چگونه به یک نامزدی پایان دهیم؟

چگونه به یک نامزدی پایان دهیم؟ در افسانه های شاه پریان پاسخ به پیشنهاد ازدواج این گونه عنوان می شود “بله، با کمال میل!”  و تنها پاسخی است که به پیشنهاد ازدواج داده می شود. اما گاهی اوقات ازدواج انتخاب مناسبی نیست. گاهی دلایل خوبی برای رد یک پیشنهاد وجود دارد: عدم اطمینان از اینکه […]


چگونه به یک نامزدی پایان دهیم؟ در افسانه های شاه پریان پاسخ به پیشنهاد ازدواج این گونه عنوان می شود “بله، با کمال میل!”  و تنها پاسخی است که به پیشنهاد ازدواج داده می شود. اما گاهی اوقات ازدواج انتخاب مناسبی نیست. گاهی دلایل خوبی برای رد یک پیشنهاد وجود دارد: عدم اطمینان از اینکه فرد مقابلتان یک شریک زندگی مناسب برای شما است یا اینکه واقعاً به اندازه کافی با یکدیگر آشنا نیستید. وقتی نوبت به یک تصمیم بزرگ برای زندگی می رسد، هرگز فورا «بله» نگویید، آن هم زمانی که باید حتما «نه» بگویید. پاسخ صادقانه به هر دوی شما امکان می دهد بهترین تصمیم را در مورد آینده بگیرید.

چگونه به یک نامزدی پایان دهیم؟

روشن کنید که چرا نمی خواهید ازدواج کنید. برای خودتان این مسئله را روشن کنید که نگرانی هایتان در رابطه با ازدواج چیست. اگر به سادگی از انجام چنین تعهد بزرگی (که غیرمعمول نیست) عصبی می شوید، توصیه های مربوط به نحوه غلبه بر ترس از ازدواج را بخوانید. اگر نگران این هستید که شما و همسرتان به نحوی با هم سازگار نیستید، مهم است که نگرانی های خود را در اسرع وقت برطرف کنید، قبل از اینکه شریک عاطفی تان پیشنهاد ازدواج را مطرح کند. از قبل در مورد این جنبه های رابطه فکر کنید تا برای گفتگوی جدی آماده شوید:

آیا این رابطه برای شما جدی و دائمی به نظر می رسد، یا بیشتر جنبه سرگرمی یا موقتی برایتان دارد؟ اگر طرف مقابلتان خیلی بیشتر از شما رابطه را جدی بگیرد، پیدا کردن مسیری رد کردن پیشنهاد ازدواجش بسیار سخت می شود.

آیا به طور کلی در مورد ازدواج نظر مثبتی دارید؟ یا اینکه ترجیح می دهید مجرد باقی بمانید؟

آیا در مورد رویکرد شریک زندگی خود برای بچه دار شدن، اداره خانه، امورات مالی، اهداف شغلی یا سایر موارد که ازدواج یا زندگی مشترک را دشوار می کند، نگرانی دارید؟

آیا نگرانی دیگری در مورد شریک زندگی خود یا رابطه خود دارید که در رابطه با ازدواج شما نقش داشته باشد؟ اینها باید در اسرع وقت مورد بحث قرار گیرد، حتی اگر اکنون قصد ازدواج ندارید.

در دنیای ایده آل، موضوع ازدواج بدون بازی های فکری مطرح می شود. با این حال، از آنجایی که این یک موضوع عاطفی است، بسیاری از مردم قبل از اینکه خواستگاری کنند، آن را تجربه می کنند. اگر طرف مقابلتان موضوع ازدواج را مطرح می کند، حتی به صورت اتفاقی، موضع خود را واضح اما مؤدبانه بیان کنید. یا با او در این مورد به صورت شفاف صحبت کنید. با او رک تر صحبت کنید: “عزیزم، تو مدام در مورد زوج های متاهل و اینها نظر می دهی. می خواهی چیزی به من بگویی؟ ترجیح می دهم به جای کامنت های گیج کننده با من مستقیم صحبت کنی.”

