شنیدن و دیدن چیزهای غیرواقعی،کابوس،توهم

سلام
روز بخیر
یک نفر(۱۸ساله)چنین علائمی داره:افرادی رو میبینه که بقیه نمیبینن،این افراد باهاش صحبت می کنن،اسمش رو صدا میزنن و بیشتراشون سرزنش و توهین میکنن.این صداها رو خیلی از ذهنش میشنوه.و مثلا گربه و موش میبینه و این ها تو هوا هستن.صدای پا می‌شنوه در حالیکه خونه ساکته.حتی وقتی بیرون می‌ره حس میکنه اشخاصی دنبالش میکنن.هر لحظه می‌ترسه که مثلا یک نفر از حموم وارد اتاقش بشه.همیشه کابوس میبینه که یکسری آدم بهش توهین میکنن و حتی یک بار در خواب کتکش زدند.وقتی از خواب بیدار میشه به شدت گریه می‌کنه و موهای خودش رو می‌کشه.صداهای توی سرش آزارش میدن.(حتی باعث تهوع میشه)اخیرا هم حس می‌کنه یکسری خاطرات دارن از یادش میرن.الان این شخص باید چیکار کنه؟ممنون میشم پاسخ بدید.

با سلام سعادتمند هستم مشاورتون

 

 

مواردی که عنوان میکنید نشانه ای از وجود مشکلات جدی است به واسطه عدم تطبیق انچه دیده یا شنیده میشه با آنچه در واقعیت وجود داره، در مواردی که فرد از ماده مخدر خاصی استفاده کرده باشد و یا وجود بیماری روحی دیده میشه.

شدت و مدت بروز علائم و دلیل ایجاد آن حتما باید بررسی شود، و لازمه از طریق مراجعه به روانپزشک انجام بشه. با توجه به سن ممکنه نشانه ای از شروع بیماری روحی باشه که در این صورت هر چه زودتر اقدام شود پیامدهای احتمالی و آسیب ها قابل کنترل خواهد بود

 

 

ازاده سعادتمند

روانشناس مرکز خدمات رونشناسی و مشاوره احیا

One thought on

  • Eli

    سلام
    مادر بزرگ من ۷۵ سالشه چند روزه موجوداتی شبیه گربه که دوتا شاخ هم بالای سرش داره میبینه
    روز اول با عصا و چاقو به سمتش میرفته تا بیرونش کنه ولی الان فقط یهو به یه جا خیره میشه میگه الان اونجاست
    علتش چیه
    چجوری باهاش رفتار کنیم

    Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *