مفهوم نوازش و تنبیه در رابطه ی عاطفی

مفهوم نوازش و تنبیه در رابطه ی عاطفی   برای بررسی جایگاه مفهوم نوازش و تنبیه در رابطه ی عاطفی لازم است به چند مفهوم دیگر  توجه ویژه نشان داد . یکی از این مفاهیم توجه است .توجه کردن و توجه گرفتن در رابطه ی عاطفی معمولا پیغام بودن و   دوست داشتن را مخابره میکند  […]


مفهوم نوازش و تنبیه در رابطه ی عاطفی

 

برای بررسی جایگاه مفهوم نوازش و تنبیه در رابطه ی عاطفی لازم است به چند مفهوم دیگر  توجه ویژه نشان داد . یکی از این مفاهیم توجه است .توجه کردن و توجه گرفتن در رابطه ی عاطفی معمولا پیغام بودن و   دوست داشتن را مخابره میکند  .

گاهی ممکن است این سوال پیش بیاید که کسی که در ابتدا و در دوران کودکی نوازش زیادی از جامعه ی پیرامونش دریافت کرده اگر نتواند به همان اندازه نوازش دریافت نکند تحمل شرایط برایش دشوار و ازار دهنده خواهد بود؟پاسخ این سوال منفی است چرا که کسی که به اندازه کافی نوازش شده باشد از عزت نفس کافی برخوردار است و ظرفیتش تکمیل است و اتفاقا کمتر اذیت میشود.

درباره ی نوازش نکته ی مهم این است که معمولا افراد نوازش را از کسی قبول میکنند که دوستشان دارند و فرد نوازش کننده را جزو شخصیت های مهم زندگی خود به حساب می اورند.

نکته ی مهم دیگری که در رابطه با نوازش لازم است به ان توجه شود این است که اگر شما از کسی عصبانی باشید نوازش را از سمت او قبول نمیکنید و معمولا خشمگین شده ونوازش را نمیپذیرید وفقط تنبیه را پذیرا هستید  حتی اگر اصرار بر نوازش وجود داشته باشد.

بین نوازش و فانتزی  یا ایده ال ذهنی رابطه ای وجود دارد . به این صورت که در ابتدای یک رابطه افراد از طرف مقابل نوازش میخواهند.  اگر فانتزی های انها با نوازشی که دریافت میکنند برابر نباشد به مرور نوازشی که طلب میکنند کمتر میشود و تنبیه را ترجیح میدهند.

درصورتی که افراد از قبل درگیر مشکلات شخصیتی یا اختلال روانی باشند به راحتی تنبیه را در رابطه ی عاطفی میپذیرند.

بزرگترین تنبیهی که افراد در رابطه انجام میدهند معمولا به این صورت است که افراد از هرچیزی که برای خودشان بزرگترین ترس است برای تنبیه طرف مقابل استفاده میکنند.بهاین معنا که  بزرگترین ترس ما در دل تنبیه های ماست. بنابر این اگر زمانی خواستید بزرگ ترین ترس خود را بشناسید به این مسئله توجه کنید که زمان درگیری ارافیان خود را چگونه تنبیه میکنید. همین ابزاری که شما برای تنبیه دیگران استفاده میکنید ضعیف ترین قسمت سپردفاعی شماست . دقیقا جایی که شما اسیب پذیر هستید.

گاهی این سوال پیش می اید که تنبیه برای رابطه لازم است یاخیر ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله تنبیه ونوازش در یک طیف هستند تنبیه همیشه از بی تفاوتی بهتر است . چرا که بی تفاوتی رابطه را میکشد.

معمولا تغییر شیوه تنبیه در رابطه اتفاق نمی افتد چون تنبیه طبق الگویی شکل گرفته که  برای فرد ثابت است و خیلی تغییر نمیکند. اما متاسفانه تنبیه در بلند مدت باعث اختلال شخصیت میشود.

ما در تنبیه و نوازشها مفهومی داریم که هدفی پشت ان است .ما عواطف مثبت ومنفی داریم که به دو قسمت تقسیم میشوند فعال کننده و غیر فعال کننده، عواطف مثبت فعال کننده مثل تحسین شدن ، لذت بردن، تحریک شدن ،هیجانی شدن ، اینها افراد را فعال میکنند. عواطف مثبت غیر فعال کننده مثل ریلکس کردن، رضایت، سیر بودن ،خواب، ارامش، نوازش فیزیکی اینها  احساسات خوبی هستند که مارا غیر فعال میکنند. احساسات منفی فعال کننده مثل خشم ،کنایه زدن ،تو هین کردن، تحقیر کردن و… که مهمترینشان همان خشم است.عواطف منفی غیر فعال کننده مثل غم ترس اضطراب خیلی زیاد، ما ذاتا از ذات این احساسات مطلعیم.

ما با نوازش و تنبیه به دنبال فعال کردن توجه طرف مقابل هستیم ، ابزار گرفتن این توجه مورد نیاز هم در کودکی به صورتی ذهنی در اختیار ما قرار گرفته است .

معمولا افراد از نوازشهای طرف مقابل اگاه نیستند و به ان فکر نمیکنند. حتی در مورد ان صحبت هم نمیکنند.اگر همیشه در رابطه در حال نوازش طرف مقابل باشید خشم در حال پنهان شدن است. طرف مقابل شما  نوازشهایی را میپذیرد که به صحت ان اعتقادی ندارد. لازم به ذکر است  کمال در رابطه معنا پیدا نمیکندو معمولا اختلال شخصیتهای سختی در اینگونه  روابط وجود دارد.

نوازش گاهی اوقات میتواند باعث غیر فعال شدن شود اگر نوازش دروغ باشد یا اساسا نوازش وجود نداشته باشد  مثلا کسی که از همه تعریف میکند و این تعریف کردن حالت خوشایندی را در دیگران ایجاد نکند .اساسا نوازشهایی که بر دستاورد های ما در روابط سوار باشد به مرور زمان باعث غیر فعال  شدن میشود نوازشهای مشروط به طور کلی باعث غیر فعال شدن میشود.

چه زمانی رابطه از هم میپاشد؟

همه ی غیر فعال کننده ها در نهایت منجر به فروپاشی رابطه میشوند برای تداوم رابطه باید فعال کننده ها کننده ها بیشتر از غیر فعال کننده ها باشد.

 

درمان تروماهاو اسیبهای کودکی فقط در رابطه با افراداتفاق می افتد نه در ارتباط با خود

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.