مقیاس وسواس فکری عملی ییل براون

مقیاس وسواس فکری – عملی YBOCS مقیاس وسواس فکری عملی ییل براون (Y-BOCS) پرسشنامه ای برای ارزیابی شدت علائم وسواس فکری (OCD) است. این مقیاس که توسط وین کی گودمن و همکارانش طراحی شده است، در تحقیقات به صورت بالینی مورد استفاده قرار می گیرد تا هم شدت وسواس( OCD) را تعیین کند و هم […]


مقیاس وسواس فکری عملی YBOCS

مقیاس وسواس فکری عملی ییل براون (Y-BOCS) پرسشنامه ای برای ارزیابی شدت علائم وسواس فکری (OCD) است.
این مقیاس که توسط وین کی گودمن و همکارانش طراحی شده است، در تحقیقات به صورت بالینی مورد استفاده قرار می گیرد تا هم شدت وسواس( OCD) را تعیین کند و هم در طول درمان بهبود را کنترل کند. این مقیاس، به طور جداگانه میزان وسواس را اندازه گیری می کند و به طور خاص شدت علائم اختلال وسواس فکری عملی را می سنجد.

گودمن پس از آزمون و خطا در جهت اطمینان در صحت تشخیص، نتیجه گرفت که روی هم رفته، این پرسشنامه، از ویژگیهای روان سنجی بسیار خوبی در ارزیابی و شدت علائم وسواس فکری برخوردار است. اگرچه Y-BOCS یک اندازه گیری معتبر و قابل اطمینان است، اما نسخه دوم این پرسشنامه (Y-BOCS -II) که توسط گودمن مورد بهره برداری قرار گرفت یک روش جایگزین برای ارزیابی حضور علائم و شدت آن فراهم می کند.

مطالعات نیز توسط اعضای مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران برای تعیین صحت مقیاس وسواس ییل-براون صورت گرفته است. اعضا، این مقیاس را برای گروهی از افراد اعمال كردند و پس از اطمینان از توزیع معمول داده ها، یك سری تست هایی برای اطمینان انجام شد. براساس نتایج این ژورنال، روایی و پایایی مورد تایید فرم ترجمه شده از مقیاس وسواسی فکری عملی ییل-براون از کاربردهای تشخیصی بالینی پشتیبانی می کند.

نسخه مقیاس وسواس فکری عملی برای کودکان (CY-BOCS)

نسخه کودکان Y-BOCS یا مقیاس های وسواسی وسواس کودکان (CY-BOCS) ییل براون، یک گزارش کلینیکی برای ارزیابی علائم وسواس فکری محسوب میشود که برای دوران کودکی تا اوایل بزرگسالی طراحی شده است.

CY-BOCS شامل ۷۰ سوال است و حدود ۱۵ تا ۲۵ دقیقه طول می کشد. هر سوال برای پرسیدن در مورد علائم رفتار وسواسی اجباری طراحی شده است، اگرچه تفکیک دقیق سوالات ناشناخته است. میزان استفاده از این سوال در مقیاس ۰-۴ ارزیابی می شود. بر اساس تحقیقات، این ارزیابی از نظر آماری معتبر و قابل اعتماد است، اما لزوماً مفید نیست.

انواع دیگر مقیاس وسواس فکری عملی

این مقیاس با چند پرسشنامه والدین وفق داده شده است که در این نوع پرسشنامه به صورت مشترک توسط والد و کودک پر می شود، اگر چه بیشتر آنها از لحاظ جنبه روانشناسانه معتبر نبوده اند. با این حال، این ورژنها به شدت رفتارهای وسواسی کودکان و میزان درجه آن می پردازد. مشخص شده است که انجام این اقدامات در کلینیک بسیار مفید تر است چرا که تفسیر و ارزیابی آن اگر با مقداری چاشنی اغراق همراه شود، فقدان اعتبار است.

نسخه دیگر که شباهت زیادی به ورژن CY-BOCS دارد، متمرکز بر والدین است که توسط پزشک، هم از کودک و هم والدین گرفته میشود.

این پرسشنامه به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

مسلما این پرسشنامه همانگونه که از نامش پیداست به افرادی پیشنهاد می شود که از وسواس رنج می برند، لذا باید علائم آن را تشخیص داد.

اختلال وسواس فکری ـ عملی  نوعی اختلال روانی است که در آن فرد نیاز به انجام امور روزمره را به طور مکرر احساس می کند (به اصطلاح “اجبار”) خوانده می شود، یا افکار خاصی را به طور مکرر دنبال می کند.

فرد قادر نیست بیش از مدت زمانی کوتاه افکار یا فعالیتها را کنترل کند. اجبارات معمول شامل شستن دستها، شمارش چیزها و چک کردن اینکه در قفل است یا خیر، می باشد. این فعالیت ها به حدی رخ می دهد که زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و پیامدهای منفی برای او به دنبال دارد. نشانگان این اختلال، اغلب بیش از یک ساعت در روز طول می کشد. اکثر بزرگسالان با دیدن یک فرد وسواسی درک می کنند که رفتارهایشان معنی ندارد. این بیماری با اختلال اضطراب و افزایش خطر خودکشی همراه است.

پس اگر این علائم را در خود حس می کنید،بهترین کار مراجعه به یک درمانگر مجرب است تا شما را در تشخیص و درمان یاری کند. مرکز روانشناسی و مشاوره احیا، همه روز شما را پذیرا خواهد بود. این مرکز با کادر حرفه ای خود، شما را در جهت رفع مشکلات وسواس یاری خواهد کرد، چرا که سابقه ای درخشان و طولانی در زمینه روانشناسی دارد.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.