ارائه ۶ راهکار روان شناختی مناسب برای رشد و توسعه فردی

شش نکته برای رشد خود بررسی کنید که چرا رشد خود مهم است و چگونه به آن دست یابید. رشد شخصی که گاهی به آن «رشد شخصی» یا «توسعه شخصی» نیز گفته می‌شود، فرآیند توسعه مهارت‌ها، نگرش‌ها، کنش‌ها یا واکنش‌های جدید است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشد و رفاه کلی شما […]


شش نکته برای رشد خود

بررسی کنید که چرا رشد خود مهم است و چگونه به آن دست یابید.

رشد شخصی که گاهی به آن «رشد شخصی» یا «توسعه شخصی» نیز گفته می‌شود، فرآیند توسعه مهارت‌ها، نگرش‌ها، کنش‌ها یا واکنش‌های جدید است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشد و رفاه کلی شما را افزایش دهد

رشد خود اغلب شامل افزایش منابع شخصی، از جمله عزت نفس و مهارت های مقابله، و تغییرات در زندگی و فلسفه ها، مانند معنویت عمیق تر، اولویت های بازتعریف شده، و درک بیشتر از زندگی است (تدسکی و کالهون، ۲۰۰۴؛ تاوبمن-بن). -Ari & Weintroub، ۲۰۰۸). به عنوان مثال، پزشکانی که با بازماندگان تروما کار می کردند، رشد خود را گزارش کردند که شامل تغییر در شخصیت آنها، مانند حساسیت، شفقت، بینش، بردباری و همدلی بیشتر بود و قدردانی آنها را برای انعطاف پذیری روح انسانی عمیق تر کرد (آرنولد و همکاران. ، ۲۰۰۵).

رشد خود می تواند برای همه ما متفاوت به نظر برسد. برخی از نمونه های رشد خود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل کنید

توسعه ذهنیت رشد

تاب آوری یادگیری

ارتباط با بدن شما

پذیرفتن چیزی که نمی توانید تغییر دهید

شناختن خودت

ضرب و شتم اهمال کاری

بهبود هوش هیجانی

رشد خود ممکن است به شما در بهبود روابط با همکاران، مدیران، شریک زندگی، دوستان و همچنین با خودتان کمک کند. در اینجا چند دلیل برای اهمیت رشد خود آورده شده است:

این شما را مجبور می کند از منطقه راحتی خود خارج شوید. وقتی منطقه راحتی خود را ترک می کنید (آن فضایی که در آن احساس امنیت و کنترل می کنید) و به سمت منطقه رشد (جایی که می توانید اهداف جدید تعیین کنید و هدف واقعی خود را پیدا کنید) کار کنید، می توانید به پتانسیل کامل خود برسید. همانطور که گفته می شود، “بهترین ملوان ها در آب های صاف به دنیا نمی آیند.”

خودشکوفایی. تئوری آبراهام مزلو (۱۹۴۳) در مورد انگیزش انسان استدلال می کند که زمانی که ما نیازهای “اساسی” و “روانی” خود را ارضا کنیم، نیاز بعدی رشد و تحقق شخصی است. این مهم است زیرا، برای مثال، تلاش نکردن برای رشد ممکن است به معنای سقوط در حالت انفعال در مراحل بعدی زندگی باشد (Page, 2021).

توسعه ذهنیت رشد. ذهنیت رشد به این معنی است که مردم معتقدند هوش و استعدادهای آنها می تواند در طول زمان توسعه یابد، در حالی که یک ذهنیت ثابت به این معنی است که هوش و مهارت های شما ثابت است، بنابراین اگر در کاری خوب نیستید، ممکن است باور کنید که هرگز در آن خوب نخواهید بود. آی تی. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای ذهنیت رشد هستند بیشتر از افرادی که دارای ذهنیت ثابت هستند در مدرسه، شغل و زندگی شخصی به دست می آورند (Dweck, 2008). داشتن ذهنیت رشد همراه با رشد خود است، زیرا فرصت ها را گسترش می دهد و به شما انگیزه می دهد که روی خودتان کار کنید.

نکاتی برای رشد خود

چند راه برای رشد وجود دارد؛ برخی ممکن است به تعهد یا سرمایه گذاری طولانی مدت نیاز داشته باشند در حالی که دسترسی به برخی دیگر ممکن است آسان تر باشد. برخی از نکات برای شروع رشد خود عبارتند از

مدیتیشن کنید. مدیتیشن فواید بی شماری برای سلامت روحی و جسمی شما دارد. وقتی مدیتیشن می‌کنید، خودآگاهی را تمرین کرده و یاد می‌گیرید، مهارت مهمی که می‌تواند به شما در این مسیر رشد شخصی کمک کند.

روزنامه نگاری. نوشتن در ژورنال نه تنها بر سلامت روانی شما تأثیر می گذارد – می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد – بلکه فواید مهمی برای رشد شخصی شما نیز دارد. هنگامی که افکار و رفتارهای خود را یادداشت می کنید، می توانید متوجه الگوها شوید، که راهی عالی برای افزایش خودآگاهی شماست.

خواندن. هنگامی که کتاب می خوانید، بینش ارزشمندی در مورد ماهیت انسان، آنچه که ما را وادار می کند و چرا، و اینکه دیگران چگونه دنیا را می بینند و با آن ارتباط برقرار می کنند، به دست می آورید. چه در مورد عشق باشد، چه تکرار اجتناب ناپذیر تاریخ، یا یک رژیم توتالیتر در دنیای دیستوپیایی، خواندن عادت خوبی برای رشد خود است.

از کلمات تاکیدی و مثبت استفاده کنید. جملات تاکیدی مثبت و خودگویی می تواند برای رفاه کلی شما مفید باشد، از جمله کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی (Beigues et al., 2021). این می تواند به شما انگیزه دهد که شروع کنید و به شما انگیزه دهد تا سفر رشد خود را دنبال کنید.

کنجکاو و ملایم باشید. رشد خود به این معنا نیست که شما “به اندازه کافی” نیستید یا باید به دنبال کمال باشید. بلکه به این است که خود را آنگونه که هستید بپذیرید و فضای امنی را برای شما ایجاد کنید تا در آنچه می توانید باشید عمیق تر بگردید.

کمتر، بیشتر است. وقتی مردم مشکلات را حل می کنند، تمایل دارند به جای حذف چیزها، چیزها را با هم اضافه کنند، حتی زمانی که اضافه کردن موارد بیشتر بر خلاف منافع ما باشد (آدامز و همکاران، ۲۰۲۱). وقتی صحبت از رشد شخصی می شود، برخی از افراد تمایل دارند تا مهارت ها یا گواهی های جدید را اضافه کنند. با این حال، برخی از مربیان توصیه می‌کنند که همه چیز را از بین ببرید – به عنوان مثال، انتظارات دیگران، باورهای خود محدودکننده، کلیشه‌ها و چیزهایی که به شما کمک نمی‌کنند (لی، ۲۰۱۹).