اختلال پانیک در کودکان

ویژگی  های اختلال پانیک در کودکان

ویژگی اصلی وحشت زدگی یا اختلال پانیک یک دوره ترس یا ناراحتی شدید است که بطور ناگهانی شروع شده و بسرعت – معمولا در عرض ده دقیقه یا کمتر به اوج خود می رسد.

وقتی در مورد یک کودک اختلال پانیک تشخیص داده می شود که دچار حداقل دو حمله اضطراب غیرمنتظره شده باشد.

حمله اضطراب یا پانیک اضطراب شدید و ناگهانی و بدون دلیل است که فرد حداقل ۱ ماه دچار نگرانی این است که دوباره دچار حمله شود کنترلش را ازدست دهد و دیوانه شود.

اغلب با احساس خطر یا احساس پیامدهای شوم قریب الوقوع و تمایل به فرار و حداقل با نمودار شدن چهار مورد از مواردی چون تپش قلب، عرق کردن، سوز، احساس تنگی نفس یابسته شدن راه گلو، احساس خفگی، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، تهوع یا ناراحتی شکمی، احساس سرگیجه یا منگی، مسخ واقعیت یا شخصیت، ترس از دیوانه شدن یا از دست دادن کنترل، ترس از مرگ و برافروختگی نمودار می شود که بدون حالتهای گذرهراسی در افراد مبتلا قابل تشخیص است.

نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال، متوجه غیر منطقی و مفرط بودن ترس خود هستند ولی این مساله در مورد کودکان الزامی نیست.

تنها در صورتی این تشخیص مناسب خواهد بود که اجتناب ترس یا اضطراب حاصل از رویارویی یا موقعیت اجتماعی یا عملکردی بطور قابل ملاحظه ای با فعالیتهای عادی کارکرد شغلی و زندگی اجتماعی تداخل کند یا شخص، پریشانی آشکاری را در مورد ابتلا به هراس نمودار سازد.

لزوم تشخیص این امر در افراد زیر هجده سال، دوام حداقل شش ماهه نشانه های اختلال است.

افراد مبتلا در موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی ترس آور، نگران و آشفته اند و از شرمندگی و احتمال تغییر واهمه دارند، به انتقاد حساسند، از خویشتن ارزیابی منفی دارند، عزت نفسشان ضعیف است، احساس حقارت می کنند و در ابراز خود مشکل دارند.

اغلب در مدرسه بعلت اضطراب، پیشرفت چندانی ندارند و به علت عملکردهای اجتنابی در مجموعه ای از فعالیتهای مدرسه، محیط اجتماعی و شغلی احتمالا شکست می خورند.

در کودکان مبتلا، گریه کردن، داد و فریاد، چسبیدن و یا ماندن در کنار یک شخص آشنا، محدود کردن روابط و تا حدودی موتیسم قابل انتظار است.

احتمال دارد کودکان خردسال در موقعیتهای اجتماعی، کمرویی افراطی، کناره گیری و عملکرد اجتنابی نشان دهند و به آشناها بچسبند.

بر خلاف بزرگسالان، کودکان مبتلا به هراس اجتماعی، امکان اجتناب از همه موقعیتهای ترس آور را ندارند و ممکن است قادر به شناسایی و اهمیت اضطرابشان نباشند.

به دلیل شروع زودرس و مزمن این اختلال، آشفتگی در کودکان، بیشتر به شکل ناتوانی در دستیابی به سطح کارکرد مورد انتظار نمودار می شود تا افول سطح کارکرد بهینه. البته در دوره نوجوانی امکان دارد در عملکرد اجتماعی و تحصیلی افت پدیدار شود.

بطور کلی به نظر می رسد نسبت دخترها در ابتلا به این اختلال بیشتر از پسرها باشد. البته این امر بشدت تحت تاثیر تربیت، فرهنگ جامعه و انتظارهای جنسیتی است.

علایم و نشانه های پانیک:

یک حمله پانیک حداقل چهار مورد از علایم زیر را باید دارا باشد:

  • احساس خطر قریب الوقوع
  • نیاز به فرار
  • ضربان قلب سریع
  • عرق کردن، لرزیدن
  • کمبود نفس
  • احساس ازدست دادن کنترل
  • درد قفسه سینه
  • ناراحتی در شکم و دل آشوبی
  • سرگیجه
  • احساس غیرواقعی بودن چیزها یا غیرواقعی بودن خود
  • ترس از دیوانه شدن
  • ترس از مردن
  • حس سوزش یا طنین صدا
  • احساس سرما یا گرما کردن

بازار هراسی یا ترس از مکانهای باز وقتی رخ می دهد که کودک از مکان ها یا موقعیت هایی که قبلا دچار پانیک شده است اجتناب می کند و می ترسد که اگر دچار حمله شود نتواند از آن محل فرار کند.

امتناع از مدرسه رفتن بارزترین نشانه بازار هراسی در کودکان است.

دلایل حملات پانیک و اختلال پانیک:

اگرچه علت های دقیقی برای حملات پانیک و اختلال پانیک مشخص نشده است، وجود این اختلال در خانواده محتمل است.

هم چنین به نظر می رسد بین تغییرات مهم زندگی مثل فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و ورود به شغل ، ازدواج، بچه دار شدن، مرگ عزیز ، طلاق یا از دست دادن شغل با بروز حملات پانیک ارتباط وجود دارد.