اختلال شخصیت مرزی در مردان 

اختلال شخصیت مرزی در مردان  : “دومین نفر” بودن : اقای الف : مردی با شخصیت مرزی اقای الف  وکیل موفقی بود که با این وجود آن چیزی که من آن را “نشانگان دومین نفر” می نامم سنگین بود. اقای الف  که از دو برادر کوچکتر بود، در سایه برادر بزرگترش، کارل، با استعداد ورزشی […]


اختلال شخصیت مرزی در مردان  : “دومین نفر” بودن : اقای الف : مردی با شخصیت مرزی اقای الف  وکیل موفقی بود که با این وجود آن چیزی که من آن را “نشانگان دومین نفر” می نامم سنگین بود. اقای الف  که از دو برادر کوچکتر بود، در سایه برادر بزرگترش، کارل، با استعداد ورزشی و اجتماعی بزرگ شده بود. در اینجا نحوه توصیف اقای الف  است:تا زمانی که می‌توانستم به یاد بیاورم، دنیا، حداقل در خانه‌ام، حول محور کارل می‌چرخید. او نور چشم پدر و مادرم بود، به خصوص پدرم. وقتی حدود ده ساله بودم والدینم تصمیم گرفتند زیرزمین را تجهیز کنند و آن را به یک اتاق تفریحی تبدیل کنند. پدرم یک بار در آن پایین   با یک دیوار آینه ای و قفسه های شیشه ای دکور زیبایی ساخت . و در آن قفسه‌ها، علاوه بر نوشیدنی ها ، عکس‌هایی قاب شده بود: کارل در حال بازی فوتبال، کارل در حال بازی بیسبال، کارل دریافت با ارزش‌ترین جایزه بازیکن. غنائم هم بود. از آنجا که او ورزشکار خوبی بود، کارل نیز بسیار محبوب بود. شما می دانید که چگونه می شود. من واقعاً اهل ورزش نبودم، بنابراین هیچ جامی از من برای گذاشتن در قفسه وجود نداشت. فکر می‌کنم شاید یک عکس از من وجود داشته باشد، اما صادقانه بگویم که مطمئن نیستم.اقای الف  در مدرسه عالی بود، اما به دلایلی این امر پدرش را تقریباً به اندازه مهارت های ورزشی برادرش کارل مجذوب نکرد. همچنین برخلاف کارل، اقای الف  هرگز دایره بزرگی از دوستان نداشت. نتیجه این بود که اقای الف  با احساس کم و بیش نامرئی بزرگ شد – که در رده دوم نسبت به کارل قرار داشت. شاید این چیزی نبود که والدینش در نظر داشتند، اما برای اقای الف  این واقعیت بود.به عنوان یک بزرگسال و به عنوان یک شوهر، همسر اقای الف ، تأیید کرد که بسیاری از علائم مرتبط با شکل متوسط ​​​​اختلال شخصیت مرزی (BPD) را در شوهرش دیده است (و مجبور بود با آنها کنار بیاید). همسرش  اقای الف  را اینگونه توصیف کرد: اقای الف  وکیل بسیار خوبی است، اما به خودش خیلی سخت می‌گیرد. زمانی که برای شریک شدن در شرکت تلاش می کرد، نسبت به خود بی رحم بود. او مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کرد، و در یک نقطه فکر می‌کردم که ممکن است وقتی یکی از همسالانش یک شرکت تاسیس کند   ، دچار حمله عصبی شود  مهم نیست که چقدر موفق است، به دلایلی هرگز هیچ چیز برای راضی کردن او کافی نیست.اقای الف  مرد خوبی است – یک شوهر خوب و یک پدر خوب. می دانم که او مرا دوست دارد و بچه ها را هم دوست دارد. او برای ما هر کاری می کرد. با این حال به نظر می رسد که او هرگز با خودش در صلح نیست. در رابطه ما او به اطمینان دائمی نیاز دارد. من نمی فهمم چگونه یک مرد می تواند اینقدر شایستگی داشته باشد و در عین حال اینقدر به خودش شک کند. همچنین، او یک جنبه پارانوئیدی دارد – او دوست دارد تلفن همراه و حساب‌های ایمیل من را چک کند، و اغلب از من می‌پرسد که کجا بوده‌ام اگر حتی ده دقیقه دیر به خانه برگردم.اینها همه نشانه های “نشانگان دومین نفر” هستند.

تنفر از خود

این نوعی تنفر از خود است که یکی از علائم اصلی شخصیت مرزی در مردان و زنان است. اما در مردان بر خلاف زنان بیان می شود. این نوعی خود شکنجه است که قبل از هر چیز در مردی که نمی تواند با خودش در صلح باشد آشکار می شود. او هر کاری می کند، کافی نیست. برای بسیاری از مردان سلامت جسمانی آنها در نتیجه آسیب می بیند. عده کمی برای فرونشاندن اضطراب و نفرت از خود که آزارشان می دهد به کارهای اسیب رسان  روی می آورند. بهبودی از شخصیت مرزی با بینش آغاز می شود. در این مورد، بینش می تواند از انعکاس صادقانه و شجاعانه در گذشته خود و در نظر گرفتن اینکه آیا تجربیات اولیه شما ممکن است منجر به ایجاد   تصویر دومین نفر بودن از خود شده باشد، حاصل شود.

شایع ترین علائم آشکار شخصیت مرزی در مردان

اختلال شخصیت مرزی : شما بسیار خودانتقادگر هستید، اغلب از خودتان ایراد می گیرید، مهم نیست که دیگران چقدر شما را موفق یا شایسته می دانند.تمایل به حسادت   نسبت به دیگران دارید. این ممکن است شما را به سمت داشتن حس مالکیت بیش از حد و کنترل در روابط سوق دهد.حتی یک ناامیدی کوچک می تواند شما را دچار افسردگی یا عصبانیت کند.شما نازک نارنجی هستید و تمایل دارید در پاسخ به انتقادها حالت تدافعی تهاجمی داشته باشید.شما انتظارات غیرواقع بینانه ای از روابط دارید و علیرغم اینکه هیچ مبنایی برای این تصورات در واقعیت ندارید، به راحتی می توانید احساس طرد شدن یا رها شدن کنید. ممکن است مردان بر اختلال شخصیت مرزی  غلبه کنند، اما این روند بهبودی تنها زمانی آغاز می شود که مرد بتواند فهرستی شخصی تهیه کند و با خودش در مورد اینکه کیست و واقعاً چه احساسی نسبت به خودش دارد صادق باشد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.