چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم (قسمت اول)

چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم (قسمت اول) : به آسانی می توان یک دوره نامزدی شاد و عاشقانه را سپری کرد اما ممکن است نگران این باشید که اگر جذابیت اولیه تان برای یکدیگر فروکش کند ازدواج شما رو به زوال رود. به هر حال اگر خواهان یک زندگی مشترک شاد هستید باید […]


چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم (قسمت اول) : به آسانی می توان یک دوره نامزدی شاد و عاشقانه را سپری کرد اما ممکن است نگران این باشید که اگر جذابیت اولیه تان برای یکدیگر فروکش کند ازدواج شما رو به زوال رود. به هر حال اگر خواهان یک زندگی مشترک شاد هستید باید در زنده نگه داشتن عشق و بالندگی رابطه تان تلاش کنید.
نه فقط با همراهی همسرتان بلکه خودتان به تنهایی نیز باید به این مسئله توجه کنید. اگرچه به سادگی این امر شدنی نیست اما اگر شما و شریک زندگی تان مایل به تلاش برای این مهم باشید می توانید زندگی موفقی را تجربه کنید.

۱- «به همسرتان توجه کنید.»

اگر مایل به داشتن یک ازدواج سالم هستید باید این حس را در همسرتان ایجاد کنید که با شما برابر بوده و برای هرگونه تصمیم گیری در امور جاری زندگی تان نظر و احساس او را جویا می شوید اگر به گونه ای با همسرتان رفتار می کنید که انگار نظرش برای شما اهمیت ندارد یا همیشه شما حرف آخر را می زنید پس منتظر یک تعارض در زندگی تان باشید.
این اطمینان را ایجاد کنید که نظر همسرتان به اندازه نظر شما از اهمیت برخوردار بوده و به خاطر آن برای شنیدن حرف هایش وقت گذاشته و احساس مورد پذیرش واقع شن را به او بدهید.
سعی کنید مهربان بوده و دوست داشتن و درک شدن را به همسرتان منتقل کنید.
اگر روز بدن را تجربه کرده اید و نظر یا پاسخ نامناسبی را به او داده اید حتماً از او معذرت خواهی کنید به همسرتان به شایستگی احترام بگذارید به جای فکر کردن به این که چون ازدواج کرده اید هر کاری را دوست دارید می توانید انجام دهید به همسرتان آن چه که شایسته است احترام بگذارید.
همچنین باید به حریم شخصی همسرتان احترام بگذارید اگر انتظار دارید که همسرتان احساس احترام از جانب شما کند موبایل. نامه ها. ایمیل. حساب بانکی و … او را چک نکنید.

۲- «تلاش کنید تا زندگی تان در زمان حال جریان داشته باشد.»

اگر همسرتان برایتان مهم است و می خواهید یک ازدواج کارآمد و سلامت دشته باشید. باید از پیش کشیدن اشتباه های گذشته که هر دویتان مقصر بوده و یا از یادآوری اشتباه های همسرتان خودداری کنید.
به جای آن روی رفتارهای مثبت و تقویت کننده همسرتان دست گذاشته و از زندگی کردن در لحظه و نگاه به اهداف پیش روی خود لذت ببرید. اگر واقعاً به همسرتان اهمیت می دهید پس باید مراقب احساسات او باشید و نباید گذشته را صرفاً برای به وجود آوردن یک واکنش پیش بکشید.
اگرچه فراموش نکردن گذشته آسان نیست اما نباید بی مقدمه آن را مطرح کنید.
به یاد داشته باشید که همسرتان یک موجود زنده بوده که در حال نفس کشیدن است و نباید برای آزار رساندن به او گذشته راپیش بکشید.

۳- «زمانی را به شنیدن حرف های همسرتان اختصاص دهید.»

شنونده بودن یکی از بهترین راهها برای توجه کردن به همسرتان است. به رو به روی خود زل نزنید آن هم به خاطر این که صحبت های همسرتان تمام شده و تا نوبت به شما رسد هرچه می خواهید بگویید.
تلاش کنید به حرف های همسرتان دقت کرده به آن چه که می شنوید اهمیت دهید.
وقتی با همسرتان در مورد مسئله ای در حال گفتگو هستید موبایل خود را کنار گذاشته تماس چشمی برقرار کرده و در شنونده بودن حساسیت به خرج دهید.
به هر حال ما لحظه به لحظه در حال نگاه کردن به اطرافمان هستیم اگر در طول مکالمه تان این اتفاق افتاد تظاهر به گوش دادن نکنید عذرخواهی کرده و به حرف های او دقت کنید تا متوجه منظور او شوید.
برای این که نشان دهید که واقعاً به حرف های او توجه می کنید از او سوال بپرسید. این حس را در او ایجاد نکنید که حرف هایش کسل کننده است.
بعضی اوقات آن چه که همه نیاز دارند کسی است که به حرف هایش بعد از یک روز سخت گوش دهد. بنابراین نیازی نیست که به او راهکار ارائه دهید.

