پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) : پرسشنامه سلامت عمومی توسط گلدبرگ در سال ۱۹۷۲ ابداع‌شده و هدف از طراحی آن کشف و شناسایی اختلالات روانی در مراکز درمانی و موقعیت‌های مختلف بوده است. این پرسشنامه ازجمله شناخته­ترین ابزار غربالگری اختلالات روانی است که تأثیر به سزایی در پیشرفت پژوهش‌های علوم رفتاری و روان‌پزشکی داشته است. فرم […]


پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) : پرسشنامه سلامت عمومی توسط گلدبرگ در سال ۱۹۷۲ ابداع‌شده و هدف از طراحی آن کشف و شناسایی اختلالات روانی در مراکز درمانی و موقعیت‌های مختلف بوده است. این پرسشنامه ازجمله شناخته­ترین ابزار غربالگری اختلالات روانی است که تأثیر به سزایی در پیشرفت پژوهش‌های علوم رفتاری و روان‌پزشکی داشته است.

فرم ۲۸ سؤالی پرسشنامه سلامت عمومی، توسط گلدبرگ و هیلیر در سال ۱۹۷۹ تدوین‌یافته و سؤال‌های آن بر اساس روش تحلیل عاملی فرم ۶۰ سؤالی اولیه استخراج گردیده است که دربرگیرنده ۴ مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی شدید است .

همبستگی بالای موجود بین نتایج حاصل از فرم‌های ۲۸ و ۶۰ سؤالی پرسشنامه سلامت عمومی در تشخیص اختلالات روانی دلالت بر این دارد که پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی از توانایی لازم برای ارزیابی شدت اختلالات روانی برخوردار بوده می‌تواند به‌عنوان ابزار غربالگری، صرفه‌جویی در وقت و هزینه را در پژوهش‌های علوم رفتاری به همراه داشته باشد.

 

روایی و پایایی آزمون

مرور مطالعات انجام‌گرفته در کشورهای ۲۸ و ۶۰ سؤالی، مختلف جهان درزمینه‌ی اعتبار یابی فرم‌های ۱۲ پرسشنامه سلامت عمومی (ماری و ویلیامز، ۱۹۸۵؛ بریجز و گلدبرگ، ۱۹۸۶؛ سریرام و همکاران، ۱۹۸۹؛ آدرابیجبه و گورژه، ۱۹۹۲؛ استانسفلد و همکاران، ۱۹۹۲؛ چونگ و اسپیرز، ۱۹۹۴ و گلدبرگ و همکاران، ۱۹۹۷) دلالت بر پایایی و روایی بالای آن  دارد .

مطالعات محدود اندکی درزمینه‌ی اعتبار یابی پرسشنامه سلامت عمومی ۱۲ سؤالی در ایران انجام‌گرفته است. پالاهنگ و همکاران در بررسی اعتبار یابی پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی، بر اساس نمره‌گذاری سنتی، نمره برش ۶ و بر اساس نمره‌گذاری ساده لیکرت، نقطه برش ۲۲ گزارش نموده و ضریب پایایی پرسشنامه با روش باز آزمایی ۹۱% بوده است. یعقوبی و همکاران، در بررسی اعتبار یابی پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی، نمره برش ۶ را با روش سنتی و نقطه برش ۲۳ را با روش لیکرتی گزارش نموده و ضریب پایایی پرسشنامه با روش باز آزمایی ۸۸% گزارش کرده است. اعتبار یابی پرسشنامه سلامت عمومی در شهر تهران (نوربالا، باقری یزدی و محمد، ۸۷) بر اساس همبستگی با SCL-90 و باز آزمایی مشخصات بسیار بالایی به دست آورده است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.