مهارت های ارتباطی برای نوجوانان

مهارت های ارتباطی برای نوجوانان : افسردگی و اضطراب :گاهی اوقات ببینید چه چیزی باعث پایین آمدن عزت نفس و از بین رفتن روابط دوستی سالم می شود؟ افسردگی و اضطراب. اگر کسی احساس افسردگی کند حالت های ناراحتی و احساسات ناخوشایند در وجودش را پیدا می کند. گاهی اوقات انگیزه و انرژی فرد برای انجام دادن کارها کاهش پیدا می کند، خوابیدن برایش دشوار می شود، تمایلی به بیرون رفتن و حضور در جامعه ندارد، زیرا علاقه ای به ارتباط بیرونی ندارد. او علاقه ای به صحبت کردن با دیگران ندارد و نگران این است که دوستانش بفهمند که مثل قبل نیست.

اگر کسی اضطراب داشته باشد به برخی موضوعات به شدت فکر می کند و نتایج افکارش برای او نگران کننده است. افکار نگران کننده مثل: اگر من یک احمق از خودم بسازم؟ مردم فکر می کنند که من عجیب هستم؟ اگر کسی من را دوست نداشته باشد چه کنم؟ این افراد از رفتن به جامعه و آشنا شدن با افراد جدید خودداری می کنند.

آیا چنین تجربه ای داشته اید؟ حس افسردگی، اضطراب یا هر حس دیگری که باعث شود شمااز انجام دادن یک سری کارها اجتناب کنید داشته اید؟ اجازه می دهید که این افکار و احساسات در تعاملاتتان با دیگران وارد شود؟ داستان کیتلین به شما کمک می کند تا متوجه شوید که برخی حس ها میتواند چه اثری در روابط شما داشته باشد:

داستان کیتلین

کیتلین هجده سال دارد. او اکثرا دوستان مدرسه و برخی دیگر از آشنایان را مورد آزار قرار داده است. تصمیم گرفته است که دیگراین رفتار برایش ارزش نباشد ولی به مردم نمی تواند اعتماد کند. افراد دیگر ناچار خواهند شد که با پایان دادن به رابطه با او، به او صدمه بزنند. کیتلین به دلیل رفتار قلدرانه اش عزت نفس پایینی دارد و در واقع در حال توسعه ی چیزی به نام اضطراب اجتماعی (ترس از بودن در موقعیت های اجتماعی) که باعث می شود فرد تا آنجا که می تواند از انجام دادن هر کار اجتماعی دوری کند، است. نگرانی او به نظر در راه تلاش کردن برای ایجاد ملاقات با مردم یا دوست شدن با آن ها می باشد. برای مثال: آن ها تلاش می کنند آزارهایی که می رسانم را به پایان برسانند. من نمی توانم به کسی اعتماد کنم و مردم من را دوست ندارند. چرا زحمت تلاش کردن را به خودم بدهم؟ کیتلین هیچ دوستی ندارد وتقریبا همیشه احساس ناراحتی وتنهایی می کند.

از داستان کیتلین می توان فهمید که مشکلات در رابطه(برای مثال: قلدر بودن،دوست نداشتن) می تواند باعث احساس افسردگی و اضطراب شود و این افسردگی و اضطراب می تواند ریشه در مشکلات ارتباطی با دیگران داشته باشد. خیلی از مهارت هایی که در این کتاب خواهیم دید در مورد احساس افسردگی و اضطراب کمک خواهند کرد امااگر فکر می کنید افسرده و مضطرب هستید، مخصوصا اگر به آسیب رساندن به خود و یا خودکشی فکر کرده اید، این خیلی مهم است که از کسی که می تواند به شما کمک کند کمک بگیرید: پدر و مادر، عمو و دایی، خواهر یا برادر، معلم، مربی و یا یک مشاور، حتی پدر و مادر و دوستانتان. برای چنین مشکلاتی به تنهایی عمل نکنید. می توانید از کسی که احساسات شما را درک کند کمک بگیرید.

به هرحال افسردگی و اضطراب هرگز به معنای داشتن روابط ناسالم نمی باشد. اگر شما این مشکلات را در احساسات خود دارید باید با افرادی که مورد اعتماد هستند درباره ی این مشکلات صحبت کنید. شما هنوز هم می توانید روابط سالم داشته باشید، گرچه این روابط تحت تاثیر افسردگی و اضطراب ممکن است قرار بگیرد، به جای اینکه این احساسات را کنترل کنید، و در این صورت بدون شک آن ها بر روابط شما اثر می گذارند.

برگرفته از کتاب (۱۰۱ مهارت ارتباطی برای نوجوانان)

نویسنده: شری وان دیجک

مترجمان: دکتر فرهاد چنگیزی/ هدی فرامرزی

برای تهیه کتاب می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

۰۹۰۳۲۰۲۹۲۳۵

۰۲۱-۸۸۳۰۵۰۲۸

2 thoughts on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *