تقسیم سه قسمتی روان

تقسیم سه قسمتی روان : اگر کسی به دقت درباره نیروهای فعال آدمی فکر کند، تقریبا ناگریز در نهایت به تقسیم آن‌ها به سه بخش کلی خواهد رسید. (۱) اول، سایق‌های پایه یا واکنش های غریزی، و احساسات یا هیجانات همراه آن‌ها هستند که انرژی منجر به عمل را تأمین می‌کنند (۲) دوم، باید عملکردی […]


تقسیم سه قسمتی روان : اگر کسی به دقت درباره نیروهای فعال آدمی فکر کند، تقریبا ناگریز در نهایت به تقسیم آن‌ها به سه بخش کلی خواهد رسید.

(۱) اول، سایق‌های پایه یا واکنش های غریزی، و احساسات یا هیجانات همراه آن‌ها هستند که انرژی منجر به عمل را تأمین می‌کنند

(۲) دوم، باید عملکردی باشد که بین سایق و واقعیت میانجی‌گری کند و تعیین کند که انجام عمل امکان پذیر یا بخردانه است، و اگر چنین باشد چطور انجام شود

(۳) باید عملکرد سومی وجود داشته باشد که نگران «تأیید» یا «عدم تایید توسط خود و دیگران باشد و عمل را بر این اساس تعدیل کند، یعنی یا آن را تقویت کند یا آن را در مرحله وارسی نگهدارد.

از آنجایی که ما تمایل داریم به شکل تمثیل‌های عینی فکر کنیم، طوری در مورد این عملکردها صحبت می کنیم که گویی به سه قسمت مختلف از یک ساختار تعلق دارند.

برای کل ساختار می توانیم اصطلاح «روان» بهره بگیریم، و برای سه قسمت می توانیم از اصطلاحاتی نظیر (غریزه )، (من)، و (وجدان) استفاده کنیم.

پس این تقسیم سه قسمتی روان، پیامد طبیعی کاربرد منطق صرفأ مجلسی یا درون‌نگرانه درباره عرصه های عملکرد ذهنی کاملا خودآگاه است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.