۴- «اولویتتان همسرتان باشد.»

اگرچه نیازی نیست که تمام زندگی تان حول همسرتان جریان پیدا کند با این حال باید به یاد داشته باشیم که وقتی شما و همسرتان تصمیم به ازدواج گرفتید می خواستید یک دستاورد و پیروزی برای همسرتان باشید. باید همیشه به آن تصمیم افتخار کرده و تمام تصمیمات بزرگ زندگی تان را با او بگیرید.
تمام تلاش خود را برای آن چه که برای همسرتان بهترین است متمرکز کرده همانطور که برای خود بهترین را می خواهید.
اگر اعضای خانواده یا دوستانتان با همسرتان رفتار خوبی ندارند علیه همسرتان موضع نگیرید حتی اگرهمسرتان غیرمنطقی رفتار می کند. مراقب احساسات همسرتان بوده و حمایت و عشق همه جانبه خود را به او اختصاص دهید.

۵- «ارتباط قوی بین خود را حفظ کنید.»

اگر می خواهید یک ازدواج شاد داشته باشید ارتباط یک نکته کلیدی است. شما و همسرتان باید بتوانید محترمانه درباره افکارتان صحبت کنید مخصوصاً درباره چیزهایی که به موافقت هر دوی شما وابسته است. انجام این کار به طور روزانه به ارتباطات بعدی شما کمک کرده و اعتماد بین زوجین برای داشتن یک ازدواج سالم و محکم را حفظ می کند.
هرگز در هنگام عصبانیت چیزی را جهت آزار همسرتان به زبان نیاورید. شما از واژه های خشم آلود استفاده می کنید. اما ممکن است همسرتان هرگز آن ها را فراموش نکند این گونه کلمات می توانند به رابطه شما آسیب بزنند.
اگر چیزی را گفتید که واقعاً منظوری از بیان کردن آن نداشتید حتماً عذرخواهی کنید.
وقتی بحث می کنید فقط به موضوع پرداخته و حمله شخصیتی به همسرتان نکنید.
به منظور داشتن یک ارتباط قوی و محکم باید از طرز فکر و خلق و خوی همسرتان آگاه باشید حتی قبل از شروع یک مکالمه. باید قادر به شناخت زبان بدن و حالت های رفتاری همسرتان بوده تا در موقع لزوم با نظر او مخالفت کرده و به راحتی آن را به زبان بیاورید.

۶- «اعتماد بین خودتان را نشکنید و در بحث هایتان از آن سوء استفاده نکنید.»

اگر همسرتان به شما درباره مسئله ای مهم و محرمانه اعتماد کرده این اعتماد را با فاش کردن موضوع پیش شخص دیگری صرفاً به خاطر این که اصلاً درباره آن فکر نکردید نشکنید.
اگر آن موضوعی دردآورو شخصی است از آن برای انتقاد کردن از همسرتان استفاده نکنید. در غیر این صورت احساس عدم وفاداری به همسرتان منتقل می کنید. در مورد اتفاقاتی که همسرتان درباره آن اطلاعات مهمی را به شما گفتند توجه نشان داده و بابت اعتمادی که به شما کرده از او تشکر کنید.
شما باید شخصی باشید که همسرتان بیش از هر کس دیگری در این دنیا به شما اعتماد داشته باشد. کاری نکنید که به این اعتماد خدشه ای وارد شده اگر اشتباهی کردید حتماً معذرت خواهی کنید.

۷- «با اخلاق همسرتان آشنا باشید.»

اگر احساس کردید که حال همسرتان خوب نیست او را در آغوش گرفته و علت را جویا شوید. شاید زمانی است که نیاز به توجه بیش تر از شما دارد. فرصت را از دست ندهید اگر همسرتان شرایط صحبت کردن را ندارد نباید او را مجبور کنید اوضاع را بدتر کنید اما باید این را نشان دهید که آن جا حضور داشته و هر زمان که او بخواهد پذیرای او هستید.
اگر شما و همسرتان در مراسمی حضور دارید و متوجه این شدید که چیزی رخ داده جلوی بقیه از او سوال نکنید. همسرتان را کناری برده تا به او نشان دهید که کاملاً به او توجه می کنید.
ادامه دارد…..

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.