه دار می کند.

 

  • از انتقادات و قضاوتهای تند بپرهیزید. به همدیگر اجازه دهید تا بدون ترس از انتقاد و قضاوت به بیان احساسات و عمل های بی پروایانه بپردازید. زمانیکه افراد احساس می کنند که مورد قضاوت تند قرار خواهند گرفت، مسائل را پنهان می کنند و از به اشتراک گذاشتن احساساتشان می پرهیزند. اگر شما نقش والدین در خانواده را دارید انتقادات مثبت و سازنده به آنها بدهید و تلاش کنید تا فرزندانتان را از قضاوت سخت نسبت به یکدیگر، دور نگه دارید. به جای گفتن ، “نه، این طور نیست که شما این کار را انجام دهید، بگویید ، “امتحان کنید، اما بگذارید به شما کمک کنم که این کار را به درستی انجام دهید.”

 

  • فعالانه به صحبتهای اعضای خانواده تان گوش دهید. گوش دادن فعال زمانی اتفاق می افتد که شما به آنچه طرف مقابلتان به شما می گوید، جذب می شوید و او تشخیص می دهد که شما به او توجه نشان می دهید. با آنها تماس چشمی برقرار کنید، سر خود را تکان دهید و در زمان مناسب چیزی مانند “من درک می کنم” را بگویید. به جای برای آنچه که بعدا می خواهید بگویید برنامه ریزی کنید، فقط گوش دهید و تا زمانیکه که شخص صحبتش به پایان نرسیده، توصیه و نظر خود را ارائه ندهید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.