پرسشنامه شخصیت انیاگرام

شخصیت انیاگرام شخصیت انیاگرام:انیاگرام شخصیت (Enneagram) از کلمات یونانی ennéa  به معنی “نه” و grámma ، به معنی چیزی که “نوشته شده” یا “ترسیم شده” است، می آید و الگویی از روان انسان است. اگرچه خاستگاه و تاریخ بسیاری از ایده ها و تئوری های مرتبط با انیاگرام از شخصیت بحث برانگیز است، اما تئوری […]


شخصیت انیاگرام

شخصیت انیاگرام:انیاگرام شخصیت (Enneagram) از کلمات یونانی ennéa  به معنی “نه” و grámma ، به معنی چیزی که “نوشته شده” یا “ترسیم شده” است، می آید و الگویی از روان انسان است.

اگرچه خاستگاه و تاریخ بسیاری از ایده ها و تئوری های مرتبط با انیاگرام از شخصیت بحث برانگیز است، اما تئوری های معاصر انیاگرام اساساً برگرفته از آموزه های معلم روحی – معنوی بولیوی، اسکار ایچازو از دهه ۵۰ و کلادیوـ روانپزشک ـ است. و پس از آن از نارن جو دهه ۱۹۷۰٫ نظریه های نارن جو و همچنین برخی آموزه های قبلی درباره شخصیت، توسط جورج گورجیف مورد مطالعه قرار گرفت.

بر اساس این نظریه، ۹ تیپ شخصیت وجود دارد.

این ۹ تیپ در یک مدل هندسی قابل ترسیم است و درعین حال به سه دسته تفکر، احساس و غریزه تقسیم بندی می شود. با کمک انیاگرام میتوان شخصیت را در ابعاد مختلف درک کرد. این تیپ های شخصیتی نقاط ضعف و قوت فرد را مشخص می کنند و اینگونه می توان به خودشناسی و ارتباط مؤثر با اطرافیان یا جهان پیرامون پرداخت.

این نه تیپ شخصیت شامل این موارد می شود:

  1. اصلاح‌گر: این افراد بر این باورند که تنها یکی راه برای حل مسائل وجود دارد. و عموما همه چیز را سیاه یا سفید می بینند. این افراد، شخصیتی کمال گرا دارند و انتظار دارند تا همه چیز به بهترین شکل ممکن شکل بگیرد. از ویژگی های این تیپ شخصیت: نفوذ قوی بر دیگران، ریز بینی، عدم بروز احساسات در ظاهر، منظم بودن، رفع نواقص دیگران.
  2. یاری‌رسان یا حامی: این افراد بدون هیچ انتظاری به دیگران کمک می‌کنند. آنها سخت کوش، پر تلاش و متفکر هستند. به حرفهای دیگران خوب گوش می دهند و به خوبی با دیگران همدردی می کنند. مهربان و دلسوز هستند.
  3. موفقیت طلب: این تیپ شخصیت دارای سطح بالایی از روابط اجتماعی هستند. شهرت طلب هستند و افرادی پر شور و با انرژی هستند و به رقابت کردن علاقه شدیدی دارند.
  4. فردگرا یا درون گرا: این تیپ شخصیت به شدت خلاق، هنرمند و هنر دوست و حساس هستند، توانایی همدردی با دیگران را دارند اما در شرایط بحرانی احساس عدم درک شدن توسط دیگران، می کنند.
  5. کنجکاو: این تیپ شخصیت عاشق مطالعه و کشف و جستجوگری است. اغلب افرادی کم حرف و اهل تفکر هستند ولی بسیار گوشه گیر هستند و در حضور در جمع احساس ضعف می کنند و ترجیح می دهند تا وقت و انرژی خود را برای دیگران نگذارند.
  6. وفادار: این افراد تمایلی به بحث و دعوا ندارند. متعهد و وفادار هستند و افرادی با مسئولیت به شمار می آیند. در موقعیتهای اجتماعی کارآمدند و غالبه محافظه کار به نظر می رسند.
  7. ماجرا جو یا خوش‌گذران: در این تیپ شخصیتی شخص از محیط های افسرده و یکنواخت بیزار است. فردی پرشور و انرژی است و می تواند به عنوان رهبر خوب عمل کند.
  8. مبارز: این افراد، افرادی شجاع، اهل مشاجره و مجادله، مستقل، سلطه گر و رهبران موفقی هستند.
  9. صلح طلب: این تیپ شخصیتی به دنبال حفظ‌کننده آرامش به هر قیمت و روشی است. بیان خوبی دارد و دارای حس همدردی بدون انتظار از دیگران است و مشاور خوبی است.                       این پرسشنامه برای چه کسانی مناسب است؟
    Enneagram of Personality از طریق سمینارها ، همایش ها ، کتاب ها ، مجلات و DVD ها به طور گسترده ای در زمینه مدیریت مشاغل و معنویت ارتقا یافته است. در زمینه های شغلی معمولاً از آن به عنوان یک روش برای دستیابی به نوع شخصیت به منظور دست یافتن به بینشی در ارتباط با پویایی بین فردی استفاده می شود. در معنویت بیشتر به عنوان راهی برای حالتهای بالاتر هستی، ذات و روشنگری ارائه می شود. در هر دو زمینه استفاده از این پرسشنامه  به خودآگاهی ، خودشناسی و رشد شخصیتی کمک کننده است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.