علائم و خطرات اختلال دوقطبی با چرخه سریع

فرزانه فردوسی، کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده

برگرفته از شماره ۳۳ ماهنامه روانبنه

چرخه سریع یک اصطلاح است که استفاده می‌شود زمانی که فرد مبتلابه اختلال دوقطبی ۴ یا نوسانات (دوره‌ها) در طی دوره ۱۲ ماهه تجربه می‌کند. یک دوره ممکن است شامل افسردگی، شیدایی، هیپومانیا یا وضعیتی که به‌عنوان حالت مخلوط شناخته می‌شود و در آن افسردگی و شیدایی هم اتفاق می‌افتد.

اغلب افراد مبتلابه اختلال دوقطبی بین یک یا دو بار در سال بین وقایع مانیا و افسردگی جایگزین می‌شوند. دیگران تنها می‌توانند این بار هرچند سال یک‌بار تجربه کنند. بااین‌حال، یک زیرمجموعه کوچک از افراد تحت چرخه سریعی قرار می‌گیرند که دران نوسانات خلقی سریع و به‌طور فراوانی رخ می‌دهد.

چرخه سریع از انواع شدیدتر اختلال دوقطبی در نظر گرفته‌شده است که وضعیت آن می‌تواند به‌طورجدی توانایی شما در عملکرد و همچنین کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

ویژگی‌ها

اختلال دوقطبی با چرخه سریع با تغییرات خلقی که تصادفی و غیرقابل‌پیش‌بینی مشخص می‌شود. معمولاً هیچ الگوی تنظیم‌شده وجود ندارد به این‌که ممکن است یک دوره اتفاق بیفتد و آنچه آن را ممکن است تشکیل دهد. در بعضی از موارد، دوره‌ها ممکن است هرچند ماه یک‌بار در دیگران چرخه‌ای باشد، این چرخه ممکن است ماهانه یا هفتگی رخ دهد.

خود چرخه سریع خود تشخیص نیست، بلکه توصیف روند بیماری است. به همین ترتیب، علائم چرخه سریع متفاوت از سایر انواع اختلال دوقطبی نیستند، فقط سرعت آن‌ها متفاوت است.

ما نمی‌دانیم چرا چرخه سریع اتفاق می‌افتد و این‌که آیا یک الگوی در حال انجام است و یا درنهایت حل خواهد شد. درحالی‌که برخی از این چرخه‌ها سریع اغلب بین افسردگی و هیپومانیا (یک نوع مانیا شدیدتر از مانیا)، اغلب موارد تحت تأثیر دوره‌های متمایز افسردگی قرار می‌گیرد. این چرخه خود را اغلب می‌تواند سخت باشد تشخیص دهد، به دلیل اینکه یک دوره مخلوط شده است و یا وضعیت هیپومانیا کوتاه‌تر و کمتر آشکار است.

چرخه سریع ممکن است در بعضی موارد پیش از تظاهر شدیدتر بیماری، ازجمله روان‌پریشی باشد. این بیشتر در افراد مبتلابه اختلال دوقطبی نوع اول بیشتر از اختلال دوقطبی نوع دوم دیده می‌شود.

ریسک فاکتورها

ازلحاظ آماری، بین ۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلابه اختلال دوقطبی به اختلال دوقطبی معیارهای تشخیصی برای چرخه سریع را برآورده می‌کنند. درحالی‌که دانشمندان هنوز علت شرایط را به‌طور دقیق مشخص نکردند، آن‌ها تعدادی از عوامل خطر مشترک را شناسایی کرده‌اند.

در میان آن‌ها:

زنان در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان هستند که بعضی معتقدند ممکن است به نوسانات هورمونی در طی دوره قاعدگی مربوط می‌شود. افرادی که علائم دوقطبی را در نوجوانان چرخه‌های سریع‌تری به کار می‌روند. تاریخچه طولانی افسردگی نیز یک ریسک فاکتور رایج است.

برخی از مطالعات نیز پیشنهاد کرده‌اند که مصرف طولانی‌مدت داروهای ضدافسردگی ممکن است کمک‌کننده باشد.

این امر ممکن است بخشی از این را توضیح دهد که چرا افراد در نوجوانان خود تشخیص داده می‌شوند با توجه به این‌که بیشتر آن‌ها در معرض داروهای ضدافسردگی برای بسیاری از سال‌ها هستند، در معرض خطر بیشتری هستند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که عملکرد کم تیروئید نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا سرعت گردش خون سریعاً به‌احتمال‌زیاد با هیپوتیروئید تشخیص داده می‌شود. ازآنجایی‌که غده تیروئید نقش مهمی در تولید هورمون‌ها دارد، ازجمله موارد مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی، احتمال دارد که هورمون‌ها، حداقل بخشی از آن به چرخه سریع خلق‌ها کمک کنند.

تأثیر بر کیفیت زندگی

اختلال دوقطبی با چرخه سریع نه‌تنها افرادی را در معرض خطر بیشتر سوءمصرف الکل و مواد قرار می‌دهد، بلکه احتمال وقوع خودکشی و صدمه به خود را افزایش می‌دهد. یک مطالعه سال ۲۰۰۹ از دانشگاه بارسلونا نتیجه گرفت که به‌عنوان یک عامل خطر مستقل، چرخه سریع همراه با افزایش تقریباً دو برابر تعداد تلاش‌های خودکشی در مقایسه با چرخه‌های غیر سریع بود.

حتی اگر خودکشی بخشی از تصویر نباشد، چرخه سریع تقریباً قطعاً کیفیت زندگی یک فرد را تضعیف می‌کند. بیشترین آسیب‌دیده قادر به حفظ یا متعهد به یک برنامه مجموعه با توجه به تغییرات حالت خلق‌وخوی بالای خود را نیست.

عملکرد شغلی آن‌ها به‌طورمعمول رنج می‌برند و ممکن است درنهایت به پایان برسد سخت است که به کار خود ادامه دهند، حرفه‌ای یا شخصی. به‌استثنای اینکه برخی از ابزارها برای محدود کردن تغییرات خلقی وجود دارد، یک سیکل سریع معمولاً برای رسیدن یا حفظ کار دشوار است.

انتخاب‌های درمان

تقریباً بدون استثنا، اختلال دوقطبی با چرخه سریع برای درمان نسبت به اختلال دوقطبی غیر چرخشی بسیار مشکل است. با توجه به این گفته، تمرکز بیشتر روی تثبیت نشانه‌های افسردگی قرار می‌گیرد، به این معنی که آن‌ها معمولاً بر روی تصویر تسلط می‌یابند.

به‌طورکلی، داروهای ضدافسردگی مانند پاروکستین، فلوکستین و سرترالین در شکستن چرخه اثرات نامطلوب نشان داده‌اند و درواقع تنها می‌توانند سرعت آن‌ها را افزایش دهند. تثبیت‌کننده‌های خلقی اثرات مؤثرتری دارند، به‌ویژه اگر آن‌ها در ترکیب با آنتی سایکوتیک برای مدیریت علائم مانیا یا هیپومانیا استفاده شوند.

اگر قبلاً برای اختلال دوقطبی درمان‌نشده‌اید، ممکن است در لیتیوم در درمان اولیه قرار بگیرید. برای همه دیگر، والپروات، یا کاربامازپین احتمالاً تجویز می‌شوند. برای حمایت از درمان، داروی ضد روان‌پریشی کویتیاپین یا اولانزاپین ممکن است استفاده شود.

برای جلوگیری از وقایع آینده، تثبیت‌کننده‌های خلق می‌توانند به‌صورت نامحدود تجویز شوند. اگر داروهای ضدافسردگی استفاده‌شده است، آن‌ها به‌محض اینکه دوره افسردگی حل شود، متوقف خواهند شد.

منابع:

  • Carvalho, A.; Dimellis, D.; Gonda, X. et al. Rapid cycling in bipolar disorder: a systematic review. J Clin Psych.2014;75(6):e578-86. DOI: 10.4088/JCP.13r08905.

 

  • Chakrabarti, S. Thyroid Functions and Bipolar Affective Disorder. J Thyroid Res. 2011;2011:306367. DOI:10.4061/2011/306367.

 

  • El-Mallakh, Vohringer, P.; and Ostacher, M. Antidepressants worsen rapid-cycling course in bipolar depression: ASTEP-BD randomized clinical trial. J Affect Disord. 2015;184: 318-21. DOI: 10.1016/j.jad.2015.04.054.

 

  • Garcia-Amador, M.; Colom, M.; Valenti, F. et al. Suicide risk in rapid cycling bipolar patients. J Affective
  • Disorders. 2009;117(1-2):74-8. DOI: 10.1016/j.jad.2008.12/005.