ویژگی های جامعی که نشان می دهد شما بیش از حد سخت گیری نسبت به خود دارید

ویژگی های جامعی که نشان می دهد بیش از حد سخت گیری نسبت به خود دارید

سخت گیری نسبت به خود سخت گیری نسبت به خود: آیا بیشتر از آنچه که لیاقتش را دارید از خودتان انتقاد می کنید؟ سخت گیری نسبت به خود: افرادی که بیش از حد سخت گیری نسبت به خود دارند، معمولاً انتقاد از خود را موجه می بینند. کمال گرایان به ویژه در برابر این ویژگی […]


سخت گیری نسبت به خود

سخت گیری نسبت به خود: آیا بیشتر از آنچه که لیاقتش را دارید از خودتان انتقاد می کنید؟

سخت گیری نسبت به خود: افرادی که بیش از حد سخت گیری نسبت به خود دارند، معمولاً انتقاد از خود را موجه می بینند. کمال گرایان به ویژه در برابر این ویژگی آسیب پذیر هستند. برای بررسی واقعیت، این هفت نوع قضاوت بیش از حد منفی از خود را بخوانید و توجه داشته باشید که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

۱٫ شما از نظر روانی خود را به خاطر اشتباهاتی که حداقل عواقب دارد مورد ضرب و شتم قرار می دهید.

اکثریت قریب به اتفاق مواقع، زمانی که ما مرتکب اشتباه می‌شویم، اشتباهات کوچکی هستند که هیچ عواقبی ندارند یا کمترین پیامد دارند. به عنوان مثال، شما معمولاً در مورد بررسی تاریخ های فروش هشیار هستید، اما یک بار این کار را نمی کنید و در نهایت یک سطل بزرگ ماست خریداری می کنید که روزی که آن را خریدید منقضی می شود. یا معمولاً میوه را با دقت انتخاب می کنید، اما موفق می شوید سه پرتقال گندیده را پشت سر هم بچینید.

راهکار عملی: سعی کنید به خودتان آستانه ای برای اشتباهات بدهید تا کمی سست شوید برای مثال، اشتباهاتی که کمتر از ۱۰هزار تومان پول یا کمتر از ۱۰ دقیقه از زمان شما را هدر می دهند.

۲٫ پس از اصلاح یک اشتباه، مدام از خود انتقاد می کنید.

اوایل امروز، در یک ایمیل با نام اشتباهی به کسی ایمیل زدم. چند دقیقه بعد از ضربه زدن به ارسال و پیغام عذرخواهی، متوجه اشتباهم شدم، اما به انتقاد از خودم ادامه دادم، به خصوص به این دلیل که چند هفته پیش همین کار را با شخص دیگری انجام داده بودم. تمام روز خاموش و روشن، به خودم می‌گفتم چقدر بی‌احترامی است که نام کسی را اشتباه بگیری. در حالی که این درست است، من هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام داده‌ام تا وضعیت را درست کنم، بنابراین انتقاد از خودم احتمالاً باید در همین جا متوقف می‌شد.

راهکار عملی: بدانید که نقش سالم احساس گناه این است که به ما انگیزه دهد تا جبران کنیم و سعی کنیم اشتباهات را تکرار نکنیم. به خودتان اجازه دهید زمانی که تمام تلاش خود را برای تصحیح یک خطا انجام دادید ادامه دهید.

۳٫ مراقبت از خود به طور مداوم از لیست کارهای شما به نفع سایر اولویت های شما حذف می شود.

فرض کنید به تشک جدید نیاز دارید زیرا تشک فعلی شما ناراحت کننده شده است. شما شش ماه است که سعی کرده‌اید زمان و انرژی لازم برای خرید تشک را پیدا کنید، اما این موضوع در لیست کارهای شما توسط چیزهای دیگر غصب می‌شود.

مثال من این است که آخرین باری که ماساژ گرفتم سه سال پیش بود که باردار بودم. تقریباً از آن زمان، من به این فکر می‌کردم که “وقتی X، Y و Z تمام شد و زمان بیشتری داشتم، می‌روم یک ماساژ دیگر بگیرم.” به ناچار مسئله دیگری پیش می آید که مرا مشغول می کند و هرگز نمی روم. من خیلی بدبخت نیستم، اما با این حال، سه سال زمان زیادی است تا هرگز کاری را که دوست دارم انجام دهم، در اولویت قرار ندهم!

به زمانی که به طور مداوم به خودمراقبتی مرتبط با سلامتی و تناسب اندام دست می یابید توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا این بخش های زندگی پر خطر هستند.

نکته: ممکن است از برخی جهات به خوبی از خود مراقبت کنید، اما برخی از حوزه های مراقبت از خود را دارید که هرگز آنها را در اولویت قرار نمی دهید. زمان، پول یا فضای ذهنی مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.

۴٫ وقتی کسی با شما بد رفتار می کند، راهی پیدا می کنید که آن را تقصیر خود تفسیر کنید.

وقتی چیزی در بین فردی اشتباه می‌شود، آیا همیشه آن را تقصیر خود می‌دانید؟ مثلا:

اگر یکی از هم تیمی‌ها این کار را انجام نداد، تقصیر شما بود که به او یادآوری نکردید.

وقتی کسی به شما ظلم می‌کند، در مرحله دوم خودتان حدس می‌زنید که آیا حق دارید احساس عصبانیت کنید. شما به خود می گویید که مشکل باید جنبه ای از شما باشد، مثل اینکه بیش از حد دمدمی مزاج یا خواستار هستید.

اگر کسی به وضوح با شما ارتباط برقرار نمی کند، باید به این دلیل باشد که شما غیرقابل دسترس هستید، یا اینکه ارتباط را به اندازه کافی برای او آسان نکرده اید.

اگر در موقعیت هایی که احساس ناراحتی می کنید می خواهید صحبت کنید، آیا این کار را انجام می دهید؟ یا اینکه خودتان را حدس می زنید و جولان می دهید؟

راهکار عملی: حد وسط بین مسئولیت شخصی بسیار کم و بیش از حد را تشخیص دهید. اگر در حال حاضر ۱۰۰ درصد مسئولیت را بر عهده می گیرید، زمانی که همه چیز اشتباه می شود، خود را با گرفتن ۵۰ درصد آزمایش کنید و از آنجا بروید. از خود بپرسید، “مفیدترین سطح مسئولیتی که باید به عهده بگیرید کدام است؟” در هر موقعیت خاصی که پیش می آید منظورم این است که چه سطحی از مسئولیت پذیری احتمال بروز مجدد مشکل را کاهش می دهد؟ بعید است که اجازه دهید طرف مقابل از هر مسئولیتی فرار کند.

۵٫ شما همیشه مسیر اضافی را طی می کنید.

رفتن مسیر اضافی قابل تحسین است، اما رفتن مداوم خسته کننده است. اگر با انجام این کار خود را تخلیه کنید، احتمالاً عواقب منفی را در نتیجه تجربه خواهید کرد. برای مثال، شما آنقدر مشغول هستید که در زمینه‌های نسبتاً بی‌اهمیت کامل باشید که مسائل مهم را بدون توجه رها می‌کنید.

نکته: این الگو می‌تواند ناشی از سندروم فریبنده باشد، جایی که می‌ترسید که بیش از حد وظیفه‌شناس نبودن باعث نقص‌های شما شود. آشکار شد و بازگشایی سریع زندگی شما. ساده ترین راه برای شکستن این الگو این است که تمرین نکنید از راه های کوچک بیش از حد پیش نروید. هر بار که این کار را انجام می دهید و هیچ اتفاق وحشتناکی رخ نمی دهد، انجام آن آسان تر می شود. به همین ترتیب، اگر مسیر اضافی را طی نکنید و در نتیجه مشکل کوچکی پیش بیاید، متوجه خواهید شد که توانسته اید از پس آن برآیید.

۶٫ با وجود اینکه بیشتر زندگی مشترک خود را دارید، احساس شکست می کنید.

افرادی که از خود انتقاد می کنند و سخت گیری نسبت به خود دارید به زندگی خود نگاه می کنند و تمام زمینه هایی را که در آنها کامل نیستند، می بینند. آنها تمام کارهایی را که درست انجام می دهند نادیده می گیرند.

راهکار عملی: از خود بپرسید که زندگی شما برای دیگران چگونه است. اگر دیگران به شما به عنوان داشتن زندگی مشترک نگاه می کنند، در نظر بگیرید که آیا حداقل ذره ای از حقیقت در آن وجود دارد یا خیر. آیا واقعیت زندگی و تصمیم‌گیری شما کمتر از آنچه دیگران تصور می‌کنند خوشرنگ‌تر است، اما بسیار بهتر از آن چیزی است که به خودتان اعتبار می‌دهید؟ چه کاری را درست انجام می‌دهید که آن را بدیهی می‌دانید؟ به عنوان مثال، شما قبض های خود را به موقع پرداخت می کنید.

۷٫ اشتباهات «احمقانه» دیگران را قابل درک می بینید، اما اشتباه خود را نه.

همه ما کارهای احمقانه انجام می دهیم. به عنوان مثال، مخلوط کن خود را بدون درب به درستی روشن می کنید و اسموتی را روی تمام دیوارهای خود می گیرید. وقتی دیگران چنین کارهایی را انجام می دهند، آیا اشتباهات آنها را قابل درک می بینید؟ به هر حال، منحرف شدن و اشتباهات بی فکر آسان است. برعکس، وقتی این نوع اشتباهات را مرتکب می شوید، به هیچ وجه خود را انتقاد نمی کنید و سخت گیری نسبت به خود ندارید؟

راهکار عملی: وقتی چنین اتفاقاتی رخ می دهد، از خود بپرسید که در موقعیتی مشابه به دیگری که دوست دارید و به او احترام می گذارید، چه می گویید. سعی کنید این را به خودتان بگویید!

پیام های خانه

کارهای عملی و نسبتا ساده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش انتقاد از خود و سخت گیری نسبت به خود انجام دهید.

برای اینکه انگیزه امتحان این استراتژی‌ها را داشته باشید، باید بدانید که چرا کنار گذاشتن انتقاد شدید از خود به شما سود می‌رساند. این فقط در مورد احساس بهتر نیست بلکه انتقاد از خود کمتر می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید و زمان و انرژی احساسی کمتری را هدر دهید که به نوبه خود باعث بهره وری شما می شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.