پلک زدن مداوم – جدایی هر روز صبح – عدم موفقیت در جداسازی اتاق خواب کودک دو سال و سه ماه

۱- شاغل هستم و هر روز صبح با مشکل جدا شدن پسرم که نزد مادربزرگ می ماند مواجه هستم ؟
۲-هنوز شروع به صحبت نکرده و در حد کلمات ابتدایی مثل : شیر، آب ، مامان و بابا ، گوجه وقطار و سیب وموز صحبت میکنه و آواهایی مثل ربات از خودش در می باره؟
۳-هنوز در اتاق خواب ما می خوابه و با توجه به اینکه ۲۰ ماهگی از شیر مادر رفته شده هنوز با دستش سینه رو لمس می کنه
۴-حدود دو هفته هست که مدام پلک می زنه ، چشم پزشک بردم از نظر ایشون مشکلی نداشت و گفتن تیک هستش
ممنون میشم من و راهنمایی بفرمایین
اکرم

نوزاد در ماه های اول زندگی نیاز شدیدی به والدین به ویژه مادر خود دارد. و لازم است علاوه بر بر آورده کردن تمام احتیاجات حیاتی ، نیازهای روانی کودک که ، برای رشد روانی او لازم است هم در نظر گرفته شود.
وجود یک رابطه ی گرم، ‌صمیمی و مناسب و مستمر بین مادر و کودک برای رشد عاطفی کودک ضروری است و مهیا کننده احساس امنیت کودک است .دلبستگی امن کودک محصول رابطه مناسب مادر و کودک است، که تاثیر بسزایی در مراحل رشد کودک دارد .
تماس بدنی نزدیک مثل بغل کردن نوزاد برای رشد او ضروری است ، نوزاد از تماس جسمی و کلامی با مادر لذت می برد و پایه های رشد اجتماعی در او پی ریزی می شود. اما این نکته حائز اهمیت است که کیفیت رابطه مهمتر از کمیت آن است..در مراحل رشد کودکان اغلب کودکان شیرخوار یا نوپا در مراحل خاصی از زندگی‌شان، نسبت به جدا شدن از یکی از والدینشان یا احتمال این جدایی، اضطرابی واقعی را نشان می‌دهند و آشفته می‌شوند. به این احساس اضطراب، اضطراب جدایی می‌گویند که یک مرحلهٔ کاملاً طبیعی از رشد عاطفی کودک است. و زمانی شروع می‌شود که کودکان کم‌کم تشخیص می‌دهند که افراد و اشیا حتی زمانی که حضور ندارند همچنان وجود دارند که این مفهوم را پایداری شیء می‌نامند. این مرحله هر چند یکی از مراحل رشد طبیعی کودک است اما گذار از این مرحله باید با شیوه ای درست و مناسب صورت گیرد تا خدشه ای به سلامت روان و رشد کودک وارد نشود ..بنابر این لازم است مادران تکنیکهای لازم برای عبور مناسب از مراحل گوناگون رشد کودک را بیاموزند …آشنایی والدین با تکنیکهای فرزند پروری بسیار ضروری و لازم است و بهتر است از راهنمایی مشاوران و متخصصین مجرب استفاده نمایند ..هر چند گلهای زیبای طبیعت آب و نور میخواهند اما هر گلی وابسته به شرایط خاص خود به مراقبتی کاملا خاص و انفرادی نیاز دارد تا مراحل رشد و تکامل را به درستی پشت سر بگذارد .. مراقبت درست از گلهای زندگی را بیاموزیم …

دکتر شهین بحرینی/درمانگر مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *