نگاهی جامع به قدرت باورها در روابط عاشقانه

نگاهی جامع به قدرت باورها در روابط عاشقانه

روابط عاشقانه روابط عاشقانه: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چگونه ایده‌ها بر چیزی که مردم در مورد شریک زندگی متوجه می‌شوند تأثیر می‌گذارند. توضیحات در مورد اینکه چرا شادی رابطه با آگاهی از کارهای خوبی که یک شریک زندگی انجام می دهد مرتبط است متفاوت است. تیمی از محققین این توضیحات را با هم مطالعه […]


روابط عاشقانه

روابط عاشقانه: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چگونه ایده‌ها بر چیزی که مردم در مورد شریک زندگی متوجه می‌شوند تأثیر می‌گذارند.

توضیحات در مورد اینکه چرا شادی رابطه با آگاهی از کارهای خوبی که یک شریک زندگی انجام می دهد مرتبط است متفاوت است.

تیمی از محققین این توضیحات را با هم مطالعه کردند تا مشخص کنند کدامیک به احتمال زیاد درست است.

ایده ای که بیشترین شواهد را داشت این بود که باورهای یک فرد بر آنچه که شریک زندگی خود متوجه می شود تأثیر می گذارد.

لطفاً توجه داشته باشید که محتوای این قطعه فقط به روابط غیر توهین آمیز اشاره دارد.

اگر در یک رابطه عاشقانه هستید، لحظه ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که چقدر با شریک زندگی خود خوشحال هستید. خوب، حالا روش هایی را تصور کنید که شریک زندگی شما با شما خوب است و به رابطه شما تمایل دارد. چه چیزی را متوجه شدید؟ آیا در رابطه خود احساس رضایت شدید را تجربه کردید؟ آیا توانسته‌اید به نمونه‌های فراوانی از متفکر بودن و تلاش شریکتان فکر کنید، یا اصلاً زیاد نیستید؟

طبق علم روابط، اگر واقعاً از رابطه عاشقانه خود راضی هستید، به احتمال زیاد می توانید بگویید که شریک زندگی شما کارهای خوبی را از طرف رابطه شما انجام می دهد. اما چرا چنین است؟ متخصصان روابط برای پاسخ به این سوال توضیحات مختلفی ارائه کرده اند. در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر شد، تیمی از محققان این توضیحات متفاوت را بررسی کردند تا مشخص کنند کدامیک بیشترین شواهد را در پشت آن دارد.

آنها ارتباط بین باورهایی که افراد در مورد آنچه که فکر می کنند شریکشان قرار است انجام دهد، آنچه که آنها واقعاً متوجه انجام دادن شریک خود شده اند و رضایت در رابطه عاشقانه را بررسی کردند. آنها همچنین می‌توانستند ببینند که چگونه انتظارات مردم و آنچه که متوجه آن‌ها شده‌اند در مقابل آنچه که آنها و شرکایشان واقعاً برای رابطه عاشقانه انجام داده‌اند، انطباق دارد. برای انجام این کار، محققان فهرستی از اقدامات خاص را ایجاد کردند که یک فرد می تواند تشخیص دهد (به عنوان مثال، برنامه ریزی برای انجام کاری سرگرم کننده با هم).

نتایج نشان داد که شواهد بیشتر با “فرضیه تایید ادراکی” مطابقت داشتند. این ایده ای است که افراد در مورد آنچه که فکر می کنند همسرشان احتمالا انجام خواهد داد، تصوراتی دارند، و این ایده ها باعث می شود که افراد ناخواسته مشاهده کنند که باورهای آنها را تقویت می کند. به طور خاص، تیم دریافت که افرادی که پیش‌بینی می‌کردند شریک زندگی‌شان اعمال محبت آمیز و مهربانانه انجام دهد، در واقع بیشتر متوجه این نوع اعمال می‌شوند. قابل ذکر است، این جدا از آنچه شریک زندگی آنها واقعا انجام داده بود.

محققان همچنین شواهدی، هرچند کمتر، برای «مدل بازتاب» پیدا کردند. این ایده این است که احساس افراد در یک رابطه عاشقانه به طور کلی بر آنچه که آنها معتقدند شریکشان انجام خواهد داد تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، افرادی که به طور کلی از شریک زندگی خود رضایت بیشتری داشتند، تمایل بیشتری به این باور داشتند که شریک زندگی آنها با او خوب رفتار می کند و به گونه ای رفتار می کند که رابطه عاشقانه را تقویت کند. با کنار هم قرار دادن این دو توضیح، تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که یافته‌های آن‌ها از این ایده حمایت می‌کند که احساسات عمومی افراد در رابطه‌شان بر انواع اعمالی که آنها پیش‌بینی می‌کنند با دیدن شریک زندگی‌شان انجام می‌دهند (“مدل بازتاب”)، و آنچه که آنها پیش‌بینی می‌کنند ببینند، تاثیر می‌گذارد. آنها در نهایت متوجه می شوند (“فرضیه تایید ادراکی”).

البته، تیم تحقیقاتی حق داشت که بگوید مطالعه باید با تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان تکرار شود، قبل از اینکه بگوییم که اقدامات شریک (جدای از اقداماتی که شخص متوجه انجام آن‌ها می‌شود) نقش معناداری در آنچه انجام می‌دهد، ندارد. مردم فکر می کنند و شاهد چه اعمالی هستند. آنها همچنین به درستی خاطرنشان کردند که نتایج آنها به این معنا نیست که اقدامات یک شریک هرگز قدرت تغییر عقاید کسی را در طول زمان نخواهد داشت (مثلاً اگر آنها به طور مداوم با شریک خود به روشی بی فکر یا نامهربان رفتار می کردند).

با این حال، همانطور که محققان همچنین اشاره کردند، آنچه نتایج آنها نشان می دهد اهمیت نحوه تفکر ما در مورد شریک زندگی است. داستانی که برای خودمان تعریف می کنیم اهمیت دارد. در همین راستا، محققان خاطرنشان کردند که وقتی شرکای یکدیگر را دارای سابقه رفتار خوب با یکدیگر و صرف زمان و تلاش برای رابطه می دانند، آنگاه این دیدگاه ها به احتمال زیاد آنها را قادر می سازد که به این مهربانی و تفکر ادامه دهند، حتی در آن لحظات اجتناب ناپذیری که یک یا هر دو شریک دچار لغزش می شوند.

بنابراین چگونه می توانید این تحقیق را در زندگی خود به کار ببرید؟ اگر فکر می‌کنید که شریک زندگی‌تان به رابطه شما کمکی نمی‌کند یا قرار نیست با دقت و محبت رفتار کند، شاید یک آزمایش کوچک در نظر بگیرید. چه برای یک ماه، یک هفته یا حتی یک روز، سعی کنید ببینید چه اتفاقی می‌افتد اگر فعالانه به دنبال انجام کاری مهربان، متفکر یا پرتلاش باشید، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می‌رسد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.