قبل از اینکه درخواست ازدواج قطعی از نامزدتان را دریافت کنید، او را رها کنید. درخواست از یک فرد برای ازدواج با فشار عاطفی زیادی همراه است. این ممکن است در ملاء عام اتفاق بیفتد، مانند یک رستوران، یک استادیوم ورزشی، یک شام خانوادگی. اگر در دوران نامزدی به سر می برید و پی برده اید که نمی خواهید با شریک عاطفی تان رابطه تان را ادامه دهید ناگزیر به رد کردن آن فرد بعد از این همه ساخت و ساز دراماتیک می شوید و رسما فرد مقابلتان تحقیر می شود. سعی کنید قبل از انجام پیشنهاد، با او بحث کنید. به یاد داشته باشید که هدف از این بحث اطلاع رسانی است. هر یک از شما باید دریابید که طرف مقابل چه فکری می کند، نه اینکه سعی کنید او را متقاعد کنید که نظر خود را تغییر دهد. اگر شریک زندگی شما نمی تواند موضوع را کنار بگذارد، یا نیاز به زمان دارد تا شما از او جدا شوید، برای مشاوره به یک مشاور زوج درمانگر مراجعه کنید یا ممکن است پس از مطرح کردن بحث عدم تمایل به ازدواج، مجبور به جدایی شوید.

چگونه به یک نامزدی پایان دهیم؟

اجازه ندهید که افراد دیگر بر روی شما در مورد ازدواج فشار بیاورند. گاهی اوقات والدین، دوستان، یا حتی افراد غریبه‌تر مشتاق هستند که مجوز ازدواج شما را بگیرند و دسته گلی به شما بدهند. در نهایت، تصمیم شما به آنها مربوط نیست و در هنگام مطرح کردن سؤالات یا پیشنهادات، چیزی بیش از ادب اولیه به آنها مدیون نیستید: مودبانه بگویید “ما در حال حاضر هیچ برنامه ای نداریم” این اولین قدم است، یا “هر وقت چیزی تغییر کرد به شما اطلاع خواهم داد”. طنز می تواند به کاهش تنش در میان اعضای خانواده و دوستان صمیمی که دائماً به شما فشار می آورند کمک کند: “شنیده ام که در حال اختراع یک لباس عروسی رنگی جدید هستند، من چند سال صبر می کنم تا آن را به بازار بیاورم.”  اگر غریبه‌ها یا آشنایان این نکته را نپذیرفتند، قاطعانه رفتار کنید: “رابطه ما خوب است، از نگرانی شما متشکرم.”

آینده را در نظر بگیرید. اگر شما و شریک زندگی تان هر دو از طریق مکالمه (شاید با کمک یک مشاور) به این نتیجه رسیدید که رابطه تان به پایان رسیده، در واقع مدتی را در این زمینه سپری کرده اید. این اغلب دقیقاً همان چیزی است که شما نیاز دارید، اما از این زمان عاقلانه استفاده کنید. اگر فقط یک سوال ارزیابی مجدد پس از پایان تحصیلاتتان باشد، ممکن است فقط از اینکه ببینید چه اتفاقی می افتد راضی باشید. اگر در مورد خود رابطه شک دارید، به دقت فکر کنید که آیا با هم بمانید یا نه، به بحث در مورد مسائل با شریک زندگی خود ادامه دهید، و در صورت لزوم از یک مشاور رابطه یا از دوستانی که شما را قضاوت نمی کنند و در روابط سالمی هستند مشاوره بگیرید. جستجوی مشاوره و حمایت به ویژه در این مواقع مهم است، مخصوصا زمانی که تحت فشار قرار دارید تا تصمیم بگیرید. به خاطر یکی دیگر از اعضای خانواده تصمیم نگیرید. بله، مادربزرگ دوست دارد شما را قبل از مرگ در لباس ازدواج ببیند. اما شما مجبور نیستید با عواقب ازدواج با فرد اشتباه، در زمان نامناسب، به دلایل اشتباه زندگی کنید. و تصور کنید که شریک زندگی تان با دانستن دلیل طلاق (احتمالی) شما، چه احساس بدی خواهد داشت، زیرا فردی شما را برای ازدواج تحت فشار قرار داده است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.