کودک بیش فعال پارت چهارم

کودک بیش فعال یا کودکانی که داری اختلال بیش فعالی هستند، با اینکه وقتی والدین و یا معلمش با او حرف می زنند حواسش نیست و گوش نمی دهد

صدا هایی که کودک بیش فعال به انها حساس هستند :

کودک بیش فعال یا کودکانی که داری اختلال بیش فعالی هستند، با اینکه وقتی والدین و یا معلمش با او حرف می زنند حواسش نیست و گوش نمی دهد اما به یک سری از صداها خیلی حساس است.

صداهایی که شاید شماها به عنوان افراد عادی به آنها عادت کنید اما کودک نمی تواند و مدام ذهنش درگیر آن صدا می شود.

مانند صدای شوفاژ یا صدای کولر، صدای یخچال خانه، صداهای خیلی بلند مثل زنگ خانه، زنگ تلفن، صدای جاروبرقی، این صداها کودکان را به شدت بهم میرزد و نمی توانند درحضور این صداها بی قراری خودشان را کنترل کنند و ذهنشان را متمرکز کنند که چه می گویید یا معلم چه چیزی را درس می دهد.

صداهای دیگری هم می­تواند باعث حواس پرتی این کودکان شود: مثل پچ پچ کردن دونفر ته کلاس،‌ خنده­ی ریز بقیه،‌ صدای سوت.

جالب به توجه هست که :

جالب است بدانید دانشمندانی که بیش فعالی دارند گاهی برای آنکه متمرکز شوند موسیقی های خیلی تند مانند سبک متال را گوش می دهند.

این گونه صداهای اطراف را نمی شنوند و حواسشان کمتر پرت می شود. در این مورد برای اینکه به کودکتان کمک کنید تا بهتر تمرکز کند به جای سرکوفت زدن به کودک با آن همکاری کنید تا موارد مختلف را امتحان کند.

مثلا هدف این هفته یه خود را پیدا کردن موسیقی که کمک کند تا کودکتان تمرکز بیشتری داشته باشد کنید تا صداهای محیط مخل تمرکز کردن کودک نشود.

خب قرار شد که صدایی را پیدا کنیم تا به کودکمان کمک کند تا حواسش به صداهای مختلف پرت نشود. اگر کودک مدرسه می رود شاید کار راحت تری داشته باشید.

کودک شروع می کند به کتاب خواندن یا تکالیف ریاضی را حل کردن. شما اول سعی کنید تا هیچ صدایی در محیط نباشد. محیط کاملا آرام باشد.

پانزده دقیقه الی سی دقیقه با این روند جلو بروید. کودکان متفاوت هستند. ممکن است تا زمان بیشتر یا کمتری لازم باشد.

در پرسیدن از کودک بیش فعال :

از کودک درس را بپرسید در روز دیگر و در همان ساعت سعی کنید یک موسیقی بی کلام خیلی آرام بخش در محیط پخش شود و باز همان میزان زمان به کودک بدهید تا تکالیف ریاضی­اش را انجام دهد یا درسش را بخواند.

سپس بازهم از کودک سوال کنید و در آخر در روز سوم صدای موسیقی تندی پخش کنید و همین روال را تکرار کنید یعنی به کودک پانزده الی سی دقیقه زمان بدهید تا درسش را بخواند و درآخر از کودک سوال بپرسید تا میزان توجه کودک را در هر سه روز مقایسه کنید.

 چون ما می توانیم به طور مستقیم میزان توجه کودک را بسنجیم. در شرایطی که هستیم مبنا را بر این می گذاریم که کودک چقدر درس را یاد گرفته است و هر روزی که کودک درس را بهتر جواب داد سعی می کنیم که بعد از آن از آن موسیقی استفاده کنیم.

باید حواسمان به میزان خوابی که کودک در شب قبل داشته است،‌ صبحانه­ای که خورده و میزان استراحت و میزان فعالیتش جمع کنید.

سعی کنید تا این سه روز برنامه­ی کودک کاملا مشخص باشد تا کودک بیش از حد خسته یا بیش از حد گرسنه یا خیلی سیر یا خیلی نیاز به فعالیت داشتن نداشته باشد. پس در شرایط یکسان سه حالت را امتحان می کنیم و بهترین موسیقی را پیدا می کنیم.

گم کردن مطالب :

کودکان بیش فعال یا کم توجه مطالب مهم را بین مطالب دیگر گم می کنند. وقتی یک صفحه را کامل می­خوانند یادشان می­رود که موضوع مهم آن صفحه چه بود؟ ممکن است حواسشان پرت یک سری جزییات بی اهمیت شود.

 بنابراین باید با کودکان تمرین کرد تا راهکارهای مختلف را امتحان کنند. بعضی از کودکان بیش فعال باید بعد از خواندن چند جمله یا یک پاراگراف بتواند آن را به زبان خودش برای سایرین توضیح دهد.

بعضی دیگر لازم است تا مطلب را یادداشت برداری کنند. بعضی ها لازم می­دانند تا با رنگ های مختلف متن کتاب یا جزوه­ی خود را هایلات کنند، زیر مطالب مهم خط بکشند یا با نوشتن یک کلمه­ی کلیدی در حاشیه­ی کتاب، به خاطر اینکه یادشان بماند آن پاراگراف را از بقیه جدا کنند. مثلا این پاراگراف در مورد دماست، پس کنار پاراگراف کلمه­ی دما را می نویسد.

پاراگراف بعدی در مورد این است که دما چه تاثیری روی مایعات دارد؟ کنار پاراگراف اثر دما بر مایعات را می­نویسد.

کودکان بیش فعال به لمس شدن حساسیت زیادی دارند. البته این مربوط به همه­ی کودکان بیش فعال نمی­شود. اما اغلب آنها با این مسائل مواجه هستند و گاهی حتی خودشان نمی دانند زمانی که کسی لمسشان می کند چرا عصبانی می شوند؟

ادامه مطلب :

 این کودکان از اینکه در جای تنگ با سایرین قرار بگیرند به شدت بیزارند و به فضای باز بیشتری نیاز دارند.

پس اگر کودک شما بیش فعال وکم توجه است باید کودک را مدرسه­ای ثبت نام کنید که میز و نیمکت کودک با بقیه مشترک نباشد و بین کودک شما با همدستی­اش فاصله باشد.

 هیچ ایرادی ندارد تا با مدیر یا ناظم مدرسه یا مشاور و روانشناس مدرسه صحبت کنید و توضیح دهید که کودک شما اختلال بیش فعالی دارد و نیاز هست تا بیشتر از سایر هم کلاسی هایش حرکت کند، حواسش زودتر پرت می شود و به هر سروصدایی می تواند توجه بیش از حد داشته باشد.

زمانی که با آنها صادقانه برخورد کنید، مطمئن باشید که کادر مدرسه هم همکاری لازم را با شما خواهند کرد.

پایان

نویسنده: فاطمه حیدری کارشناس ارشد روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *