تکنیک های بهبود روابط والد – کودک/قسمت پنجم

با فرزند خودتان صحبت کنید. در مورد چیزهایی که دوست دارد بیشتر بدانید، خیلی وقت ها پیش می آید که کودکان در مورد مسائلی که دوست

روابط والد – کودک ، صحبت کردن با فرزند :

با فرزند خودتان صحبت کنید. در مورد چیزهایی که دوست دارد بیشتر بدانید، خیلی وقت ها پیش می آید که کودکان در مورد مسائلی که دوست دارند بیشتر از شما می دانند.

سعی کنید از آن ها یاد بگیرید، در اینترنت جستجو کنید و در مورد آن موضوع خاصی که حیطه­ی علاقه­ی کودکتان است اطلاع کسب و سعی کنید با هیجان زیاد در مورد آن موضوع صحبت کنید.

فواید صحبت با فرزند :

این راهکار نه تنها کمک می­کند ارتباط شما با کودک بهتر باشد بلکه یک وسیله ی آموزشی خیلی خوب است که می­توانید خیلی از مفاهیم را از طریق آن به کودک یاد بدهید.

همینطور باعث میشود اعتماد به نفس کودکتان بالا برود، یاد بگیرد چه گونه میتواند با آدم های دیگر ارتباط برقرار کند و با چه شیوه­ای نظرش را بیان کند.

به همین صورت این موضوع میتواند به شما کمک کند دریابید علایق کودکتان چیست؟ در چه زمینه ای بهتر است آموزش ببیند؟ در آن زمینه استعداد دارد یا خیر؟

  فیلم دیدن یا خواندن کتاب نیز میتواند بسیار کمک کننده باشد و  سپس درباره آن فیلم یا کتاب با کودک صحبت کنید. بدانید نظرش چیست، دنیا را چه گونه میبیند.

ابزاری برای ارتباط بهتر :

همینطور ابزاری که به ما کمک می کند که نظارت بیشتری بر کودک داشته باشیم که چه مقدار اطلاعات در مورد مسائل حساس دارد و اگر در مورد موضوعی سوالی برایش پیش آمده :

بهتر است به پدر مادری مراجعه کند که دلسوز و نگران کودک هستند، تا از جایی دیگر کسب اطلاعات کند که ممکن است به شدت برای او خطرناک باشد.

گوش دادن فعال :

گوش دادن فعال را یاد بگیرید. سعی کنید وقتی یک کودک با شما  حرف میزند مشغول کاری دیگر نباشید.

مثلاً‌ مطالعه می کنید و همزمان به کودکتان میگویید ” اوهوم خب داری میگی میشنوم میشنوم” کودکان متوجه این بی تفاوتی شما میشوند و کم کم دلسرد خواهند شد تا بخواهند با شما صحبت کنند .

ترجیح میدهند به جای حرف زدن با شما با دوستشان حرف بزنند و سرانجام به جایی می رسید که احساس میکنید دیگر هیچ فصل مشترکی بین شما و کودکتان نیست. پس تا جایی که می توانید به حرف کودکانتان گوش بدهید.

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *