کودک بیش فعال پارت سوم

کودک بیش فعال و کودکانی که اختلال سلوک دارند از روی عمد و برای اذیت کردن بقیه رفتارهای بد و پرخاشگرایانه­ای انجام می دهند که

رفتار های خطرناک کودک بیش فعال :

کودک بیش فعال و کودکانی که اختلال سلوک دارند از روی عمد و برای اذیت کردن بقیه رفتارهای بد و پرخاشگرایانه­ای انجام می دهند که رفتارهایشان می تواند خیلی خطرناک باشد و آسیب جدی به خودشان و به محیط اطرافشان یا به بقیه کودکان یا بزرگ تر ها بزنند.

این رفتارها از روی عمد است و به قصد آسیب رساندن انجام می دهند. پس بعد از اینکه رفتار بد را انجام دادند ناراحت نمی شوند، پشیمان نمی شوند و برای جبران معذرت خواهی نمی کنند

ولی کودکانی که adhd هستند به صورت غیرعمد دچار اشتباه می شوند و ترجیح می دهند که متوجه اشتباهشان بشوند و از دل شما در بیاورند و معذرت خواهی کنند یا برای جبران آن کاری را انجام دهند.

کودکانی هم که odd یا رفتارهای لجبازانه دارند هم هر کاری که شما به کودک بگویید را برعکسش را انجام می دهند.

ولی کودکان adhd متوجه نمی شوند که شما چه گفته اید که بخواهند آن رفتار را انجام بدهند پس فرق آن ها در این است که کودکان odd از روی لجبازی برعکس حرفی که شما به آنها زده­اید رفتار می کنند و کودکان adhd برای اینکه متوجه نشده­اند که شما چه چیزی به آنها گفته­اید رفتار متفاوتی نشان می دهند.

چالش بعدی که کودکان بیش فعال با آن درگیر هستند سازمان دهی و نظم بخشی است. حرف کودکان بیش فعال خیلی قابل اعتماد نیست.

یعنی مسئولیت کاری که به آنها داده شده است را نمی­توانند مدیریت زمان کنند و برای آن برنامه ریزی کنند و کارها را طبق برنامه جلو ببرند.

حتی یادشان می رود که چه کارهایی لازم است تا انجام بدهند. پس شما نباید توقع داشته باشید حرفی که زده­اند را انجام دهند!.

تصویری از کودکان

تاثیر بی نظمی روی زندگی کودک بیش فعال و ADHD :

!. این بی نظمی روی خیلی از قسمت های زندگی کودکان بیش فعال اثر می گذارد. حتی روی زندگی واعصاب مادر خانواده.

اگر کارتون زیست را دیده باشید شخصیت جرمی نمونه­ی این دسته از کودکان است، وقتی که با کفش به رختخواب می رود!‌ همه جای اتاقش پر از کاغذ است، وسایلش را مدام گم می کند، حتی ممکن است یادش برود که مسواک بزند.

 زمانی که در کمدش را باز می کند مقدار زیادی لباس و وسیله روی سرش می ریزد. هر وسیله­ای را جای دیگری می گذارد.

برای همین وقتی یک وسیله را می خواهد نمی تواند پیدایش کند و مجبور است بین همه آن توده های اسباب بازی ها و وسایل و خرت و پرت هایی که در اتاقش ریخته ساعت ها بگردد تا چیزی را پیدا کند.

 بزرگ کردن کودکانی که این شکلی هستند می تواند برای والدین بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. برای اینکه هر بار که می­خواهند به مهمانی بروند باید کلی بگردند تا ببینند لباس های کودک کجاست؟!

یا منتظر بمانند تا کفش کودک پیدا شود و در آخر با اعصاب خوردی زیاد و جنگ و دعوا یا حتی کتک کاری به مهمانی یا عروسی می روند. پس تنشی که خانواده در مورد این دسته از کودکان تحمل می کند خیلی بیشتر از سایر والدین است.

چالش اخر :

چالش آخر که بعد هیجانی این دسته از کودکان است، ناکامی، ناشکیبایی،‌ مدیریت خشم و حساسیت بیش از حد در این دسته از کودکان است.

که خیلی بیشتر از سایر جنبه ها آن ها را اذیت می کند.بسیار طول میکشد تا با نا امید شدنشان کنار بیایند و البته بیش از سایر کودکان ناکام میشوند.

شخصیت اردک سیاه (دافی داک) در کارتون بانی خرگوشه را به یاد دارید؟ در ورزش خرابکاری می کرد. می خواست هرکاری را به روش خودش انجام دهد و همیشه هم شکست می خورد.

مدام ناکام می شد و نمی توانست اشتباهاتش را قبول کند. وقتی این رفتارها را در کودک خودتان هم می بینید سعی کنید تا به این شخصیت های کارتونی فکر کنید.

 یادتان بیافتد که این دسته از کودکان، تمایز کودک شما با سایر کودکان است و بدانید که شما تنها والدینی نیستید که کودکتان با این مشکلات سروکار دارد. جالب است بدانید بسیاری از کودکان بیش فعال هوش بالایی دارند. پس کودک شما یک کودک عقب مانده نیست.

علت تاخیر در یادگیری این است که روش آموزش این دسته از کودکان با سایر کودکان متفاوت است برای اینکه چالش کمتری داشته باشید، اول مطمئن شوید که توجه کودکتان جلب شده است.

رفتار مناسب در شرایط خاص :

بعد دستور و حرفتان را به ساده ترین حالت ممکن بزنید. خیلی طولانی حرف نزنید. شروع به سخنرانی نکنید. اجازه دهید کودکتان بایستد.

مجبورش نکنید تا بشیند و به حرف شما گوش دهد. با دست روی شانه­اش بگذارید و با بردن اسمش حواسش را جمع کنید.

زمان بیشتری برای بازی بعد از مدرسه و قبل از انجام تکالیف به کودک دهید. درکش کنید و از کارهای خوبش تعریف کنی. این کودک نیاز دارد تا فضای بیشتری داشته باشد تا با فعالیت فیزیکی خودش را کمی آرام کند.

مواردی که تا الان ذکر شد، ویژگی های بسیار شایع در کودکان است که در خیلی از کتاب ها و منابعی که نگاه کنید می توانید این موارد را پیدا و مطالعه کنید.

ولی مواردی هم وجود دارد که کودکان بیش فعال خیلی با آن ها درگیر هستند، اما کمتر به آن توجه می شود.

ادامه دارد

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *