آیا می توانیم فورا شخصیت خود را در اینستاگرام مشخص کرده و به فالورهایمان نشان دهیم؟

آیا می توانیم فوراً شخصیت خود را در اینستاگرام مشخص کرده و به فالورهایمان نشان دهیم؟

اینستاگرام اینستاگرام: تحقیقات جدید نشان می دهد که برخی از کلیشه ها در مورد اینستاگرام و شخصیت اشتباه هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد که ناظران می توانند شخصیت افراد غریبه را در اینستاگرام با دقت نسبی ارزیابی کنند. ناظران در قضاوت در مورد ویژگی های برون گرایی و گشودگی بیشترین دقت را داشتند. سطوح […]


اینستاگرام

اینستاگرام: تحقیقات جدید نشان می دهد که برخی از کلیشه ها در مورد اینستاگرام و شخصیت اشتباه هستند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ناظران می توانند شخصیت افراد غریبه را در اینستاگرام با دقت نسبی ارزیابی کنند.

ناظران در قضاوت در مورد ویژگی های برون گرایی و گشودگی بیشترین دقت را داشتند.

سطوح بالای فعالیت اینستاگرام با برونگرایی، گشودگی و خودشیفتگی بیشتر همراه بود.

مردم از دیگران انتظار دارند هنگام انتخاب مطالبی که در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پست می‌کنند، بهترین کار را انجام دهند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که تنها ۲ درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی انتظار داشتند که دیگران همیشه در رسانه های اجتماعی صادق باشند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد می‌توانند به طور شگفت‌آوری دقیق از شخصیت یک فرد از پروفایل رسانه‌های اجتماعی آن‌ها استفاده کنند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که استفاده از “لایک” افراد در فیس بوک برای پیش بینی پاسخ آنها در یک پرسشنامه شخصیت دقیق تر از درخواست از دوستان و خانواده خود برای حدس زدن پاسخ های آنها در پرسشنامه است.

اما در مورد اینستاگرام، سایتی که بیشتر حاوی تصاویر است، به جای کلمات، چطور؟ آیا یک عکس (یا ده ها تصویر) ارزش هزار کلمه یا حداقل چند پرسشنامه شخصیتی دارد؟ مطالعه جدیدی توسط سارا اوسترهولز و همکارانش که به تازگی در ژورنال شخصیت منتشر شده است، توانایی افراد در قضاوت دقیق شخصیت دیگران را تنها بر اساس پروفایل اینستاگرامشان بررسی کرده است.

تحقیق و بررسی علمی فعالیت کاربران اینستاگرام

در این مطالعه، محققان داده‌های شخصیتی بیش از ۱۰۰ کاربر اینستاگرام را جمع‌آوری کردند که پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی سطح عزت نفس، خودشیفتگی و ۵ ویژگی شخصیتی بزرگ (برون‌گرایی، گشودگی به تجربه، ثبات عاطفی، وظیفه‌شناسی و موافق بودن) تکمیل کردند. برای اطمینان از دقیق بودن این ارزیابی‌های شخصیتی، آن‌ها همچنین یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده هر کاربر داشتند که کاربر را بر اساس همین ویژگی‌ها ارزیابی می‌کردند.

بعداً از گروهی جداگانه از ناظران خواسته شد تا پس از مشاهده پروفایل های اینستاگرام، به شخصیت کاربران امتیاز دهند. بنابراین، این ناظران کاملاً غریبه بودند که کاربران را صرفاً بر اساس تصویر رسانه های اجتماعی آنها قضاوت می کردند.

چقدر می توانیم شخصیت افراد را از روی پروفایل اینستاگرام به درستی قضاوت کنیم؟

مشابه سایر تحقیقاتی که به بررسی چگونگی درک دقیق افراد از پروفایل های رسانه های اجتماعی پرداختند، اوسترهولز و همکاران دریافتند که قضاوت غریبه ها درباره شخصیت کاربران در مورد ۵ ویژگی بزرگ به طور قابل توجهی با شخصیت واقعی کاربران مرتبط است. برون گرایی و گشودگی آسان ترین قضاوت بودند، به این معنی که ناظران در قضاوت کاربران در مورد این ویژگی ها دقیق ترین بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که مشاهده کنندگان می توانند تا حدودی به طور دقیق سطوح خودشیفتگی و عزت نفس را نیز استنباط کنند.

یکی از شگفتی‌ها این بود که شرکت‌کنندگان در قضاوت درباره ثبات عاطفی کاربران دقیق‌تر از آنچه در سایر مطالعات رسانه‌های اجتماعی نشان داده شده بود، بودند. محققان حدس زدند که شاید اینستاگرام، با تمرکز بر عکس های رسا، ممکن است به شرکت کنندگان احساس بهتری از تجربیات عاطفی کاربران داده باشد.

ممکن است تعجب کنید که قضاوت ناظران چقدر باید «دقیق» باشد تا محققین آنها را دقیق توصیف کنند. در این نوع تحقیق، قضاوت در صورتی دقیق تلقی می شود که از نظر آماری به طور معنی داری با سطح واقعی ویژگی کاربر مرتبط باشد (همانطور که توسط رتبه بندی خود کاربر از شخصیت خود و رتبه بندی دوستان نزدیک یا اعضای خانواده تعیین می شود). در تئوری، این همبستگی‌ها می‌توانند از ۰ (اصلاً هیچ رابطه‌ای بین شخصیت واقعی کاربر و رتبه‌بندی ناظران وجود ندارد) تا ۱ (یک همبستگی کامل، که در آن ناظران کاربران را دقیقاً مطابق با شخصیت واقعی آنها رتبه‌بندی می‌کنند) متغیر باشد.

همبستگی بین رتبه‌بندی ناظران و شخصیت واقعی کاربران بین ۲۵/۰ برای وظیفه‌شناسی و ۴۴/۰ برای برون‌گرایی بود. این ارتباطات در محدوده کوچک تا متوسط قرار دارند. این بدان معناست که در حالی که ناظران توانایی هایی در استنباط دقیق ویژگی های شخصیتی کاربران نشان دادند، اما از دقیق بودن بسیار دور بودند.

چه چیزی افراد را به شخصیت کاربران ترغیب کرد؟

هدف محققان همچنین شناسایی نشانه‌هایی در نمایه‌های کاربران بود که در رابطه با شخصیت آنها آموزنده‌ترین نشانه‌ها بود. آنها پروفایل ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل کردند، آنها را بر اساس ویژگی های هدفی مختلف کدگذاری کردند، مانند سطح فعالیت کاربر در اینستاگرام (به عنوان مثال، تعداد فالوورها، تعداد اکانت های دنبال شده)، رنگارنگ و مثبت بودن پست های آنها، و میزان تاکید آنها بر خود ترفیع یا ظاهر فیزیکی خود را نشان دادند.

زمانی که کاربران پست‌های زیادی برای خود تبلیغی یا ظاهری داشتند، ناظران به احتمال زیاد آنها را برونگرا، خودشیفته و دارای عزت نفس بالا می‌دانستند. با این حال، سطوح واقعی کاربران از آن صفات (همانطور که توسط و رتبه‌بندی دوستانشان از کاربر) به سختی با ایجاد این نوع پست‌ها مرتبط بود.

نشانه های دیگر ناظران را به نتیجه گیری های دقیق تری سوق داد. سطوح بالای فعالیت اینستاگرام با برون گرایی، گشودگی و خودشیفتگی بیشتر همراه بود و ناظران به این موضوع پی بردند. ناظران همچنین فکر می‌کردند که کاربرانی که پست‌های فعال، مثبت و رنگارنگ داشتند، در هر هفت ویژگی که رتبه‌بندی می‌کردند، بالاتر بودند. اما در واقع، ایجاد این نوع پست ها تنها با سطح برون گرایی و عزت نفس کاربران مرتبط بود.

در مجموع: نتیجه گیری مطالعات

ما شخصیت دیگران را از اینستاگرام قضاوت می کنیم و می توانیم این کار را تا حدودی دقیق انجام دهیم. این بیشتر برای ویژگی‌های برون‌گرایی و گشودگی به تجربه آشکار می‌شود. با این حال، همه نشانه‌هایی که برای شکل دادن به این قضاوت‌ها در نمایه‌ها استفاده می‌شوند، مستقیماً با ویژگی‌های شخصیتی واقعی کاربران مرتبط نیستند – برخی از آنها هستند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند.

ما اغلب تصور می کنیم افرادی که به طور مکرر محتوای تبلیغاتی خود را منتشر می کنند یا روی ظاهر خود تمرکز می کنند، خودشیفته، با اعتماد به نفس و برون گرا هستند. با کمال تعجب، پست کردن چنین محتوایی به سختی با داشتن سطوح بالایی از این ویژگی ها مرتبط است. جالب اینجاست که قابل اعتمادترین شاخص های ویژگی های شخصیتی در اینستاگرام، سطح فعالیت کلی کاربر در سایت و رنگارنگ و مثبت بودن پست های آنهاست. بنابراین اگر می‌خواهید از طریق اینستاگرام به شناخت شخصیت شخصی برسید، اینها عواملی هستند که توجه شما را جلب می‌کنند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.