چه عواملی فرزندپروری مقتدرانه را کارآمد می سازد؟

چه عواملی فرزندپروری مقتدرانه را کارآمد می سازد؟ سبک مقتدرانه مناسب ترین روش فرزندپروری است. والدین مقتدر درخواست های معقولی برای پختگی دارند و این درخواست ها را با تعیین محدودیت ها و اصرار بر اینکه کودک باید از آنها تبعیت کند به اجرا می گذارند. در عین حال صمیمت و محبت نشان می دهند. […]


چه عواملی فرزندپروری مقتدرانه را کارآمد می سازد؟ سبک مقتدرانه مناسب ترین روش فرزندپروری است. والدین مقتدر درخواست های معقولی برای پختگی دارند و این درخواست ها را با تعیین محدودیت ها و اصرار بر اینکه کودک باید از آنها تبعیت کند به اجرا می گذارند. در عین حال صمیمت و محبت نشان می دهند. صبورانه نظرات فرزندشان گوش می کنند و مشارکت در تصمصم گیری خانوادگی را ترغیب می نمایند. فرزندپروری مقتدرانه روشی منطقی و دموکراتیک است که طی آن، حقوق والدین و کودکان محترم شمرده می شود.

مطالعات زیادی نشان می دهند که این نوع فرزندپروری در طول سالهای کودکی و نوجوانی با عزت نفس زیاد، پختگی اجتماعی و اخلاقی و پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. حال این سوال پیش می آید که چرا تربیت مقتدرانه تا این اندازه موثر است.

اولاً، کنترلی که از نظر کودک منصفانه و معقول است، نه توهین آمیز و خودسرانه، به احتمال بیشتری تبعیت و درون سازی می شود. ثانیاً، والدین مهرورزی که از معیارهای خود برای فرزندشان مطمئن هستند، الگوهایی برای رفتار خودگردان و اطمینان بخش می شوند.

سرانجام اینکه والدین مقتدر توقعاتی دارند که در رابطه با تواناییهای در حال رشد فرزندشان، معقول هستند. این والدین، از طریق تنظیم کردن انتظاراتشان با توانایی فرزندان خود در پذیرفتن مسئولیت اعمالشان به آنها امکان می دهند تا بفهمند افراد شایسته ای هستند که می توانند خودشان کارهای روزمره زندگی را با موفقیت انجام دهند. درنتیجه، عزت نفس زیاد و رفتار پخته و مستقل پرورش می یابد.

چه عواملی فرزندپروری مقتدرانه را کارآمد می سازد؟ دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا