مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری كودكان کانرز

مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری كودكان کانرز طراحی مقیاس چندگانه کانرز توسط کیت کانرز (Conners) در سال ۱۹۶۰ شروع به ابداع کرد. این مقیاس نخستین بار به منظور سنجش میزان تأثیر داروهای محرک روی کودکان بیش­ فعال (ADHD) و جهت تشخیص این کودکان با کودکان عادی طرح ریزی شد. داده های نخستین در اوایل دهه […]


مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری كودكان کانرز

طراحی مقیاس چندگانه کانرز توسط کیت کانرز (Conners) در سال ۱۹۶۰ شروع به ابداع کرد. این مقیاس نخستین بار به منظور سنجش میزان تأثیر داروهای محرک روی کودکان بیش­ فعال (ADHD) و جهت تشخیص این کودکان با کودکان عادی طرح ریزی شد.

داده های نخستین در اوایل دهه ۱۹۷۰ مورد تجزیه و تحلیل عاملی قرار گرفت و ۷۳ سوال از آن استخراج شد. در سال ۱۹۷۳ مقیاس دیگری که شامل ۹۳ پرسش بود را طراحی کرد که این پرسشنامه ویژه والدین بود. این پرسشنامه، مشکلات و  اختلالات کودکان را در ۲۵ حوزه متفاوت مورد ارزیابی قرار می‌داد. دریک تجزیه و تحلیل عاملی، ۷ مورد از این موارد، مهر تأیید خورد. این تلاش ها پس از حدود ۸ سال به صورت یک فرم کوتاه با ۴۸ پرسش و حذف برخی از گویه های اولیه به وسیله کانرز، گویت و اولریج در سال ۱۹۷۸ به بار نشست و فرم کانرز ویژه والدین اینگونه طراحی شد.

پرسشنامه مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری کودکان کانرز مخصوص والدین (CPRS-R)، به والدینی ارائه می شود که دارای کودکان بین ۳ تا ۱۷ سال هستند. دو نوع پرسشنامه CPRS-R وجود دارد: فرم بلند (CPRS-R: L) و فرم کوتاه (CPRS). -R: S). فرم بلند این پرسشنامه شامل ۸۰ مورد است و تقریباً باید به مدت زمان ۲۰ دقیقه توسط والدین یا سرپرستان کودک تکمیل شود. فرم کوتاه این پرسشنامه ۲۷ مورد را شامل می شود و باید در بازه زمانی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه تکمیل شود.

این پرسشنامه مختص چه کسانی است؟

از والدین خواسته می شود تا پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان کانرز را بعد از ملاقات با یک درمانگر یا روانشناس پر کنند تا اینگونه بتوانند به تشخیص علائم زیر دست یابند:

  • بیش فعالی (ADHD): اگر کودک دارای اختلال بیش فعالی باشد با خرده مقیاسهایی که در این پرسشنامه وجود دارد، می توان به تشخیص پرداخت. کودک بیش فعال، مشکل توجه و تمرکز دارد و اغلب احساس بی قراری و عدم آرامش را تجربه می کند.
  • اختلال یادگیری: از موارد دیگر که به کمک این پرسشنامه قابل تشخیص خواهد بود، اختلال یادگیری است. کودک در این وضعیت دچار بی دقتی، حواس پرتی و عدم تمرکز می شود و این عامل احساس ناکامی را در او ایجاد می کند.
  • اختلال اضطراب: کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند اغلب نگران، خجالتی و فاقد اعتماد به نفس هستند. به کمک خرده مقیاسهای موجود دراین پرسشنامه می توان به تشخیص این اختلال در کودک پی برد.
  • مشکلات روان تنی: در این موارد کودک اختلال خواب، سردردهای مکرر و دل دردهایی را متحمل می شود. با پاسخ به سوالات این پرسشنامه توسط والدین، درمانگر می تواند به تشخیص آن بپردازد.

مزایای بهره گیری از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان کانرز ویژه والدین:

  • ایجاد دیدگاه نسبت به الگوهای رفتاری کودک بر مبنای تجربیات افراد نزدیک به او.
  • مقایسه این اطلاعات با اطلاعات بالینی استاندار به منظور پشتیبانی برای یافتن تشخیص
  • یافتن یک مبنای رفتاری معمول در جهت توصیه های پزشکی و درمان.
  • وسیله ای در جهت کمک به درمانگر برای ایجاد یک برنامه و طرح درمانی به کودک.
  • کمک به تصمیم گیری درمورد اینکه آیا کودک واجد شرایط آموزش ویژه در مدرسه است یا باید وارد مدرسه مخصوص کودکان استثنایی شود.

این آزمایش همچنین به روانشناسان کمک می کند تا علائم دیگری نظیر پریشانی عاطفی، مشکلات رفتاری یا اختلالات تحصیلی را نیز مورد بررسیقرار دهند. این علائم شامل موارد زیر است:

افسردگی

نارساخوانی

اختلال عاطفی

 

پس از اتمام آزمون، روانشناس فرم ها را تفسیر می کند و گزارش آنها با والدین بررسی می شود. سرانجام ، دو طرف در مورد توصیه‌های مربوط به درمان صحبت خواهند کرد.

این نتایج به روانشناس کمک می کند تا انواع اختلالات ذکر شده را مورد ارزیابی قرار دهد و پس از تشخیص، بر اساس میزان نمره دریافتی و همچنین شدت آن، درمان را توصیه کند.

 

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.