کودک بیش فعال پارت دوم

افرادی که adhd دارند، چه در کودکان و چه در بزرگسالان در پنج حیطه مشکل اساسی دارند. ۱. توجه کردن ۲. بیش فعالی ۳. تکانش گری ۴. نظم و سازمان

مشکلات اساسی کودک بیش فعال یا افراد ADHD :

کودک بیش فعال یا افرادی که adhd دارند، چه در کودکان و چه در بزرگسالان در پنج حیطه مشکل اساسی دارند.

  1. توجه کردن
  2. بیش فعالی
  3. تکانش گری
  4. نظم و سازمان دهی
  5. و هیجانی بودن.

این موارد باعث اذیت شدن، ناکامی و نگرانی های عجیبی می شود. حواستان باشد که این حیطه ها حداقل باید در دو مکان متفاوت بروز داده شوند.

 یعنی اگر کودک مدرسه می رود می بایست هم در خانه و هم در مدرسه این مشکلات را داشه باشد. والدین این کودکان زیاد در شرایطی قرار می گیرند که حسابی شرمنده می­شوند و نمی توانند درک کنند که چرا کودکشان رفتاری تا این حد اشتباه را انجام می دهد.

بهترین نکته این کارگاه این است که شما متوجه شوید تنها والدینی نیستید که چنین کودکانی دارید.

حالا می­خواهیم تا یک لنز جدید جلوی چشمان شما بگذاریم تا سپس این چنین به کودکان خود نگاه کنید، خود تغییر نگاه و بالا بردن دانش و مهارت های ارتباطی شما، نیمی از مشکلات عظیم این کودکان را حل می کند، مخصوصا مشکلاتشان را در تعامل کردن!

اکنون می خواهیم این پنج حیطه را به صورت مجزا توضیح دهیم :

ویژگی هایی که این کودکان دارند را بیان و یک شخصیت کارتونی را به شما معرفی کرده که ترجیحا کارتون ها را ببینید تا متوجه زندگی این کودکان بشوید. گفته شد که این کودکان در ۵ حیطه مشکل اساسی دارند. اولین مشکل این دسته از کودکان که مشکل در تنظیم توجه است را با هم مرور می کنیم.

کودکان adhd نمی توانند تشخیص دهند که چه چیزی مهم است تا روی آن تمرکز کنند و در زمان درست توجه کنند و کی زمان جابه جا کردن توجه از یک موضوع به موضوع بعدی است و زمانی که باید به کار دیگری برسند نمی توانند تا توجه خود را از موضوعات دیگر بردارند.

اگر کارتون پینوتس آیا یا بادام زمینی ها را دیده باشید، پپر میت پونی نمونه­ی کاملی از کودک بی دقت است.

عدم تمرکز حواس در کودک بیش فعال

چالش های کودک بیش فعال :

پپر میت پونی به عنوان یک ورزشکار و رهبر نترس به دنیا می آید. در هر چالشی موفق می شود به جز درس خواندن. هر روز هم از مدرسه متنفر تر می شود.

نمی تواند به معلم توجه کند و معلم گیج می شود که باید چگونه با او برخورد کند. هرچیزی که معلم می گوید را غیرعمدی نمی شنود، به همین دلیل معلم حسابی از دست او شاکی می شود.

هیولای کیکی یا کوکی مانستر در کارتون خیابان کنجدی سیسین شخصیت مقابل پپر میت پونی است.

او فقط و فقط روی یک چیز تمرکز دارد. آن چیز هم کوکی است هرچقدر همه­ی کودکان درگیر بقیه ی بازی ها می­شوند، او بازهم به کوکی فکر می کند.

اگر این دو انیمیشن را ببینید متوجه می شوید که تمام کودکان حد متفاوتی در تمرکز کردن دارند و هیچ کس اندازه­ی خود کودکان adhd از تمرکز نداشتن شان اذیت نمی شوند‌.

چالش بعدی این کودکان بیش فعالی یا هایپر اکتیوتی است. کودکان adhd دو موتور دارند. پس دو برابر سایر کودکان می­توانند فعالیت کنند و باید فعالیت کنند وگرنه حال روحی آنها بد می شود.

انگار یک نفر مدام دارد کودک را هول می دهد. برای این کودکان کنترل بدن و مغزشان خیلی سخت است. مغز این کودکان حتی در خواب هم خاموش نمی شود و درحال فعالیت است.

برای همین این کودکان خواب عمیقی ندارند و کیفیت خوابشان پایین است. حرکت زیاد، عدم توانایی در آرام و ساکت بازی کردن، بی قراری و وول خوردن، ناتوانی روی نشستن روی صندلی، حتی به مدت چند دقیقه نشانه­ی  بارز این کودکان است.

اگر انیمیشن کلوین و هابز را دیده باشید، شخصیت کلوین دقیقا یک کودک هایپر اکتیو را به شما نشان می دهد. کلوین یک پسر بچه­ی شش ساله شجاع، پر جنب و جوش و شیطان و ماجراجو است.

ادامه مطلب بالا :

زمانی که به دکتر می برندش، سرش را کف اتاق می گذارد و پاهایش را در هوا تکان می دهد. وقتی از او سوال می پرسند شروع می کند به چرت و پرت گفتن و پرحرفی کردن.

اصلا سرنخی از اینکه چه چیزی دارد می گوید به شما نمی دهد، اما دلش می خواهد تا مدام حرف بزند و در حرف زدن بزرگ ترها هم شرکت کند.

چالش سوم این کودکان هم مربوط به تکانشگری آن ها است. فرد تکانشگر یعنی کسی که تصمیمات عجولانه می گیرد، قبل از اینکه درست فکر کند و جنبه های مثبت و منفی هر اتفاقی را برآورد کند عمل می کند.

انگار که سرعت عمل کردنش، بیشتر از سرعت فکر کردن است. خیلی زمان ها هم برای همین تصمیماتش بعدا به شدت ناراضی و پشیمان می شود، پشتکار ندارد و نمی تواند یک کار را تمام کند و نهایتا مدام دنبال هیجان های عجیب و غریب می گردد.

این دسته از کودکان خیلی زود عصبانی می شوند و رفتارهای پرخاشگرایانه نشان می دهند. بعد هم که متوجه می شوند سریع دنبال جبران آن اتفاق بد و اشتباهشان می افتند.

گاهی سایرین این کودکان را بی ادب می دانند. باید بدانید که این کودک در لحظه­ی حاضر قفل شده است و نمی تواند تا به آینده فکر کند یا از گذشته درس بگیرد.

پس مدام به کودک نگویید بازهم این کار را انجام دادی؟ این کودک رفتارهای خطرناکی ممکن است انجام دهد، به همین دلیل گاهی با کودکان اختلال سلوک یا odd که رفتارهای لجبازانه­ی شدیدی دارند اشتباه گرفته می شوند.

ادامه دارد

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *