تصمیم گیری در مورد نوع ارزیابی ارتباط موثر در کسب و کار

تصمیم گیری در مورد نوع ارزیابی ارتباط موثر در کسب و کار : از تحلیل کیفی استفاده کنید تا ببینید به چند نفر دسترسی دارید. این نوع تحلیل به سادگی دسترسی را مورد ارزیابی قرار می دهد. می‌توانید از آن برای بررسی تعداد افرادی که با شما ارتباط برقرار کرده اند یا درگیر شده‌اند، استفاده […]


تصمیم گیری در مورد نوع ارزیابی ارتباط موثر در کسب و کار : از تحلیل کیفی استفاده کنید تا ببینید به چند نفر دسترسی دارید. این نوع تحلیل به سادگی دسترسی را مورد ارزیابی قرار می دهد. می‌توانید از آن برای بررسی تعداد افرادی که با شما ارتباط برقرار کرده اند یا درگیر شده‌اند، استفاده کنید، این موضوع در تعیین دسترسی به اطلاعات، مفید است مانند اینکه چه کسی می‌تواند آن را ببیند و چه کسی نمی‌تواند. شما می توانید از این نوع ارزیابی در ارتباط داخلی یا خارجی استفاده کنید. با این نوع تحلیل، می توان گفت که این ارزیابی فقط یک بازی با اعداد است. می توانید ببینید چند نفر به یک فایل داخلی دسترسی پیدا کرده اند. می توانید از افراد بخواهید که به یک ایمیل اطلاعاتی پاسخ دهند تا مشخص شود که آن را خوانده اند یا نه. در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید بررسی کنید که چند نفر شرکت شما را دنبال کرده‌اند، پست‌های خاصی را لایک کرده‌اند یا پاسخ‌هایی را ایجاد کرده اند. برای کمپین کوپن، می‌توانید شمارش کنید که چند نفر از کوپن استفاده کرده‌اند و برای تعیین مناطقی که به آنها رسیده‌اید کد پستی بخواهید. حتی می‌توانید از داده‌هایی که قبلاً جمع‌آوری می‌کنید برای این منظور استفاده کنید، مانند اینکه ببینید چند نفر از وب‌سایت شما پس از یک کمپین تبلیغاتی خاص بازدید می‌کنند. علاوه بر این، مطمئن شوید که داده‌ها را در تمام طول فرآیند ارزیابی جمع‌آوری می‌کنید، نه فقط در پایان، زیرا در این صورت می‌توانید آن را با نقاط عطف خود اندازه‌گیری نمایید.

نظرسنجی ها را امتحان کنید تا بفهمید مردم چگونه پیام را دریافت می کنند. این مسئله برای تعیین اینکه آیا ارتباط واقعاً بر تغییری که می‌خواهید در مخاطب ایجاد کنید به خوبی کار می‌کند یا خیر. فرقی نمی کند که این تغییر برای آگاهی بیشتر باشد یا ایجاد رفتارهای متفاوت. یک نظرسنجی هنوز هم می تواند با این نوع اندازه گیری مفید واقع شود. نظرسنجی خود را ترکیبی از داده های کمی و کیفی قرار دهید. به عنوان مثال، سؤالاتی را بپرسید که مخاطبان می توانند با انتخاب یک عدد در مقیاس ۱-۱۰ پاسخ دهند، اما سپس در مورد آن سؤالات بازخورد بگیرید، مانند “چقدر به خرید این محصول علاقه مند هستید؟ نمره ۱۰  برای جواب ” بسیار علاقه مند هستید”، و نمره ۱  برای “اصلاً علاقه ای ندارید”. و یک گزینه با این عنوان “لطفاً در مورد پاسخ خود بیشتر به ما بگویید.” از طرف دیگر، می‌توانید بپرسید که آیا یک تبلیغ باعث می‌شود فرد تمایل بیشتری به خرید محصول داشته باشد یا خیر. به عنوان مثال، “آیا این ویدیو احتمال خرید محصول ما را در آینده کم یا زیاد می کند؟” با پاسخ های «کمتر احتمال دارد»، «خنثی» و «احتمال بیشتر». یک نظرسنجی می تواند برای آزمایش دانش مخاطبانتان از نوع ارتباطات شما، پرسش در مورد احساسات و پاسخ آن شخص به کمپین، یا یادگیری اینکه چگونه درک فرد از شرکت را تغییر داده است، استفاده شود. این نوع ارزیابی برای همه انواع ارتباطات در هر مرحله از تصمیم گیری ارتباط مفید است.

برای ارزیابی صحت و اثربخشی پیام از گروه های مشاور یا کارشناسان استفاده کنید. اگر نگران نحوه درک پیام هستید یا اینکه پیام از نظر فنی صحیح است، ممکن است نخواهید مخاطبان هدف شما آن را ارزیابی کنند. در عوض، ممکن است ابتدا از متخصصان بخواهید که آن را بررسی کنند تا مشخص شود که ارتباطات کاری را که شما نیاز دارید انجام می شود. این مورد می تواند شامل کارشناسان فنی، کارشناسان بازاریابی، بررسی هیئت مدیره، یا بررسی حقوقی باشد. در این مرحله آماده سازی ارتباطات بهترین کارایی را دارد. با وجود اینکه می توانید از آن برای ارتباطات داخلی استفاده کنید، اما استفاده از آن برای ارتباطات بیرونی منطقی تر است، زیرا ادراک را مورد ارزیابی قرار می دهد.

همه جمع آوری داده ها نباید با نظرسنجی یا تجزیه و تحلیل رسمی شود. گاهی اوقات، داده های ذهنی می توانند به همان اندازه مفید باشند. برای مثال، می‌توانید در انجمن‌های آنلاین سؤالات خود را مطرح کنید تا درک کنید مردم از یک کمپین خاص چگونه برداشت می‌کنند. این نوع بازخورد می تواند برای ارتباطات داخلی یا خارجی در هر مرحله از فرآیند کار کند. می توانید چیزی شبیه به این بپرسید: “نظر شما در مورد کمپین تبلیغاتی جدید شرکت رنگین کمان چیست؟”  از طرف دیگر، می توانید با افراد در محل کار خود صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا افراد اطلاعات اخیری که به آنها داده اید را خوانده و جذب کرده اند یا خیر. نه تنها مجبور نیستید رویکردی رسمی برای نحوه پرسیدن این سؤالات داشته باشید بلکه می توانید رویکردی رسمی برای نحوه تجزیه و تحلیل پاسخ ها داشته باشید. یعنی می‌توانید آنها را به‌عنوان «بیشتر منفی»، «خنثی» و «بیشتر مثبت» دسته‌بندی کنید و سپس بررسی کنید که برای هر کدام چند پاسخ دارید.

 

تصمیم گیری : فروش خود را بررسی کنید تا مشخص کنید آیا مخاطبان خود را متقاعد به خرید کرده اید یا خیر. اگر در حال اندازه گیری یک کمپین بازاریابی هستید، ارزیابی و مشاهده چگونگی تأثیر فروش، یکی از راه های تعیین میزان عملکرد کمپین شما است. اگر فروش شما افزایش یابد، ارتباط شما تا حدی موفقیت آمیز بوده است زیرا مخاطبان خود را متقاعد به خرید کرده اید، که این عامل مربوط به تغییر در رفتار است. اما اگر بر عکس، میزان فروش پایین بیاید، یا شما به مخاطبان واقعی خود دسترسی پیدا نکرده اید یا کمپین شما پیام اشتباهی ارسال کرده است. اگر در حال اجرای یک کمپین اطلاعاتی هستید، توجه داشته باشید که آیا رفتار مخاطبان در پاسخ به کمپین از طریق مشاهده تغییر می کند یا خیر. به عنوان مثال، اگر کمپینی را برای آموزش یک جمعیت محلی در مورد مزایای یک کلینیک تغذیه رایگان راه اندازی کردید و افراد بیشتری شروع به حضور کردند، کمپین شما احتمالاً مؤثر بوده است. این برای ارتباطات خارجی بهترین کارایی را دارد و روی مرحله نتایج متمرکز است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.